Õpetaja ei ole teenindaja

30. nov. 2023 Maie Tuulik kasvatusteadlane - 4 Kommentaari
Maie Tuulik.

Ei ole mõtet arutleda õpetajaeetika küsimuste üle, kui üheselt ei mõisteta, et õpetaja on oma ala professionaal, mitte klienditeenindaja.

Marju Lauristini selgituse kohaselt võib professionaali iseloomustada mitme tunnuse abil.

  • Professionaalil on metatasandil arusaamine oma tööst, st tal on akadeemiline haridus ja teaduslik lähenemine probleemidele.
  • Tal on missioonitunne, st tõeline haritlane tajub oma kutsumust.
  • Professionaalil on seadustatud ja tunnetatud autoriteet, st tema töö on väga tähtis ja temast peetakse lugu.
  • Professionaal kuulub erialaorganisatsioonidesse, kes kontrollivad oma liikmete töö kvaliteeti, st ühiselt heaks kiidetud eetikakoodeks võiks olla liikmete käitumise üle otsustamise aluseks.

Eesti Vabariigis hakati õpetaja eetikast rääkima juba 1920. aastatel, sest õpetajaks ei sobi igaüks. Tööks lastega on vajalikud kindlad isiksuseomadused, eelkõige empaatia, armastus ja hoolivus.

1922. aastal otsustati õpetajate liidu koostada õpetaja eetikakoodeks ja seda avalikult arutada. Ajakirja Kasvatus septembrinumbris 1922. aastal ilmusidki eri paragrahvides sõnastatuna kindlad põhimõtted, mida õpetaja peab järgima.

1928. aastal ilmus eraldi väljaandena Aleksander Ploompuu brošüür „Mida nõutakse meie õpetajalt“, kus oli must valgel kirjas ideaalsele õpetajale esitatavad nõuded. Kui võrrelda 1922. aasta versiooni 1928. aasta omaga, siis on näha, et üha täpsem detailidesse minek ähmastas üldpilti. Nii ei tulegi imestada, et 1931. aastast alates piirduti vaid õpetaja ametitõotusega. Nimelt jõuti tõdemuseni, et õpetajal on õigus otsustada oma kõlbelistest tõekspidamistest, oma südametunnistusest lähtuvalt. Just seepärast jäeti kõrvale kõik varasematel aastatel kirja pandud eetikanormid ehk nõuded ideaalsele õpetajale.

Mina tõotan ja vannun ustavaks jääda Eesti demokraatlikule vabariigile ja tema seaduslikule valitsusele ning oma südametunnistuse järele ausasti täita kõiki neid kohustusi, mis minu kätte usaldatud amet mulle paneb, teades, et seadus ametikohustuste rikkumist karistab. Selle ametitõotuse lehe järgi andsin pühaliku tõotuse.

Kooli nimi, õpetaja allkiri

Riin Seema  kirjeldab oma artiklis „Muuta õpetajaeetika koodeksit või kaasava hariduse seadusi?“ vastuolusid, mida õpetajad iga päev peavad lahendama. Aga, kas on mõtet arutleda õpetajaeetika täiustamise üle, kui lähtealus – õpetaja on teenindaja, kes peab alluma nii õpilaste kui nende vanemate soovidele ja survele ‒ on nii vildakas ja vale?


4 arvamust teemale “Õpetaja ei ole teenindaja”

  1. Riin Seema ütleb:

    Kuna ma olen varasemalt õpetanud üle kümne aasta klienditeenindust, siis mulle on sümpaatsed mitmed klienditeeninduse põhimõtted.

    Samas ma nõustun Maie Tuulikuga, et õpetaja peaks olema/on oma ala professionaal. Õpetajaroll suures klassis on siiski palju enamat kui klienditeenindaja roll. Õpetajatöö sisaldab erinevaid rolle, ka näiteks juhirolli.

    Igapäevane õppimine ja harjutamine õppija vaates ei ole (vaid) teenuse või kauba (passiivne) ostmine. Keegi ei saa kahjuks teisele tarkust pähe valada. Õpetaja loob õppimiseks tingimused, aga ka õppija valmisolek, aktiivsus ja pingutus on väga olulised. Pere roll on õppimise toetamise protsessis samuti oluline.

    Õppija ei ole haridusasutuses oma soovidega üksi. Ka teised lapsed soovivad samas ruumis õppida. Tegemist ei ole üldjuhul üks-ühele õppega.

    Kui vanem võtab lapsele eraõpetaja, siis eraõpetaja on klienditeenindaja rollile üsnagi lähedal. Samuti on (era)psühholoog või logopeed küllaltki lähedal klienditeenindaja rollile. Kasutatakse siis ju ka sõna klient. Räägitakse ka tugiteenustest.

    Meie haridussüsteemis on kujunenud välja olukord, kus igalt õpetajalt oodatakse (teatud mahus) ka tasuta ja ebarealistlikke teenuseid.

  2. K ütleb:

    Aga kui õpetaja ei ole välja õppinud profesionaal?
    Võetakse tööle ju ka lihtsalt kohatäidet, kes siis õhku täis lähevad ja siis kangesti “õpetajana” käituvad, kuigi seda õiget tähendust kuidagi välja ei anna.
    Samuti õpetaja enda sisemisest tunnetusest lähtudes – kas need on ikka head väärtused ja alused, mis kõikidele perekondadele sobivad? Eks kõikide ootustele vastata ei olegi võimalik ja ei peagi… Aga me räägime tänapäeval juba õpetaja enda kompetentsidest. Kuidas on lood isiku enesejuhtimisega, oma meeskonna/grupi juhtimisoskustega jnejne.

    Lihtsalt rääkides omast kogemusest, kus ma olen magistrikraadiga pedagoog, töötanud juhina haridusasutuses ja oma laste kasvatamisel olen nagu pidevalt vastu seina jooksmas, sest tõenduspõhise ja kaasaegse hariduse rakendamisest oleme valgusaastate kaugusel. 🙂
    Ehk oleks natuke aeg taanduda suhtumisest “ma olen õppinud ja tean kõike” ning vahelduseks luua inimlik kontakt perede, lastega, kaardistada nende ootusi ja vajadusi, teha mingigi plaan ning selle aluselt edasi minna. Sageli õpetajad teevad oma peas rigiidse plaani valmis ja siis raiuvad kõiki oma loodud kastikesse. On aeg, et pered/laps ei peaks mahtuma süsteemi raamidesse vaid süsteem hakkaks kohanduma. Mõtteviisi muutus või nii.

  3. Mati Põdra ütleb:

    Selles professionaali defineerimises on asju, mis (erialati) võivad olla ka mitte nii tähtsad – aga põhiline asi on puudu:

    Professionaal peab olema võimeline taluma kriitikat oma tööle, ja seda ka juhul, kui see kriitika on ilmselgelt ebaõiglane või ebaadekvaatne.

    Kui õpetaja ei tule enda igapäevatöös toime lapsevanematega, kes on kõik isetargad selles küsimuses, kuidas nende last täpselt õpetama peab, siis – kuidas ta tuleb toime lastega?

  4. Ulvi ütleb:

    Lastega toimetulek on lihtsam kui toimetulek vanematega, kelle ettekujutuses õpetaja ongi teenindaja. Kes ütleks, kust läheb mõistlikkuse piir?

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!