Õpetajad aitasid idufirmadel digilahendusi luua

4. sept. 2020 Raivo Juurak toimetaja - Kommenteeri artiklit
augustil said Tallinnas Energia Avastuskeskuses Startup Estonia tunnustuskirjad teiste hulgas idufirma Futuclass koosloomes kaasa löönud õpetajad Rainer Tõnnis Põltsamaa gümnaasiumist ja Aivar Metsaveer Tallinna Kuristiku gümnaasiumist. Nende vahel seisab VR-prillidega varustatud Futuclassi tegevjuht Kristen Tamm. Fotod: Raivo Juurak

Eesti idufirmad püüavad ikka laia maailma vallutada (Bolt, TransferWise jt). Kuid PISA tulemuste järgi peaksid hariduse valdkonna idufirmad alustama just Eesti vallutamisest.

Et meie hariduse valdkonna idufirmad töötaksid otsesemalt Eesti koolide ja lasteaedade heaks, algatasid Startup Estonia, Tallinna ülikool ning haridus- ja noorteamet (HARNO) koosloomeprogrammi, milles hakkasid meie õpetajad haridusvaldkonna iduettevõtete tegevuses kaasa lööma. See programm käivitati 12. veebruaril ja kestis 30. juunini ehk siis kõik toimus suures osas raskel distantsõppe ajal. Sellest hoolimata oli programmi lõpuseminaril 27. augustil Tallinnas kohal koguni seitse programmis osalenud hariduse idufirmat ja 15 haridusasutuse 30 õpetajat, kes nende idufirmadega koostööd olid teinud. Loomulikult said nad kõik edukalt lõpuni vastu pidamise eest ka Startup Estonia tunnustuskirjad.

Rocca al Mare kooli õppejuht Gled-Airiin Saarso aitas idufirmal Mastery paremate lahendusteni jõuda.

Õpetajad olid koosloomeks valmis

Startup Estonia haridusvaldkonna projektijuht Inga Kõue oli koosloome programmi lõpuseminaril rõõmus, et viirusest hoolimata suudeti see edukalt lõpuni viia ja nüüd on lisaks Inglismaale ja Soomele Eestiski koosloome meetod käima lükatud.

Näiteks Clanbeat arendas oma koostööplatvormi Rocca al Mare kooli ja Tallinna kunstigümnaasiumi õpetajatega. Tõsi, viirusepuhangu tõttu huvitusid koosloomest vaid üksikud õpetajad ja õpilased, kuid Clanbeati meeskond oli rõõmus ka nende väheste üle, sest reaalne tagasiside oli olemas.

Ka Futuclassi meeskond oli rõõmus, kui neil tekkis püsiv koostöö Põltsamaa ja Tallinna Kuristiku gümnaasiumi õpetajatega. Distantsõppe kõrvalt suudeti nendega isegi üks virtuaalreaalne keemiatund läbi viia. Õpilastel olid selles tunnis oma kodus VR-prillid ees ja tegid nii oma keemiakatseid. Pärast tundi arvasid nad, et kõik tunnid võiksid virtuaalreaalsed olla.

ALPA Kids tegi oma lugema õppimise mobiiliplatvormi arendades koosloomet Kolga lasteaia, Loksa Õnnetriinu lasteaia, Tallinna saksa gümnaasiumi ja Neeme kooli õpetajatega. Tagasiside oli väga positiivne, sest eelkooliealistele lastele on harivaid nutimänge praegu veel väga vähe. Näiteid õpetajate kaasalöömisest digilahenduste loomisel toodi programmi lõpuseminaril palju.

Tõsi, koosloome kui protsess üllatas ka õpetajaid. Algul arvasid nad, et idufirmad annavad neile juba valmis digilahendused ja nemad lihtsalt kommenteerivad neid. Tegelikult selgus, et idufirmade lahendused olid „täitsa pooleli“ või isegi puhtalt idee tasandil. Siis saadi aru, et tegemist ongi sõna otseses mõttes koosloomega – ka õpetajad pidid andma oma nutika panuse uue digilahenduse valmimisse.

Mis kasu koosloome annab?

Koosloome programmi lõpuseminaril osalenud idufirmad märkisid, et õpetajad parandasid neil palju vigu ära. Näiteks ALPA Kidsile ütlesid lasteaiaõpetajad, et pall ei ole hea ringi näide, sest pall on ju kera, ja palli asemele pandi taldrik. Teiseks selgus, et muukeelsete perede laste jaoks oli ALPA Kidsi kõne liiga kiire, ja nii võeti kasutusele kõne automaatse aeglustamise funktsioon. Ingliskeelse versiooni puhul aga selgus, et lapsed ajasid numbreid 4 ja 7 omavahel segamini – seega tuli leida uus font, kus 4 ja 7 on selgemalt erinevad.

Futuclassi meeskond märkis koosloome programmi lõpuseminaril, et õpilased pidasid nende virtuaalset hapet hoopis piimaks, ja nii oli vaja happe värvust muuta. Taolisi parandusi tegid õpetajad rohkesti ja see kõik tõstis meie idufirmade konkurentsivõimet ka laias maailmas.

Koolide kasuna tõi haridus- ja noorteameti projektijuht Aivar Hiio välja, et koosloome programmi kaudu said õpetajad teada, mis on idufirma ja kuidas ta töötab. Teiseks said õpetajad teada, mida kujutab endas koosloome protsess. Nähti, et see ei ole väga selgete eesmärkidega ja kindlate reeglitega tegevus, pigem on tegemist lõputute otsingutega. Aivar Hiio arvas, et õpilasedki võiksid näiteks oma uurimistöö kirjutada liiga selge sihita, sest nii võib sündida midagi väga loomingulist ja põnevat.

Hariduse abil rikkaks?

DreamApply asutaja Märt Aro on kutsunud üles tegema haridusest Eesti tuluartiklit. Väga võimatu see ei tundugi. Startup Estonia kodulehel on registreeritud ligi 40 hariduse valdkonna idufirmat, millest enamik teenib juba raha ka väljaspool Eestit (näiteks 99math, Nutisport, Lingvist, Speakly jt). Ka kõik seitse koosloome programmi lõpuseminaril osalenud idufirmat astuvad oma esimesi samme maailma vallutamise suunas. Nii on enamikul neist ka ingliskeelsed kodulehed.

Rohkem infot koosloome algatuse kohta http://edtech-koosloome.ee.


Kes koosloome programmis osalesid

Koosloome programmi lõpuseminaril osales seitse õppimist edendavat idufirmat ja kõik nad on koosloomeks koolidega valmis. Ent millega need firmad täpsemalt tegelevad?

Varakult lugema

Idufirma ALPA Kids arendab koolieelikutele mõeldud lugema õppimise mänge, mida saab mängida nutitelefonis. ALPA Kidsi ingliskeelne variant on populaarne Indias ja praegu töötatakse seal välja ALPA Kidsi hindikeelset varianti. Suur osa Alpa Kidsi kasutajatest on väliseestlased – lausa 85 riigist. Vt Alpa.ee.

Varakult jutustama

Idufirma Jutupesa pakub koolieelikutele jutustamisoskust arendavaid mänge. Näiteks antakse lastele pildid mingist jutustusest, laps paneb pildid õigesse järjekorda ning jutustab nende järgi seda lugu. Kes oskab enne kooli jutustada, on koolis edukam. Vt Jutupesa.ee.

Info koolis liikuma!

Clanbeati platvorm toetab juhtkonna ja õpetajate koostööd. Näiteks võimaldab see pidada miniarenguvestlusi (nt kord nädalas). Clanbeat sobib ka projektide algatamiseks, sinna osalejate värbamiseks jne. Kohati oleks tegemist justkui kollektiivse klassipäevikuga, mis on kõigile asjaosalistele nähtav ja kuhu saavad osalejad kommentaare ja ettepanekuid kirjutada. Meenub Peter Senge õppiv organisatsioon, kus info liigub nii ülevalt alla kui ka alt üles. Clanbeati platvormi kasutatakse nii Eestis kui ka USA-s. Vt Clanbeat.com.

Virtuaalsed katsed

Futuclass on virtuaalreaalsusmäng, kus viiakse VR-prillid peas läbi teaduskatseid. Valmis katsed keemias, füüsikas, bioloogias jt hoiavad kokku õpetaja aega ning on koolile päriskatsetest odavamad. Õpilasi saab viia VR-prillidega vihmametsa, antiikmaailma, Marsile jm. See kõik on odav ja ohutu. Vt Futuclass.com.

Teeme midagi ise korda!

Proovikivi on varasemast tuntud GTL-laborina, kus õpilased uurivad, mida saaks nende oma koolis või kodukohas ise paremaks muuta, koostavad projekti ning viivad selle partnerite abiga ellu. Enamasti viiakse projekte ellu mõne ainetunni raames. Vt Proovikivi.ee.

Personaalne lähenemine

CogniSpot nõustab koole, lasteaedu ja perekondi lastele personaalse lähenemise küsimustes, aidates lapse individuaalsust ja vajadusi sügavamalt mõista. Vt Cognispot.com.

Meeskonnatöö

Mastery on õpirakendus, mis võimaldab õppijatel õppida omas tempos ning aitab kaasa tugevamate teadmiste tekkimisele. Vt masteryapp.org.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!