Õue õuntega õppima!
Tondi põhikool õunapäeval nii tegigi. Eesmärgiks oli praktilistes ja jõukohastes tegevustes rakendada tundides õpitut ja saada uusi teadmisi ning kogemusi.
Päeva ettevalmistamisel lähtusime põhimõttest luua võimalikult sobiv õpetlik olukord. Vanemad klassid olid õues valmis seadnud nn õunajaamad: mahlajaam, pannkoogijaam, moosijaam ja mitu meisterdamisjaama – kõigis oli tegemist õuntega. Moosijaam oli erandina kodundusklassis, teised olid sisse seatud meie kooliaias. Jaamade töö planeerimisel ja läbiviimisel kasutasime aktiivõppe võimalusi: arutelu, ajurünnak, rollimäng, struktureeritud tegevus, rühma- ja paaristegevus jne.
Klassid liikusid vastavalt ajagraafikule läbi kõigi jaamade. Erinevates jaamades juhtisid tööd abikooli vanemate klasside õpilased, kes juhendasid ja abistasid nooremaid vastavalt vajadusele, et kõik saaksid huvitavalt ja ohutult jaama tegevusest osa võtta. Iga õunajaam oli kui õppetund, kus sai rakendada eelnevalt omandatut. Oluline oli suhtlemisoskus ja oskus kuulata, vaadata ja oodata ning õpetuse järgi tegutseda. Nii moosikeetmisel, mahlavalmistamisel kui ka pannkookide tegemisel (õunamoosiga!) oli vaja osata mõõta, kaaluda, see aga eeldas arvutamisoskust, mõõtühikute tundmist ja praktilist kasutamist. Meisterdamisjaamades läks tarvis omandatud käsitööoskusi linnusöögipallide, õunasiilide ja õunatrükipiltide valmistamiseks. Õunatrükipilte sai teha ka kaasavõetud riideesemetele või ostukottide kaunistamiseks. Pannkoogijaam oli viimane peatuskoht. Pärast õues lõunaks pakutud suppi oli kännu otsas või murumättal hea omavalmistatud pannkooke õunamoosiga süüa.
Päev oli pikk ja tehtud sai palju. Õpilased omandasid uusi teadmisi ja oskusi, mida sai praktiliselt kasutada. Moosijaamas keedeti 20 liitrit õunamoosi, mida hakkame kasutame hommikuti koolis pakutava pudru juurde. Mahlajaamas pressiti õunamahla ligi 150 liitrit. Iga õpilane sai kaasavõetud pudeliga värsket mahla koju võtta. Talve ja linde jäi ootama suur kuhi linnusöögipalle. Ilusat päeva jäi meenutama koolimaja trepiesisele välja pandud laste meisterdatud 131 õunaloomakesega värvikirev näitus.
Jaapani vanasõna „Meister ei õpeta, vaid loob õpetliku olukorra“ sobib hästi meie ülekoolilist õunapäeva kokku võtma. Me õpime kõikjal!
Äge! Just sellisest õppetööst ma 15 aastat tagasi samas koolis töötades unistasingi! Jõudu edaspidiseks ja naerusuiseid lapsi!