Tudengid hakkavad valikkursusi õpetama
Tänavuse õppeaasta teisest veerandist hakkavad päris mitme gümnaasiumi õpilastele valikkursusi õpetama TLÜ ja TTÜ tudengid.
Idee on pärit TLÜ haridusinnovatsiooni keskusest (HIK). Eesmärk oli tuua õpetamise juurde tudengeid, kes pole otseselt õpetajaks kavatsenud õppida, tutvustades neile põnevaid aktiivõppe meetodeid jms.
HIK-i arendusspetsialist Kerttu Mölder ja koordinaator Merlin Linde meenutavad, kuidas aprillis tekkinud idee reklaamimiseks tehti plakatid ja pandi need ülikoolides üles. Sama sisuga tekste saadeti Facebooki, ülikoolide siselistidesse. Kerttu Mölder oli optimistlik, kui esimesed viis tudengit huvi tundsid. Tuli aga 70 avaldust, kusjuures üllatavalt palju TTÜ-st (pea kõik reaalained). Üllatusena tuli kolmandik avaldusi mõlema ülikooli noormeestelt.
Kõik 70 võeti vastu, kui aga selgus, et valikkursuse õpetajaks õppimine on küllaltki ajamahukas, hakkas eriti kevadise eksamisessiooni ajal osalejate arv tasapisi langema, kuni jäi 35 peale pidama. Tudengitest on moodustatud 2–4-liikmelised töörühmad, kes töötavad oma valikkursuse üksikasjalikult üheskoos välja.
Koolitusprogrammi käigus tehti kõigepealt endale selgeks, mis on üldpädevused ja mida tähendab 21. sajandil õppimine ja õpetamine. Seejärel mindi edasi lõimimise ja eluläheduse juurde ning alles lõpuks jõuti riiklike ainekavadeni. Õpetama õpitakse valikkursusi „Kirjandus ja film”, „Loogika”, „Inimene ja õigus”, „Rakendusbioloogia”, „Elu keemia”, „Füüsika ja tehnika”, „Programmeerimise alused”, „Ettevõtlusõpetus”, „Globaliseeruv maailm”, „Majandusmatemaatika elemendid” jt.
Valikkursuste koolituspäevi on tudengitel kokku kaheksa, iga päev 5–6 tundi pikk. Palju on vaja kodus ise lugeda, enamasti muutunud õpikäsituse kohta, ja loetut tuleb tutvustada oma rühmakaaslastele. Filmitakse üksteise sõnavõtte ja arvamusi, tehakse oma valikkursuse kohta minutipikkusi reklaame, et kõige olulisem selgelt esile tuleks jne.
Kerttu Mölder rõõmustab noorte kõrge moraali üle – kõik tahavad õpetada huvitavamalt, kui neid endid kunagi õpetati. Paraku selgus esimestel kohtumistel, et õpilasi õpetada tahavad nad uut moodi, kuid ise soovivad õppida vanaviisi – kuulates loengut. Kui nendega tehti näiteks sotsiomeetrilist testi, küsiti, millal tõsine õppimine pihta hakkab. Kuid noored said ruttu aru, et sõbraliku meeleolu loomine õpperühmas on samuti väga oluline.
Praeguseks on tudengid läbi viinud mitmeid näidistunde. Enamasti on kolm tudengit valmistanud tunni üheskoos ette, üks on viinud selle läbi. Kuid klassi ees on seisnud ka kaks dialoogi pidavat tudengit. Elu keemia valikkursuse tunnis selgitas noormees teooriat ja neiu joonistas samal ajal skeeme tahvlile. Enamasti on kavandatud paaristunnid, vahel isegi kolm tundi korraga, eriti kui tund viiakse läbi TTÜ või TLÜ laboris.
Koolide huvi tudengite valikkursuste vastu on suur. Esiteks saavad tudengid oma valikkursust läbi viia pärast koolitunde ja nii saab õppima tulla õpilasi mitmest koolist. Teiseks toimuvad valikaine tunnid tihti TTÜ-s või TLÜ-s – õpilased saavad ülikooliga tuttavaks. Kolmandaks ei nõua tudeng erinevalt kogenud õpetajast täiskoormust. Kõigele lisaks toob tudeng endaga õpilasteni uusi ja huvitavaid aktiivõppe meetodeid.
Vaata ka http://www.tlu.ee/et/hik/tudengile.