Tallinna Rahvusvaheline Kool – mis on edu saladus?

4 minutit
6 vaatamist

Viimases riiklikus rahuloluküsitluses saavutas Tallinna Rahvusvaheline Kool (IST) muljetavaldava teise koha kõigi Eesti koolide seas ja esikoha rahvusvaheliste koolide kategoorias. Selline tulemus pälvis laiemat tähelepanu, kutsudes paljusid lähemalt uurima, kas õpilaste kõrge rahulolu on juhus või pikaajalise süsteemse töö tulemus. Sellele küsimusele vastamiseks pöördusime kooli direktori Olavi Otepalu poole, kes jagas oma vaateid ja kogemusi ning lubas ka vestelda mõne õpilase ja õpetajaga.

Direktor Olavi Otepalu kirjeldab kooli kultuuri kui teadlikult ja demokraatlikult kujundatud keskkonda, kus õpilaste, õpetajate ja lapsevanemate arvamust kuulatakse ja hinnatakse. „Kooli mikrokliima kujundamine on kollektiivne vastutus, mida toetab rahvusvaheline akrediteerimisprotsess, mis hõlmab kõiki osapooli ja mille käigus hinnatakse ning parendatakse regulaarselt kooli õhkkonda,“ selgitab Otepalu. Selline lähenemine vähendab koolijuhi ainuvastutust ja tugevdab kogukonna ühtsust.

Direktor rõhutab, et IST ei keskendu niivõrd õpilaste mugavusele, vaid pigem nende motivatsiooni ja aktiivsuse kasvatamisele õppimisel. Kuna IST järgib IB (International Baccalaureate) süsteemi, siis kaasatakse õpilasi kõigisse õppeprotsessi etappidesse – alates eesmärkide seadmisest kuni tulemuste hindamiseni. „Kui õpilane on ise osa otsustusprotsessist, suureneb tema vastutustunne ja pühendumus,“ selgitab Otepalu.

Matemaatika, loodusteaduste ja infotehnoloogia õpetaja arvates on suurenenud õpilaste rahulolu ja aktiivsuse üks olulisi tegureid praktiline ning projektipõhine õpe. „Minu tundides on väga tõhusaks osutunud praktiline õpe, kus õpilased näevad õpitava seotust reaalse maailmaga. Ma näen, et õpilased on rohkem keskendunud ning motiveeritud.“ Õpetaja lisab, et tehnoloogia mängib eriti infotehnoloogia tundides olulist rolli, võimaldades õpilastel luua, katsetada ja sügavamalt kaasa mõelda.

Üks kooli algatustest, mis on positiivselt õpilaste rahulolu ja õpikeskkonda mõjutanud, on interdistsiplinaarsed projektid, kus õpilased teevad koostööd erinevates ainetes. „Need projektid arendavad loovust ja meeskonnatööd, ühendades klassiruumis õpitu reaalse elu väljakutsetega. Õpilased ootavad neid praktilisi ja interdistsiplinaarseid kogemusi alati suure huviga,“ märgib õpetaja.

Õpilased tõstavad esile kooli toetavat kultuuri. 10. klassi õpilase sõnul on oluline, et õpetajad oleksid alati kergesti ligipääsetavad, kui õpilased vajavad abi õppetöös või ka muudes küsimustes. „Õpetajad on alati valmis aitama, kui vajad abi õppimisega või kui tahad nendega lihtsalt rääkida,“ märgib ta.

Õpilasi kaasatakse otsustusprotsessidesse mitmetel viisidel. Näiteks hiljutises koolivormi arutelus kutsuti õpilasi üles oma ettepanekuid jagama ja tulemuste põhjal peeti lisakohtumisi. Otepalu peab oluliseks, et kooli juhtimine oleks läbipaistev ja kõik osapooled saaksid ühtmoodi informeeritud otsuste, eelarve ja arenguplaanide osas.

Koolis on õpilastel võimalus oma häält kuuldavaks teha ja osaleda juhtimisprotsessides, näiteks kandideerides klassi esindajaks või kooli õpilasesindusse. Õpilane, kes kandideerib klassi esindajaks, selgitab oma rolli: „Ma kandideerin esindajaks, aga tegelikult ei ole mina see, keda kuulatakse. Pigem kuulan ma oma klassikaaslaste muresid ja edastan need kellelegi, kellel on rohkem võimu. See on pigem neutraalne roll, aga ma püüan ikka panustada ja midagi muuta, kui selleks võimalus antakse.“

Kooli juhtkond kogub rahulolu tagasisidet erinevatest allikatest, sealhulgas õpilaste, vanemate ja õpetajate küsitlustest, arenguvestlustest ja kohtumistest. „Mida mitmekesisem on tagasiside kogumise meetod, seda tõhusam on protsess,“ märgib direktor. Otepalu sõnul pööratakse suurt tähelepanu ka kaebuste lahendamisele – see toimub avatult, selgete reeglite alusel ja võimalikult kiirelt, et hoida ära ärevuse kuhjumist.

IST osaleb aktiivselt rahvusvahelistes haridusvõrgustikes ja projektides, kuid Otepalu märgib, et Eesti haridussüsteemis osaletakse vähem – see on koht, kus kool näeb arenguvõimalusi. Praegu valmistutakse uude hoonesse kolimiseks, mis toob kaasa mitmeid uusi mugavusi ja võimalusi õpilastele.

IST juhindub tõdemusest, et pikaajalise rahulolu saavutamiseks peab koolikultuuri arendamine olema järjekindel ja süsteemne. Otepalu usub, et kooli demokraatlik juhtimismudel ning kogukonna aktiivne kaasamine on taganud õpilastele mõtestatud ja motiveeriva õpikeskkonna. 

Tallinna Rahvusvaheline Kool püsib esirinnas, seistes samas valmis uute väljakutsete ja võimaluste ees.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Haridus- ja Noorteamet avaldas sellekevadiste eksamite tulemused 

Nii riigi- kui ka põhikoolieksamite esmased tulemused on selgunud. Võrreldes eelmise aastaga on riigieksamite…

2 minutit

Tallinna Tehnikakõrgkooli rektoriks valiti kõrgkooli praegune õppeprorektor Martti Kiisa

Professor Martti Kiisa on töötanud Tallinna Tehnikakõrgkoolis alates 2003. aastast…

1 minut

Augustis stardib TI-hüppe õpetajate tugiprogramm

Tallinna Ülikooli õpetajauurimus näitas, et tehisintellekt on Eesti koolides juba praegu laialt levinud, kusjuures pigem põhikooli- kui…

4 minutit
Õpetajate Leht