Haridusteadlased uurivad digiõppevara kasutamise mõju õppimisele ja õpetamisele
Et saada teada, kuidas digipööre mõjutab haridust ja kuidas oleks kõige tulemuslikum infotehnoloogia abil õppida, alustasid Tartu ülikooli haridusteadlased kolmeaastast uuringut „Digiefekt“.
Haridustehnoloogia professori Margus Pedaste juhitud uuringus osalevad põhikooli õpilased ja õpetajad. Teadlased vaatlevad digitaalsete õppevahendite ja -sisu kasutusviise ning analüüsivad, kuidas mõjutavad digivahendite abil õppimist laste isikuomadused, vaimne võimekus ning kooli- ja kodukeskkond.
„Paljusid
lapsevanemaid ja õpetajaid teeb praegu murelikuks küsimus, kas digitaalse õppevaraga
õppimine on ikka piisavalt tulemuslik – kas kõik lapsed saavad vajaliku
selgeks, et elus edukalt oma eesmärke saavutada. Meie õpetajad on päris pikka
aega katsetanud erinevaid võimalusi ja soovivad selgemaid sõnumeid selle kohta,
mis on õigem ja parem,“ ütles haridus- ja teadusministeeriumi e-teenuste
osakonna asejuhataja Kristel Rillo.
Eesti teadlased leiavad, et digivõimaluste tulevikuväljavaateid arvestades
tuleks sellesse teemasse rohkem süveneda: vaadelda eraldi tehnoloogia
kasutamise eesmärki ja viisi ning kasutajat ja tema toetamist. Praegu toimuvas
distantsõppes oma koha leidnud e-õpe seab uuringu tulemustele veelgi suuremad
ootused.
Rillo sõnul püütaksegi „Digiefekti“ uuringuga teada saada, milliste sihtide saavutamine on ühe või teise digilahendusega võimalik ning kuidas sõltub tulemuste saavutamine õppijast, õpetajast ja õppekeskkonnast. Teadlased loodavad tulemuste põhjal anda soovitusi nii õppimiseks kui ka õpetamiseks. Lisaks antakse teaduspõhist nõu digitaalsete õppematerjalide arendajatele. Sellest saavad kasu ka õpetajaharidus ja -koolitus.
„Eesti koolid on olnud digiõppe ja haridustehnoloogiliste lahenduste juurutamisel küllaltki julged, kuid praegune eriolukord on muutnud digipöörde lausa vältimatuks vajaduseks,“ rääkis uurimisrühma juht Margus Pedaste. Ta arvab, et mitmed praegused digilahendused jäävad kasutusele ka tavaõppe taastudes. „Et neist oleks võimalikult suur kasu võimalikult paljudele õpilastele, on vaja kindlamaid teadmisi ja otsustuskriteeriume,“ sõnas Pedaste, kes loodab uuringu esimesed tulemused avaldada juba tuleval aastal.
Uurimisrühm koosneb peamiselt Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi teadlastest ja doktorantidest, kuid osalevad ka teadlased Tartu ülikooli psühholoogia instituudist ja Belgradi ülikoolist.
Tutvu uuringuga põhjalikumalt veebilehel digiefekt.ut.ee.