Jaan Mikk 80
19. detsembril sai 80-aastaseks Tartu ülikooli emeriitprofessor haridusteadlane Jaan Mikk.
Jaan Mikk lõpetas Tartu riikliku ülikooli füüsika-matemaatikateaduskonna füüsika erialal. Aastal 1967 astus ta aspirantuuri pedagoogika kateedris ning sai 1970. a pedagoogikateaduste kandidaadi kraadi. 1983. a kaitses Jaan Mikk NSVL-i pedagoogikateaduste akadeemia üldpedagoogika instituudi juures doktorikraadi ning sai 1984 Tartu ülikooli pedagoogikaprofessoriks. Emeriteerus aastal 2005, kuid õpetab praeguseni Tartu ülikoolis populaarset kiirlugemise kursust ning osaleb aktiivselt erialastel teadusüritustel.
Jaan Miku teadustöö läbiv teema on olnud õppetekstide mõistetavus. Ta on uurinud, kuidas nelja tunnuse – teksti abstraktsus, terminilisus, sõnade ja lausete pikkus – põhjal on võimalik prognoosida õppeteksti raskust õpilase jaoks ning anda soovitusi hästimõistetavate õpikute koostamiseks. Viimastel aastatel on teadlase huvi kandunud õpitarkvara kasutamisele õppetöös.
Jaan Miku endised õpilased räägivad temast suure soojusega.
Piret Luik: „Minu doktoritöö juhendajana oli professor Mikk toetav ja mõistev. Samas andis ta alati vabaduse otsustada ja teha ka vigu. Kui ta nägigi, et miski ei pruugi töötada, siis ei öelnud ta seda enne, kui olin ise jõudnud järeldusele, et nii ikka ei saa. Sellega ma õppisin! Ma arvan, et ta on hea inimesetundja. Ma olen üsna kangekaelne inimene, kes tahab kõike ise teha. Ju ta nägi seda läbi ja seepärast ka mulle nii palju otsustamisvabadust andis. Usun, et kui ta oleks ette öelnud, kuidas ja mida teha, poleks ma iseseisva uurijana niimoodi arenenud. Selle eest suur tänu!“
Ülle Säälik: „Jaan Miku alati korrektne välimus, tähtsaid
tarkusi sisaldav portfell ning kustumatu huvi kõige uue ning
intellektuaalselt keerulise vastu annavad kokku ühe tõelise
professori etaloni. Minu haridusteaduste doktoriõppesse sattumises
oli temal kõige suurem osa. Doktorikooli infopäeval tegi ta minuga
ääri-veeri ühest uurimisteemast juttu. Mõni päev hiljem saabus
kiri palvega esialgsed mõtted kirja panna ja hetk hiljem olin juba
teadustöö kiirrongile tõmmatud. Esialgsest lihtsast
uurimisteemast jõudsin hoopis keerukama mitmetasandilise analüüsini
ja alati oli mu saatjaks toetavalt muhelev ja teravaid tähelepanekuid
esitav professor Jaan Mikk. Mulle läksid sügavalt hinge tema sõnad:
„Iga õpetaja suurim rõõm peaks olema näha oma kasvandikke
kaugemale ja kõrgemale jõudmas.“ Seda põhimõtet olen püüdnud
järgida ning ka õpetades edasi anda.“