Eneseloomine ja endaks kasvamine Kumus

Kumu uued näitused
Kumu uued näitused pakuvad suurepärast võimalust rääkida õpilastega nende kujunemisest, teadlikust arengust ja sellest, kuidas ümbritsev keskkond nende kujunemist ja kasvamist mõjutab. Väljapanekud loovad hea baasi mõtlemaks küsimustele, kuidas toimida grupis, kuidas jääda grupis iseendaks ja hoolitseda oma vajaduste eest, aga mitte astuda üle teiste vajadustest.
Rikkaliku väljapanekuga näitus „Eneseloomine. Emantsipeeruv naine Eesti ja Soome kunstis“ jälgib baltisaksa, soome-rootsi, eesti ja soome naiskunstnike tegutsemist mitmesuguses ühiskondlikus ja poliitilises kontekstis, hõlmates mitmeid väga erinevaid ajalooperioode, kus naise roll, tema kujutamise viisid ning naiskunstnike positsioon on olnud radikaalselt erinev. Nähtavaks saavad naiste katsumused kunstnikuks saamisel, eelistatud žanrid ja lähenemine naiseks olemise viisidele.
Seni kõige suurema haardega Eesti naiskunstnike näitust täiendab kolme tänapäeva naiskunstniku väljapanek „Sisse, sisse – uks on lahti! Edith Karlson, Mary Reid Kelley, Eva Mustonen“, mis räägib nende sisemistest hirmudest ja heitlustest ning kutsub igaüht avatult isiklikust kogemusest lähtuvalt teoseid uurima ja tõlgendama.
Sotsiaalsete oskuste arendamine ja kiusamise ennetamine
Muuseumitund „Eneseloomine“ viib kõigi vanuseastmete õpilased nende kahe näitusega tutvuma, et tegelda endaks kasvamise teema ning sotsiaalsete oskuste arendamisega. Pakkumaks õpetajatele klassis tuge positiivse õhkkonna loomisel, võtab põhikooli II astmele suunatud tund fookusesse sotsiaalsed ja emotsionaalsed pädevused, vajadusi väärtustava suhtlemise ja aitab seeläbi ennetada kiusamist.
Varateismelises eas saavad kiusamise probleemid sageli alguse või kulmineeruvad, sest õpilased hakkavad teisi enda ümber rohkem märkama ning oma eakaaslaste arvamus ja kohalolu omab üha suuremat tähtsust. Järjest rohkem nähakse nii kaaslaste meeldivaid külgi kui ka häirivaid omadusi, oluliseks saab enda nähtavaks tegemine ja esile tõusmine teiste seas, aga ka sobitumine teiste hulka. Noorte jaoks pole need katsumused, millega silmitsi seista, just kergete killast – täiskasvanutel on võimalus neid selles kasvamise protsessis toetada.
Nii olemegi muuseumitunnis võtnud fookusesse üksteist märkavad ja vajadusi väärtustavad suhtlemisoskused, mis aitavad luua turvalist ja kiusuvaba keskkonda.
Järeltegevused ja pikem mõju
Muuseumil on võimalus kooliharidust kiusamise ennetamises toetada, sest nagu paljud oskused vajavad ka sotsiaalne võimekus, emotsionaalsed ja eneseregulatsioonioskused harjutamist mitmesuguses keskkonnas. Haridusprogrammis „Eneseloomine“ osalenud klass saab tunnist kaasa meetodipagasi ümbrikutega, mis sisaldavad muuseumitunnis proovitud mänge ja harjutusi sotsiaalsete pädevuste arendamiseks ning ühtekuuluvustunde suurendamiseks klassiruumis. Meetodite juurde oleme kirja pannud soovitused tegevuste korraldamiseks. Nii soovime aidata õpilasi turvalise ja toetava klassiruumi loomisel ka pärast muuseumikülastust.
- Tunni kohta lähemalt https://kumu.ekm.ee/mida-kumus-teha/muuseumitunnid/.
- Eesti Kunstimuuseum pakub kiusamise ennetamisel koos Kiusamisvaba Kooliga tuge ka lasteaia- ja põhikooli I astme õpilastele. Vaata lisa https://kadriorumuuseum.ekm.ee/uhekordsed-muuseumitunnid-lasteaed-ja-pohikooli-i-aste1/.
Õpetaja muuseumitunnist
Aivi Pärisalu, ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, Laagri kool:
Kumu on õpikeskkonnana tänuväärne koht, kus lisaks kunstiteoste vaatamisele saavad õpilased erinevate tegevuste ja arutelude kaudu justkui märkamatult uusi teadmisi. Ka õpetajal on alati huvitav kuulda oma õpilaste mõtteid ja isegi üllatuda, kuidas on võimalik kunstiga suhestuda ja suhelda. Õpilastega tegelevad sõbralikud ja laiade teadmistega muuseumipedagoogid, kes kaasavad õpilasi ja oskavad vastata kõikidele küsijatele. Muuseumitunnis „Eneseloomine“ said õpilased tuttavamaks naiskunstnike katsumustega ajas. Paljudele õpilastele jäi meelde, et naised on võimekad kunsti loojad, kuigi pikka aega olid nende võimalused piiratud. Kirsiks tordil olid käelised tegevused, mis olid seotud õpilaste suhtlemis- ja märkamisoskuse arendamisega ning pakkusid head vaheldust. Ise luues, oma loomingut ja näituse töid suhestades, omavahel arutledes, viibisid õpilased kunsti keskel ja selle sees palju rohkem, kui nad ise arugi said. Toreda üllatusena jätkus ülesandeid ka kooli kaasa.