Teekond MATIK-ülesanneteni koos Kolme Põrsakesega

3. sept. 2024 Kairi Jaaksaar Kolm Põrsakest - Kommenteeri artiklit
Teadusringis saavad lapsed praktilise ja mängulise tegevuse kaudu avastada,
kuidas maailm meie ümber toimib. Foto: Kolm Põrsakest

Ei ole saladus, et lapsed on uudishimulikud kõige enda ümber toimuva vastu. Just see uudishimu on võti, et tekitada ja kasvatada järgemööda huvi loodusteaduste ning tehnoloogia vastu. Oluline on pakkuda lastele võimalikult noores eas võimalusi avastada, kuidas teadus ja tehnoloogia mõjutavad meie igapäevaelu. Tõhus viis selleks on rakendada MATIK-õpet eri õppeastmetes. 

MATIK-ülesanded on praktilised ülesanded, mis ühendavad matemaatika, teaduse, tehnoloogia, inseneeria ja kunsti. Need aitavad lastel näha teooriat ja praktikat ühendavat seost käed-külge-lahenduste kaudu. Kui selliseid ülesandeid on enamik meist ise lahendanud, siis protsess, kuidas neid valdkondi ühendada ning ülesandeid ise luua, ei pruugi kõigile tuttav olla. Vaatame, kuidas valmib üks MATIK-ülesanne. 

Ülesande loomine, olgu MATIK-õpe või mitte, algab õpilaste peale mõtlemisest. Tuleb luua endale pilt oma õpilaste oskustest, teadmistest, erivajadustest ning võimekusest, et ülesanne tuleks ea- ning jõukohane. Kui see info on olemas, tuleks paika panna tegevuse eesmärk: milliseid õpiväljundeid ülesandega saavutada soovitakse. Tasub mõelda, kas fookuses on üldpädevused või aineoskused ja kas tegevus peab olema seotud mõne kindla teemaga või on võimalused paindlikud. 

Voltimisest ülesandeni

Kui sihtgrupp on selge ning eesmärgid paigas, tuleb otsa vaadata ressurssidele: kui palju on meil aega ja raha? Õppetöö ajakava ning õppijate vanus määravad loodava ülesande pikkuse. Sama oluline on ülesande planeerimiseks olev aeg. Kas mul on aega ja raha materjale varuda või pean saama hakkama sellega, mis aja jooksul kappi kogunenud? Viimasel juhul ei tasu nina norgu lasta – ka väheste vahenditega saab luua kaasahaaravaid ülesandeid. 

Võtame näiteks paberlennukid – väike materjalikulu ning päris nooredki õppijad saavad lihtsama lennuki voltimisega hakkama. Lisame ülesandele sobiva uurimisküsimuse ning lihtsast lennuki lennutamisest saab kaasahaarav MATIK-ülesanne. 

Oleme nii esimese, teise kui ka kolmanda kooliastme õppijatega uurinud näiteks, kuidas voltimisstiil mõjutab lennuki lendamise kiirust, lennu pikkust või õhus püsimise aega. Ülesande käigus teevad õpilased oletusi, planeerivad katse tegevuse, teevad vajalikud mõõtmised, analüüsivad tulemusi ning sõnastavad järeldused. Oma töid kaaslastele esitledes lihvitakse esinemisoskust.

Kui ülesande loomiseks vajalikud ressursid – aeg, raha, õppijate eripärad – on selgeks tehtud, algab loomeprotsess ideede kogumisega. Mõtle, mida on võimalik olemasolevate vahendite ja ajaga saavutada. Eriti kasulik on, kui on keegi, kellega ideid jagada ja arutada. Ka internetist inspiratsiooni otsimine võib olla suureks abiks. Kui oled ideekorjest väljunud võitjana ja sul on paar-kolm ideed olemas, on aeg valida välja see kõige-kõigem, millega edasi töötada ning mis kasutuskõlblikuks lihvida. Vali sobivad vahendid, mõtle läbi ülesande sisu ning koosta selge tööjuhend. Proovi ülesanne ise läbi teha ja vajadusel täienda juhendit.

Kuigi kogu MATIK-ülesande loomine võib olla aeganõudev, on see vaeva väärt. Miski ei tekita õpilases uudishimu paremini kui võimalus kontrollitud keskkonnas katsetada ja avastada. Selline tegevus arendab loogilist mõtlemist ja ühine tegutsemine toob inimesi kokku. 

Kui õpetajal napib aega

Samas on teada, et aeg on õpetaja piiratud ressurss. Kust küll võtta see aeg, et õpilastele ülesandeid luua, läbi katsetada, õpetamiseks valmis versioon välja töötada ja veel vahendid hankida? 

Sellele probleemile pakub ühte lahendust Kolme Põrsakese teadusring. Teadusringis saavad lapsed kord nädalas praktilise ja mängulise tegevuse kaudu avastada, kuidas maailm meie ümber toimib. Tegevused on valitud hoolikalt, et arendada käelisi ja koostööoskusi ning õpetada lapsi probleeme lahendama. Oluline on, et lastes säiliks huvi ja julgus proovida, katsetada ja pakkuda välja oma lahendusi, keskendudes MATIK-õppeainetele. 

Ettevõttena on Kolm Põrsakest seadnud endale eesmärgi viia inseneeria ja loodusteadused võimalikult paljude laste igapäevaellu. Selle saavutamiseks korraldatakse üle Eesti teadusringe, mis on suunatud kolmele vanuserühmale: lasteaialapsed, 1.–2. klass ja 3.–4. klass. Miks nii varakult? Mitmed uuringud on näidanud, et mida varem lapsed reaalteadustega kokku puutuvad, seda suurem on tõenäosus, et nad tulevikus just selle valdkonna kasuks otsustavad. 

Reaalteadlasi ja insenere on aga hädasti vaja. Nemad on võtmetegijad uute tehnoloogiate ja lahenduste loomisel, mis muudavad meie igapäevaelu paremaks. Näiteks arendatakse välja taastuvenergia lahendusi, nutikaid tehnoloogiaid ja meditsiinilisi uuendusi, mis kõik vajavad tugevat teaduslikku tausta. Siiski näeme üha vähem noori, kes soovivad oma elukutset siduda inseneeria või teadustööga. Teadusringid pakuvad õpetajatele võimalust neid noori suunata ja samal ajal arendada ennast MATIK-õppe valdkonnas.

Õpetajad, kes on liitunud Kolme Põrsakese teadusringi juhendajate perega, on leidnud, et see pakub mõnusat vaheldust igapäevarutiinile. Teadusringid on vähem formaalsed kui tavatunnid ning hinnete panemine pole vajalik. See loob vabama ja nauditavama keskkonna, kus lapsed saavad õppida üksteist toetades ja innustades.

Teadusringid toimuvad väiksemates gruppides, mis võimaldab luua tugevamaid ja isiklikumaid sidemeid õpilastega. See annab ka võimaluse õppida tundma õpilasi väljaspool oma tavapärast klassi või rühma.

Lisaks inspireerivad teadusringid õpetajaid ka nende ainetundideks. Väikese grupiga töötamine (kuni 12 õpilast) annab võimaluse katsetada MATIK-ülesandeid ja omandada kogemusi, mida saab hiljem rakendada suuremas klassiruumis.

Kolme Põrsakese teadusringi juhendamine on tehtud õpetajatele võimalikult lihtsaks. Tunnikavad, juhendid, materjalid ning tasu tehtud töö eest tulevad kõik Kolme Põrsakese poolt. Teadusringide kavad katavad laia teemaringi, alates bioloogiast kuni inseneeriani, ja paljud neist on seotud üldhariduse õppekavaga. Iga kava keskendub kindlale teemale, mis võimaldab juhendajatel tutvuda mitmesuguste päris elu valdkondadega, värskendada oma teadmisi ja avastada midagi uut – pakkudes avastamisrõõmu ka õpetajatele endale.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!