Vitamiinid väsimuse vastu

1. apr. 2024 - Kommenteeri artiklit

Kevad on imeline aeg, mil päevad lähevad pikemaks, ilmad soojemaks ning loodus tärkab. Kõik on justkui tore, kuid sellest hoolimata valdab paljusid meist kevadväsimus. Kevadväsimuse tunnused on vähene energia ja motivatsioonipuudus. Mis võib kevadväsimust põhjustada? Arvatakse, et selle põhjus on pikalt kestnud pime ja külm periood, mil sööme vähe puu- ja köögivilju ega kompenseeri vitamiinipuudust toidulisandite või vitamiinidega.

Võib öelda, et vitamiinid väsimuse vastu on üks võimalus kevadväsimust leevendada ja turgutada sel viisil organismi seestpoolt. Kuid ka nahk vajab niisutust, mistõttu on aeg võtta kasutusele apteegikosmeetika.

Apteegikosmeetika – miks see hea on?

Apteegikosmeetika on välja töötatud nii meditsiinitöötajaid kui ka teadlasi kaasates, mistõttu on see kontrollitum ja turvalisem kui tavakosmeetika, mida poes müüakse. Apteegikosmeetikas kasutatakse vähe lisaaineid ja selle tootmisel peetakse silmas keskkonnasõbralikkust ja loodusressursside mõistlikku kasutamist. Kõik, mida nahale paneme, imendub mingil määral organismi, ja seetõttu on oluline, et koostisosad oleksid võimalikud puhtad.

Mida teha väsimuse korral?

Üks lihtne soovitus on lihtsalt magada. Oluline on magamaminek sättida nii-öelda õigele ajale (st mitte minna magama keskööl, vaid ikka varem). Lisaks soovitatakse magada 7–9 tundi, et ennast välja puhata.

Kui väsimus on suur, siis ei tundu hea mõte minna õue, kuid just kehaline aktiivsus võib energiat juurde anda. Seega võib väike jalutuskäik pargis või sörkjooks metsas anda häid tulemusi. Juues pärast madala kalorisisaldusega vitamiinijooki Vitamin Well, on võimalik saada vitamiine (nt D3, foolhape, B12, biotiin jne). Vee joomine on oluline, et tunda end värske ja reipana.

Veel võiks mõelda oma kofeiini tarbimise peale. Ühelt poolt kohvi joomine justkui peletab väsimuse ja une, kuid liiga palju seda teha ei tasu.

Pidev väsimus ja energiapuudus on tüütud ega lase igapäevaelu nautida. Tasub pidada nõu apteekri või perearstiga, kes oskavad soovitada, millised vitamiinid väsimuse vastu aitavad.

Milline vitamiin aitab väsimuse vastu?  

Esimene vitamiin väsimuse vastu on D-vitamiin. Eestis on septembrist kuni aprillini soovitatav D-vitamiini tarbida ja vajadusel läbida D-vitamiini kuur. D-vitamiin on saadaval nii tilkade, päikesepärlite, sprei, tablettide kui ka kummikarudena. Seega leiab igaüks endale sobiva viisi vitamiini võtta.

B12-vitamiini on organismil vaja vereloomeks ja punaste vererakkude arenemiseks ning B12-vitamiini puudusele võivad viidata väsimus, jõuetus, vähenenud koormustaluvus jms. B-rühma vitamiine on mitmeid ning nende puudus mõjutab organismi mitmesuguseid funktsioone, näiteks võib langeda meeleolu, tekkida kurnatus või seedehäired.

Väsimuse vastu aitavad ka C-vitamiinid. Näiteks on kergesti tarbitav C-vitamiin kibuvitsaga – võttes vastavalt arsti või apteekri soovitusele kaks kuni neli kapslit päevas, tõuseb organismis C-vitamiini tase.

Millised vitamiinid väsimuse korral kõige paremini sobivad, seda saab tuvastada ka vereanalüüsi teel – nii selgub, milliseid aineid organism eelkõige vajab. Kindlasti ei tohi vitamiinide kõrval ära unustada ka täisväärtuslikku toidulauda ja tervislikke eluviise. Vitamiinid, mida ülal ka mainisime, toetavad organismi, kuid olulisel kohal on ka uni, piisav liikumine ja vee tarbimine.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!