Matemaatikaõpetajate õpetamisest Tartu ülikoolis

17. jaan. 2020 Karin Täht TÜ matemaatikahariduse keskuse juhataja - Kommenteeri artiklit
Matemaatikahariduse keskus kolib uude Delta majja. Pildil vasakult Sirje Pihlap, Karin Täht ja Kristel Mikkor. Foto: erakogu

Alates 1. septembrist 2019 tegutseb TÜ matemaatika ja statistika instituudi juures matemaatikahariduse keskus.

Varasemalt tegutses sama instituudi juures koolimatemaatika ja informaatika keskus, mille reorganiseerimise tulemusena tekkiski uue sisu ja nimega keskus. Nagu varasemalgi keskusel on keskuse eesmärk õpetada matemaatikaõpetajaks õppijatele matemaatika didaktikat, sellele on lisandunud mõnevõrra laiem lähenemine, näiteks matemaatikaharidusega kaasnevate hariduspsühholoogia teemade uurimine ning õpetamine matemaatikaõpetajaks õppijaile.

Keskuse reorganiseerimise eesmärk oli tagada TÜ poolt matemaatikaõpetajate järelkasv, koolitada matemaatikaõpetajaid kvaliteetselt ning tänapäevaselt, võttes arvesse matemaatika didaktika ning hariduspsühholoogia teadustulemusi nii Eestis kui kogu maailmas. Nagu varasemgi keskus tegeleb ka uus keskus matemaatikaõpetajate täiendkoolitustega, püüdes pakkuda õpetajatele väga mitmekülgseid võimalusi enesetäiendamiseks.

Kes keskuses töötavad?

Kuna keskusel on mitmeid eesmärke, on sinna kogutud erineva ettevalmistuse ja töökogemusega inimesi. Suure kõrgkoolis matemaatika didaktika ning koolis matemaatika õpetamise kogemusega on Sirje Pihlap ja Hannes Jukk. Nemad vastutasid mitmeid aastaid vaid kahekesi TÜ-s matemaatikaõpetajate koolitamise ning täiendkoolitamise eest. Keskuses tegutsevad ka Tiina Kraav, kes omab kõrgkoolis ja gümnaasiumis matemaatika õpetamise kogemust, ning Kerli Orav-Puurand, kes on kogenud gümnaasiumiõpetaja. Matemaatika- ja informaatikaõpetajate õppekava programmijuht Kristel Mikkor on õpetanud kõrgkoolis matemaatikat, kogunud kogemust ülikooli administratiivsetes üksustes, sealhulgas tegutsenud TÜ õppeosakonna juhatajana.

Keskuse töötajad Karin Täht ja Dmitri Rozgonjuk omavad sügavamat ettevalmistust hoopis psühholoogias ja on aastaid õpetanud TÜ psühholoogia eriala üliõpilastele andmetöötlusega seotud õppeaineid. Psühholoogiaharidusega inimeste keskuse töösse kaasamise mõte oli anda keskuse arendatavatele teadussuundadele ka sotsiaalteaduslikku mõõdet.

Teisisõnu on reorganiseeritud keskuse eesmärk matemaatika õpetamist kavandades silmas pidada, et lisaks matemaatikast arusaamist soodustavatele ja efektiivsetele õpetamismeetoditele oskaksid õpetajad kasutada ka mitmesuguseid suhtlemismeetodeid, oleksid teadlikud õpilaste võimalikest individuaalsetest erinevustest, aga kursis ka vaimse tervise temaatikaga. Ja kindlasti on oluline, et õpe koolis oleks korraldatud õpetajale sobivalt: et ka õpetaja end hästi tunneks, oskaks vältida läbipõlemist, toetada vajadusel kolleege jne.

Mida me juba teha oleme jõudnud?

Esialgu keskendusimegi sellele, kuidas matemaatikaõpetaja end koolis tunneb, millised mured ja rõõmud teda töös saadavad. Sel eesmärgil viisime matemaatikaõpetajate hulgas läbi uuringu, kus küsisime, mis valmistab neile nende töös muret, millest jääb nende ettevalmistuses vajaka. Aga meie huvi olid ka õpetajatööga kaasnevad rõõmud, ehk siis tegurid, mille pärast õpetajatele nende töö meeldib. Lisaks kahele magistritööle plaanime selle uuringu tulemusi kasutada nii õpetajakoolitusse kui ka täiendkoolitusse muutuste sisseviimiseks. Just õpetajate rõõmudest ja muredest alustamine tundus koolimatemaatika ümber olevatele probleemidele mõeldes olevat kõige pakilisem.

Keskuse inimesed on andnud oma panuse matemaatika e-testide arendamisse. Oleme juba töötanud välja I ja II kooliastme e-testid ning tegeleme koostöös Tallinna ülikooli matemaatika didaktikutega gümnaasiumi e-testide loomisega. Meie eesmärk e-testide loomisel on anda õpilasele võimalus saada sisulist tagasisidet ning õpetajale tööriist olla õpilaste oskustega kursis. Kindlasti ei ole me e-teste välja töötades mõelnud riikliku hindamisvahendi loomisele.

Kristel Mikkor on kirjutanud meie põhimõtetest e-testide loomisel Õpetajate Lehes (https://opleht.ee/2019/11/matemaatika-e-testid-hea-toovahend-opetajale/) ning rääkis sellest ka oma ettekandes matemaatikaõpetajate päevadel. Üldse saame öelda, et sügisel Saaremaa ühisgümnaasiumi korraldatud matemaatikaõpetajate päevadel Kuressaares olid kõik keskuse töötajad väljas ettekande või töötoa läbiviimisega. Loomulikult kasutasime ka võimalust matemaatikaõpetajatega suhelda ning kogusime ideid edasiseks.

Uut ja kasulikku

Tegutseme ühiselt selle nimel, et meie kompetentsus hariduspsühholoogia ja matemaatika didaktika vallas aitaks muutusi matemaatikahariduses kavandada tõenduspõhiselt ning meie arvamust arvestataks riiklike otsuste tegemisel. Seetõttu oleme valmis osalema kõikvõimalikes aruteludes, mis puudutavad koolimatemaatikaga seotud probleeme.

Loomulikult soovime panustada ka gümnaasiumilõpetajate paremasse matemaatikaoskusesse, et kõigil õpilastel oleks võimalik soovi korral oma matemaatika riigieksamiks olla paremini valmistunud, oleme töötanud välja riigieksamiks ettevalmistava kursuse, kus oma kogemuse gümnaasiumiõpetajana saab realiseerida Kerli. Infot kursuse kohta, aga ka kõigi meie teiste tegemiste kohta leiate meie kodulehelt https://sisu.ut.ee/matemaatikaharidusekeskus/.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!