Martin Pent. Foto: Kristi Saksing

Äärmusest äärmusesse ehk Kuidas mõista poisse?

Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
5 minutit
2536 vaatamist

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.


Kuidas täpselt on sellisesse seisu jõutud, pole teada, kuid aina enam nenditakse uudisveergudel, et poistega on midagi lahti. On nad siis hooletusse jäetud või on neil raskusi mõistmisega, missugune tuleb meie ajal olla, igatahes kipuvad nad hea, ilusa ja tsiviliseeritud maailma haardest justkui välja libisema ning langema mingi muu, hämara ja äärmuslikest vaadetest pulbitseva ideestiku küüsi.

Me oleme laenanud ja mugandanud koguni uusi sõnu, nagu „manosfäär“ ja „manosisuloojad“, et seda olukorda kirjeldada ning patuoinad üles leida – need käivad nüüd kohakuti juba tuttavaks saanud käibefraasidega, nagu „toksiline maskuliinsus“ või akronüüm „vehm“. Läbi filmikunsti prisma lahati poiste sisemaailma menukas briti minisarjas „Adolescence“ ehk „Noorukiiga“, mille on nüüdseks ära vaadanud päris aukartust äratav hulk silmapaare nii Eestis kui mujal maailmas.

See viimane linateos võiks olla huvipakkuv mitte ainult lapsevanematele, vaid ka õpetajatele, keda kõnetab soov mõista noorte poiste hingeelu. Oma kulminatsiooni saavutab see ilmselt eelviimases ehk kolmandas osas, mille sisuks ongi peaasjalikult vaid 13-aastase kuriteos süüdistatava poisi ning noore naispsühholoogi dialoog, mis mõjub oma pinevuses ja nüansirohkuses omamoodi dostojevskilikult. Päris lõpuni ei jõuta ka seal kaevuda, ent kiht kihi haaval noore poisi hingesügavustesse suudetakse aegamisi süüvida küll. Seda kõike ei saanuks olla mõistagi meisterliku näitlejatööta.

Ma kahtlustan, et poiste hoiakute muutusi pelgalt halbade sisuloojate süüks ajada on kaugelt liiga lihtsakoeline lähenemine ühele komplitseeritud küsimusele. Ei ole mõtet süüdistada seemet, mis pinnasele langedes idanema hakkab, kui sellele on eelnenud süsteemne ja järjepidev töö selle pinnase ettevalmistamisel. Nagu kirjutas ka Jonathan Haidt oma hiljuti bestselleriks saanud üllitises „Ärev põlvkond“, on meid ümbritsev füüsiline keskkond timmitud aegamisi niivõrd ohutuks ja steriilseks, et laste võimalused end seal proovile pannes tundma õppida on kahanenud päris ahtakeseks. Võib arvata, et see mõjutab rohkem just poisse.

Sotsiaalne ruum ja soorollid muutuvad samal ajal üha ambivalentsemaks ja hägusamaks, mistõttu on aina keerulisem aru saada, mida tähendavad mehelikkus ja naiselikkus ning kelle või mille järgi tuleks käitumismudelite otsingul joonduda. Ja mis seal siis imestada, kui selle kõige tulemusel kolivad poisid pärismaailmast üle täiesti regulatsioonivabasse virtuaaldžunglisse, et oma allasurutud tunge ning koos üleüldise segadusega kuhjunud salavimma seal välja elada.

Poiste vaadete kujunemisel pelgalt mõjuisikute kihutustöö vilja nägemine ei räägi ilmselt mitte meie suurest läbinägemisvõimest, vaid ennemini sellest, kui vähe me tegelikult noorte hingeelust aru saame. See hingesügavustes toimuv tundub olevat sama suur mõistatus nagu internetikogukondades levivad salakeeled, millest ühte teismeline lapsmõrvar eelkõneldud episoodis mitte sõna sõna, vaid emoji emoji haaval endast vaid põlvkond vanemale psühholoogile selgitas.

On kirjeldamatult kurb, kui poiste salavimmast kasvabki ajapikku välja pime viha vastassugupoole, maailma ja üldse kõige vastu. Nagu sellest veel vähe oleks, on otsapidi tegemist ka nurjatu probleemiga – see kapseldumine saab toimuda ainult tänu sellele, et meil on internet ja sotsiaalmeediakanalid, mis on ilmale toodud inimeste ühtesidumise eesmärgil, aga mille kõrvalmõjusid ette näha ei osatud. Kuid ei maksa ka üle reageerida: kui poisid avaldavad hoiakuid, mida üldsus tõttab kibekiiresti tembeldama äärmuslikeks, võib see tähendada nii lapselikku trotsi kui ka täiesti kainemõistuslikku protesti kehtivate normide vastu.

Mäletan mitmeid väga intelligentseid gümnaasiumi noormehi, keda olen õpetanud ning kes ei teinud saladustki sellest, et nad teavad hästi, mida tuleb arvata ja kuidas mõelda, et olla parketikõlbulik, kuid kes ka varjamatult põlgasid neid suundi, kuhu läänemaailm praegu liigub. Olgu selleks pealesunnitud kõige ja kõigi võrdsustamine, sallivusideoloogia, väljendusvabaduse piiramine kellegi solvamise ettekäändel jne. Julm oleks tembeldada neid sellepärast radikaalideks – vastupidi, nad olid ja on tublid noored mehed, kelles polnud kübekestki viha naiste, küll aga hoopis selle vastu, et nende siiraid tundeid ja maailmavaadet ei peeta mikski.

Ka „Noorukiea“ peategelasel Jamiel oli kõige muu irratsionaalse kõrval ka täiesti ratsionaalne hirm. Kiusatud poissi painas nõndanimetatud 80:20 reegel, mis tähendab, et 80% kõigist naistest on kütkestatud 20% kõige edukamatest meestest, jättes lõviosa poisse ja mehi partneri valikul tühjade pihkudega. Tegemist on ju puhtakujulise Pareto printsiibiga, mille kehtivust on näidatud nii majanduses kui looduses ja mille märke võib näha järjest liberaalsemaks muutuval partnerlussuhete turul.

Loomulikult võime ka edaspidi neid hirme ja tundeid pisendada, mõnitada manosisuloojaid ning tegeleda muude asendustegevustega. Aga poisse nende sõnumid kõnetavad. Kuhu on päriselt koer maetud?

Kommentaarid

  1. Kapitalismi grimassid!

    Kas alfaisaseks on võimalik õppida?
    Või kedagi koolitada?
    Ei usu …

    Aga ega alfaisaste elu ka kerge ei ole –
    kättevõidetud territooriumi ning hüvede
    käeshoidmine nõuab samuti energiat!


  2. Pareto printsiibi näide on see, et 20% lapsevanematest esitab 80% pretensioonidest. Et “80% naisi on kütkestatud 20% meestest” on müüt, mis ei põhine ühelgi tõsisel teadusuuringul, aga mida innukalt levitavad noodsamad manfluencerid, kes kõigepealt müüvad kergeusklikule noorukile probleemi ja siis hakkavad müüma “lahendusi”. Soovitaks lugeda Kindloni ja Thompsoni “Kaini kasvatamist” – kirjutatud küll nuti- ja some-eelsel ajal, aga paljus endiselt aktuaalne.


  3. To Hilja.

    Teie lause: Et “80% naisi on kütkestatud 20% meestest” on müüt, mis ei põhine ühelgi tõsisel teadusuuringul

    Mitmed maailma enimkasutatud kohtinguäpid (Tinder, Bumble) on avaldanud kasutajate statistikat. Ja seal leiab see info kinnitust.

    Pigem on see protsent 90/10. Lihtsalt faktid.

    Ants


  4. Kui see vastaks tõele, oleks palju suurem hulk meestest partnerita. Ometi pole meil sellist tendentsi. Pigem on naistel üha raskem võrdset partnerit leida. Kui võrdseid on vaid 20%, siis võiks mehed end kätte võtta ja naistele järele rebida, mitte naisi endaga alla tõmmata nagu pangetäis krabisid.

    Antsule

  5. To “Antsule”

    Ei ole Teil kahjuks õigus. Alles hiljuti avaldati uuring kus: “45% of Men Age 18–25 Have Never Approached A Woman in Person” . Ehk tendents partnerita meeste osas on täiesti olemas ja kasvab tänu tänasele ühiskonnale päris kiiresti. Sellega olen küll nõus, et naistel raske partnerit leida. Ühiskond on naiste ootused nii ebareaalseks kruvinud, et naised ei lepi enam toreda endale võrdväärse või veidi parema “average Joe”-ga. Tahetakse 20% hulka kuuluvaid nö “tipp”-mehi, ise sinnani küündimata. Puhas nõudluse/pakkumise suhe. Kas 80% meeste hulgas isikud saaks oma väärtust tõsta. Loomulikult ja seda nad peakski tegema.


  6. Olen ise murdeealiste poiste ema ja tädi ning teema huvitab mind väga. Kuna ma ei ole autoriga tuttav, ei tea ma, kui palju ta ironiseerib vms, aga minus tekitavad pisut ärevust laused nagu “Olgu selleks pealesunnitud kõige ja kõigi võrdsustamine, sallivusideoloogia, väljendusvabaduse piiramine kellegi solvamise ettekäändel jne.”

    Minus tekitab tõsist õõvastust, et autor nimetab võrdõiguslikkuse hindamist “pealesurumiseks” ja sallivusideoloogiast räägib kui tondist… Veelgi enam, ta nimetab vihakõne taunimist “väljendusvabanduse piiramiseks” ning lisab, et selleks on vaja mingit ettekäänet. Selline sõnakasutus oleks omal kohal, kui autor nimetaks, et tegu on sellega, kuidas endise NSVL kultuuritaustaga poisid lääne diskursuseid tajuvad. Kuid sõna tajumine kasutamata on tegemist väärtushinnangutega, mis on Lääne-Euroopa demokraatlikust kultuuriruumist väga kaugel.

    Ohutuleke läks põlema mõeldes, kuidas selliste väärtushinnangutega õpetatakse ja kujundatakse noori Eestis ka 21. sajandil ning meie õpetajatele suunatud leht peab autorit vääriliseks, et tema – mehe! – sõnu igakuiselt avaldada.

    Kristel Kaljund

  7. Ants, äkki panete lingi mõnele tõsiseltvõetavale allikale (teadusartikkel, mitte blogi- ega foorumipostitus) selle 80/20 teooria kohta?


  8. Lumehelbekesed saabusid. “Minus tekitas ärevust, tekitas õõvastust, ohutuluke läks põlema”.
    Issand, keegi julgeb arvata teistmoodi, appi!?

    Need kes siin aga arvavad et mehed peavad rohkem pingitama et naiste piiritutele nõudmistele vastata küsiks, et kui maailm nii võrdne on, miks ei piisa vaid mehe endaks olemisest? Kas naistele mitte ei öelda et oled ilus ja ihalsatud täpselt selline nagu sa oled? Et teise poole probleem kui teda sellisena ei taha, et ära muuda ennast teise pärast. Isegi kui nad on karvased ja vormist väljas.
    Aga mehed peavad rohkem pingutama?? Sellise suhtumise peale tüübid loobuvadki lähenemast, loobuvad teise jaoks pingutamast. Seda need manosfääri influencerid räägivadki et keskendu endale, saa enda parimaks versiooniks. Ja kui naine tuleb siis ta kunagi tuleb ise.
    Aga ei, äärmuslik mõtteviis ja toksilisus. Kahepalgelised olete ise! Ühe suu poolega õpetate ja teise poolega samal ajal teete sama asja maha. Pole ime et noored segaduses on.


  9. @Hilja
    Enne kui see tundlikuks teemaks sai, siis kohtinguäpp Hinge avaldas intervjuu ühe oma tarkvarainseneriga, kellel ligipääs vastavatele andmetele, et 80/20 hüpoteesi kontrollida. Lühikokkuvõte – on jah asjad kaldu 🙂
    https://web.archive.org/web/20170807185347/https://hingeirl.com/hinge-reports/whats-the-biggest-challenge-men-face-on-dating-apps-a-qa-with-aviv-goldgeier-junior-growth-engineer/


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Atesteerimine – kas järjekordne bürokraatlik koorem?

Koolijuhtide professionaalse arengu toetamiseks on valmimas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse (PGS) muudatus, mis näeb ette, et koolijuhiga…

6 minutit

Kokkuvõtete tegemise aeg

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.

Aeg, mil haridusvaldkonnas pakkus enim kõneainet…

5 minutit

Stressita kool – Eesti õpetaja muljed Taani koolidest

Kuidas toimib ilma hinneteta kool? Taanis arvatakse, et tõhusa õppimiseni võib jõuda ka välise surveta. Eesti…

8 minutit
Õpetajate Leht