GPS-kunsti abil lapsed liikuma!

3. juuni 2024 Eleri Raju Tartu Maarjamõisa Lasteaia õpetaja - Kommenteeri artiklit

Teekonna kujutisest valmisid fantaasiarikkad kunstitööd. Kellegi jaoks kujutas teekond Karupoeg Puhhi, kellegi jaoks ükssarvikut. Fotod: Tartu Maarjamõisa Lasteaed

Tore on näha, et lasteaiad üle Eesti leiavad üha uusi ja põnevaid lähenemisi, kuidas südamekuud tähistada. Ka meie lisasime tavapärastele liikumist, tervislikku toitumist ja meelerahu toetavatele üritustele uue ettevõtmise – liikumise abil kunsti loomise. Nimelt kutsusime üles õpetajaid nii enda kui naaberlasteaedadest (osalesid rühmad Tartu Meelespea ja Tõrukese lasteaiast) omavahel ühendama tehnoloogiat, värskes õhus liikumist ja kunstitegevusi. Ürituse juhtlause „Planeeri! Liigu! Loo kunsti!“ kutsus õpetajaid GPS-kunsti katsetama. GPS-kunst sarnaneb küll tavalise joonistamisega, kuid pliiatsi ja käe asemel on vahenditeks GPS (telefon) ja jalad (või muu liikumisvahend). Selline tegevus sobib pea igas vanuses lastele ning on jõukohane ka digitegevusi pigem harva harrastavale õpetajale.

Kõigepealt oli õpetajatel vaja telefoni alla laadida Strava rakendus, mida on hea GPS-kunsti tegemiseks kasutada. Selgus, et see polegi iga õpetaja jaoks nii lihtne, sest seadistamine käib inglise keeles ning nagu ikka, palutakse ligipääsuluba kõikvõimalikele telefonirakendustele, sõbralistile ning pakutakse agaralt ka tasulist versiooni. Kuna Maarjamõisa lasteaias toimus märtsis koolitus „Targalt internetis ABC minu lasteaias“, olid õpetajad valvsad ning palusid abi, kui rakendus panga arvelusandmeid küsima hakkas. Üheskoos saime rakenduse turvaliselt alla laadida ning rühm sai asuda otsustama („Planeeri!“) – kas liikuda plaanipäraselt soovitud kujundi suunas või lasta jalgadel minna sinna, kuhu soov ning hiljem kaardi pealt vaadata, mida läbitud teekonna kujutis lastele kõige enam meenutab. Seejärel tuli valida sihtkoht ning asuda teele („Liigu!“). Kuna kõik Maarjamõisa lasteaia rühmad käisid sel kevadel matkal, panid nii mõnedki rühmad rakenduse tööle just matka ajaks. Oluline oli ka lastele eelnevalt selgitada, miks õpetaja kasutab nutiseadet liikumise ajal (kuigi vabalt võib nutiseadme taskusse panna, sest rakendus töötab iseseisvalt). Suuremad lapsed said pargis liikudes ise äpist jälgida, kuidas nende kõndimine „joonistab“ telefonis kunsti. Läbitud vahemaad olid osalejail erinevad – paarisajast meetrist pea kolme kilomeetri pikkuse teekonnani.

Seejärel tuli õpetajatel nuputada, mil viisil oleks kõige parem saadud kujutis välja printida, sest eesmärk oli sellest kunstitöö luua. Ka see tegevus võib vahel keerulisemaks osutuda, kui esmapilgul tundub. Igaüks leidis siiski mooduse ning oligi käes aeg üheskoos fantaasia lendu lasta ja otsustada, mida teekonna kujutis kellelegi meenutab, kuidas luua sellest omakorda kordumatu kunstiteos („Loo kunsti!“). Lubatud oli ka kujundi keeramine 360 kraadi. Töö loomisel kasutati enamasti värvipliiatseid, aga ka loodusest pärit taimi. Kõige nooremad osalejad olid vaid kolmeaastased. Mida väiksemad lapsed, seda rohkem otsiti pildilt inimolendeid või koletist. Kuueaastaste laste tööd olid tõeliselt fantaasiarikkad – ühest ja samast kujutisest võlusid lapsed välja saapa, ükssarviku, beebi, ogakala jne. Kellel tekkis suurem huvi GPS-kunsti vastu, leiab tõeliselt põnevaid teekondi aadressilt www.gpskunst.ee. Virtuaalnäitust valminud näitusetöödest saab vaadata siit.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!