
Lapsevanemad ja eksperdid, s.h Eesti Koolipsühholoogide Ühing, on kirjutanud Eesti Vabariigi presidendile, peaministrile, haridus- ja teadusministrile ja terviseministrile avaliku kirja palvega, et riik töötaks hiljemalt järgmiseks õppeaastaks välja selged reeglid nutiseadmete kasutamiseks koolikeskkonnas.
Pöördumises väljendatakse muret olukorra pärast, kus paljudes Eesti koolides puuduvad reeglid isiklike nutiseadmete kasutamise kohta või ei suudeta olemasolevaid reegleid jõustada. Üha kasvav hulk teadusuuringuid näitab seost nutiseadmete piiramatu kasutamise ning laste vaimse ja füüsilise tervise halvenemise, õpiraskuste ning sotsiaalsete probleemide, sealhulgas küberkiusamise vahel.
„Peame oluliseks õppetöö käigus laste digipädevuste arendamist. Samas soovime juhtida tähelepanu asjaolule, et vaatamata koolide pingutustele jäävad paljud lapsed koolivahetundides digitaalselt hooletusse,“ seisab pöördumises. Kuigi paljudes õppetööd puudutavates küsimustes on koolide autonoomia oluline, kutsume teid üles seoses õpilaste probleemse nutiseadmekasutusega tõsiselt kaaluma üleriigilisi meetmeid.“
Pöördumises palutakse, et riik töötaks hiljemalt järgmiseks õppeaastaks välja selged reeglid nutiseadmete kasutamiseks koolikeskkonnas, et toetada meie laste vaimset ja füüsilist tervist, arengut, heaolu, õppeedukust ja turvalisust.
Samuti peetakse oluliseks, et riik toetaks ja nõustaks koole meetmete rakendamisel ning panustaks rohkem digihügieeni ja digipädevuste õpetamise arendamisse.
Pöördumisele allakirjutanud julgustavad koole keelustama õpilaste isiklike nutiseadmete kasutamise koolipäeva jooksul (välja arvatud õppeotstarbel või erandjuhtudel, näiteks tervislikel põhjustel), et vahetundides saaksid lapsed puhata, omavahel suhelda, liikuda ja mängida ning tundides keskenduda õppimisele.
Mitmed koolid on andnud tagasisidet, et kuigi nad sooviksid nutiseadmete kasutamist paremini reguleerida, kardetakse reeglite kehtestamisel ja jõustamisel laste ja lapsevanemate vastuseisu. Probleemiks on ka ebaselgus selle, millised meetmed on tõhusad ja lubatud. Koolid vajavad siin riigi tuge.
Allakirjutanud 24.09.2024:
Vivian Puusepp, lapsevanem, Tartu Ülikooli teoreetilise filosoofia teadur
Karmen Maikalu, Eesti Koolipsühholoogide Ühingu juht, lapsevanem
Anne Kleinberg, Eesti Psühhiaatrite Seltsi juht, Tallinna Lastehaigla Laste Vaimse Tervise Keskuse juhataja, lapsevanem
Kenn Konstabel, Tervise Arengu Instituudi juhtivteadur, Eesti Psühholoogide Liidu president, arvutikasutaja, lapsevanem
Kätlin Konstabel, psühholoog, lapsevanem
Kristiina Tõnnisson, Tartu Ülikooli Johan Skytte poliitikauuringute instituudi juhataja, lapsevanem
Lemme Haldre, Tartu Laste Tugikeskuse pediaater, kliiniline psühholoog
Kristi Aria, Tõrvandi kooli direktor
Jonas Nahkor, Tõrvandi kooli õppejuht
Chris Pruunsild, Eesti Lastearstide Seltsi president, lastehaiguste kaasprofessor
Tanel Tammet, Tallinna Tehnikaülikooli rakendusliku tehisintellekti professor, lapsevanem
Jaan Aru, Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi kaasprofessor, lapsevanem
Margit Korotkova, ema, vanaema ja Sillamäe Eesti Põhikooli õpetaja
Reigo Reppo, Eesti Psühhiaatrite Seltsi lastepsühhiaatria sektsiooni juhataja, SA TÜK laste ja noorukite vaimse tervise keskuse juhataja, lapsevanem
Riina Pauklin, Tartu Kesklinna Kooli õppejuht, lapsevanem
Kadri Simm, Tartu Ülikooli praktilise filosoofia kaasprofessor
Riin Sirkel, Tartu Ülikooli antiikfilosoofia kaasprofessor, lapsevanem
Tiia Tulviste, TÜ arengupsühholoogia professor
Liina Õmblus, Eesti Eripedagoogide Liidu juhatuse esimees, Pärnu Kuninga Tänava Põhikooli õppealajuhataja
Karin Täht, TÜ psühhomeetria kaasprofessor
Dmitri Rozgonjuk, psühholoogiateadlane
Triinu Purru, SA Kiusamisvaba Kool tegevjuht, lapsevanem
Kristiina Treial, SA Kiusamisvaba Kool Arendus- ja kvaliteedijuht, lapsevanem
Külli Teder, Lüllemäe Põhikooli õpetaja, lapsevanem
Mart Kase, Lüllemäe Põhikooli direktor
Riin Seema, TLÜ, HTI, pedagoogilise nõustamise dotsent
Piret Visnapuu-Bernadt, Eesti Väikelaste Vaimse Tervise Liidu president, Marienthali Kliiniku laste- ja noorukite psühhiaater, psühhoterapeut
Katrin Pruulmann, SA TÜK kliiniline lapsepsühholoog-psühhoterapeut, Eesti Psühhoanalüütilise Lasteteraapia Seltsi juhatuse liige, vanaema
Grete Arro, TLÜ HTI, hariduspsühholoogia teadur
Meili Läänemets, Tartu Mart Reiniku Kooli õpetaja, lapsevanem
Kristina Viin, lapsevanem, kunstnik, luuletaja
Kristiina Ehin, kirjanik ja lapsevanem
Silver Sepp, muusik ja lapsevanem
Airiin Demir, kliiniline lastepsühholoog
Liis Sipsaka, SA TÜK kliiniline psühholoog, Lastepsühholoogide Ühingu juhatuse liige
Lisa kommentaar