Tallinna tehnikaülikooli (tee)kaart

29. mai 2015 Ago Samoson TTÜ Tehnomeedikumi juhtivteadur, Võru 1. keskkooli füüsika-matemaatikaklassi lõpetanu - Kommenteeri artiklit

Tallinna tehnikaülikoolil seisab ees sajas aastapäev. Seda oleks vägagi kohane tähistada avenüüga ühiskonda. Otseses mõttes võiks see olla kaasaegset ja tuleviku nutikat kergliiklust toetav ühendus linnaku ja ülejäänud linnaosade vahel, kaudses mõttes toetada ühiskonna ja kodanike arengut laiemalt.

Tähtpäev langeb kokku märgiliste muutustega ülikooli juhtimises. Riigiaparaadi ja ettevõtjate osalusega kuratoorium on seatud vastutama TTÜ tegevuse ja rektori valimise eest. Ees seisab ka teadusrahastuse raskuskeskme nihkumine ülikooli siseasjaks, mis suurendab veelgi ülikooli ja rektori vastutust kodanike ees.

Krooniline väliskaubanduse puudujääk

Hinnangu TTÜ senisele tegevusele annab meie krooniline väliskaubanduse puudujääk. 23 aastat oleks pidanud olema piisav aeg, et „majanduse mootor” tuurid üles saaks ja IME idee ellu viiks. Paraku ei ole TTÜ suutnud tekitada ühtegi riigi tasemel tunnustatud uuendust, seega pole ka imestada, et igatsetud kõrgtehnoloogiline tootmine ei anna kuigi olulist panust majandusse. Iga professori ja juhtivteaduri kohta on ülikoolil kasutada arendus- ja teadustegevuseks ligikaudu 300 000 eurot aastas, mida pole vabandavalt vähe isegi rahvusvahelises skaalas. Aga TTÜ eelarvest katavad arendustöö lepingud vähem kui 5%, sellestki lõviosa EAS-i otsesed või kaudsed toetused.

Eesti kõrgharidust iseloomustab „nohikute maffia” edu lõputööde kirjutamisel. Ilmselt ei kerkiks taolised teemad juhul, kui diplomitöö sisu kujuneks tudengi eesmärgipärase teadus-arendustegevuse käigus. Loodame, et TTÜ-l õnnestub prokuratuuri tõrksusest hoolimata „nohikud” üles leida ja õppejõuks meelitada.

Muidu iseloomustab suhtumist kõrghariduse põhikomponenti – teadusse – meediakanalite küllastamine 48 tunni „kiirteaduse” ja ahhaa-keskusega Raja tänaval, samuti TTÜ nõukogu diskreetsus rektorikandidaatide bibliomeetrilisel hindamisel. Sõltumata meie enesekindlatest kõikvõimalikest alternatiivsetest väärtushinnangutest, on TTÜ esindaja teadustööde tsiteeritavus igasugusel välissuhtlusel siiski esimene parameeter, mis üle vaadatakse.

Oleme rongist maha jäänud … mis pole tingimata paha

Kokkuvõtvalt võime tõdeda, et teel heaoluühiskonda oleme rongist maha jäänud … mis pole tingimata paha! Analoogselt Putini Venemaaga värvisime end „motiveeriva väljakutse” nurka. „Heaoluühiskond” põhineb teatavasti tarbimiskesksel majandusmudelil, mis juba praegu ületab looduslikku taastootmist hinnanguliselt veerandi võrra, samas kui kuus miljardit põgenikku on alles teel. Kes oleks nüüd kapten, kes julgeks tunnistada jäämäe suuremaks kui meie viie sekka jõudmise unistused? Võib-olla oleks aeg keerata suund tervisekeskse ja ökoloogilise majanduse poole? Biotehnoloogia on põhimõtteliselt võimeline esitama igaühele antud aastakeste jooksevkonto. Keemiliste, füüsiliste ja emotsionaalsete stressifaktoritega oleme küll krapsid seda kontot tühjendama, aga soovikohane ja kõige efektiivsem kasvatamine nõuab veel palju uurimistööd. Kindlasti on see hulga keerukam kui rahaühikute või võlakirjade kogumine. Kuna ka õhinapõhise teaduse on evolutsioon muutnud pragmaatiliseks projektimajanduseks, on murranguks tervisebioloogias vaja radikaalselt muuta ka teaduse ja ülikooli(de) toimimist. Rühmapõhine kaootiline uurimistöö peab asenduma hoopis koherentsema, eri valdkondi katva maatriksiga. Selleks annavad õnneks sobivalt võimaluse nii baasfinantseerimise kasv kui ka eelseisev tippkeskuste voor, kui vaid füüsikud lepivad mõttega, et inimese hävitamiselt läheb teaduse rõhuasetus inimese säilitamisele. Ka selleks on vajalikud kavalad materjalid ning tundlik aparatuur.

Aeg avatud aruteluks

Kuratooriumi otsusele eelnenud diskussioonis esinesid jõukohase siirusega kõik väljakuulutatud rektorikandidaadid, oma poolvabatahtliku hinnangu andis ka TTÜ nõukogu. Ainsana jäid segaseks kuratooriumi liikmete seisukohad ja ootused, isegi see, mille põhjal sõeluti läbi kuuldavasti kolmteist esildist. Pretsedenti loova kuratooriumi avatud aktiivsus oleks eeskujuks ka järgnevatele koosseisudele, muidugi juhul, kui ei hakata tekitama „emeriitliikmeid”. Kas antud juhul oli tegemist udupeene emotsionaalse intelligentsusega või tagatubase ilmeksimatuse sündroomiga, ei saa me kunagi teada. Sündinud valiku fakt paneb kõik tagantjärele seletused uude valgusse. Igatahes võib kas või ülaltoodu põhjal oletada, et kuratoorium oli ettevaatlik praeguse rektoraadi liikmete volituste pikendamisel, võib-olla ka ülikoolikeskse ideoloogia suhtes. Kuna vajaliku enamuse saavutamiseks kulus kuratooriumil tervelt viis hääletusvooru, võib TTÜ nõukogu kaaluda tõsiselt oma vetoõigust.

Otsustava istungini jäävad loetud nädalad oleks tänuväärne aeg avatud aruteluks nii riigi ees seisvate teadus- ja arendusülesannete kui ka nende lahendamise teede teemal. See vähendab ühest küljest rektori kui isiksuse osakaalu, teisest küljest klaarub nii tema kui ka kogu ülikooli tegevuse mõte, vähemasti „nohikute maffiaga” peaks ju suutma konkureerida. Sealjuures ei tohiks eirata ka tegevteadlaste spektri esindajaid, ajast mahajäämus ja teadusteemade vältimine – kandidaatide lõikes küll eri määral – oli kampaanias ilmne.

Kapteni pakutud kursile – pigem siis spaa kui kuldrannakese suunas – peavad toetavalt reageerima meeskonna kõik liikmed jungani välja. Ilma ühise arusaama ja tunnetuseta on trots kerge tekkima, eriti niivõrd edevust kultiveerivas keskkonnas, kui akadeemiline süsteem seda on. Kiire taibuga inimestele, nagu omaaegne olümpiaadifenomen ja kuratooriumi eelistus Jaak Aaviksoo, on (ise)loomulik kärsitus „pikajuhtmeliste” suhtes. Aga viimaste keskendumis(võim)eta rutiinsemale, kuid kriitiliselt vajalikule tööle löövad lained meil kõigil varsti üle pea, katlaruumis ja kaptenisillal, ees- ja tagatoas.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!