Mis on pildiraamatumaagia ja kuidas seda õpetada?

12. märts 2021 Liina Velner Eesti lugemisühing - Kommenteeri artiklit

Eesti lugemisühingu liikmed osalevad koos kolleegidega Belgiast, Itaaliast ja Rumeeniast Erasmus+ koostööprojektis 3MR (Making the Most of the Magic of Reading). Projekti eesmärk on tõsta täiskasvanute teadlikkust pildiraamatute ettelugemise olulisusest koos lastega.

Kooliedu alus on kõigis õppeainetes head keeleoskused: kõnelemine, kuulamine, lugemine, kirjutamine ja õigekeelsus. Neid osaoskusi hakatakse õppekava järgi arendama esimesest klassist.

Keeleoskused hakkavad arenema ammu enne kooli

Teadusuuringud näitavad, et lugemisega seotud probleeme on lihtsam ennetada kui hiljem parandama hakata. Ennetusega tuleb alustada tükk aega enne kooliminekut. Olulised seosed, mis määravad, kui tark, loov ja fantaasiarikas on laps, luuakse ajus juba väga varases eas: esimeseks eluaastaks. Lapsel, kellega ei ole enne kooli regulaarselt räägitud, talle lauldud või ette loetud, on koolis palju raskem, kui olla võiks. Eeskätt võib just lugema õppimine saada rõõmsa üllatuse asemel suureks komistuskiviks. Sõnad on ajus mõtteühenduste loomiseks hädavajalikud ning mida rohkem ja kvaliteetsemat keelt laps eri allikatest ja eri vormis kogeb – just raamatute kaudu ja vestluses teistega, mitte passiivselt televiisori või muudelt ekraanidelt –, seda paremal positsioonil on ta sotsiaalselt, hariduslikult ning igas muus mõttes kogu oma ülejäänud elu. Ja vastupidi – mida vähem sõnu laps enne kooli tundma ja kasutama õpib, seda vähem areneb tema aju. Televisiooni ega muude ekraanidega ei ole võimalik vestelda, samas on ise rääkimine keele õppimisel kõige olulisem.

On teaduslikult tõestatud, et lastest, kellele vanemad kodus sageli ette loevad, saavad üldjuhul paremad lugejad. Lugemisoskuse ja lugemisega kokkupuutumise seost kirjeldatakse põhjuse-tagajärje seosena: lapsed, kes saavad loetust paremini aru ning on lugemistehnikas osavamad ja õigekirjas paremad, ka loevad rohkem. Teistpidi, mida rohkem lapsed raamatutega kokku puutuvad ja loevad, seda enam paranevad nende lugemis- ja õigekirjaoskus ning loetust arusaamine.

Miks on vaja lapsele ette lugeda?

Koos lapsega raamatute lugemine võimaldab tal kogeda jutustavat keelt, mis erineb meie igapäevasest funktsionaalsest või ettekirjutavast keelest (nt „Ära tee seda!“, „Tule siia!“). Ettelugemisel on lapsele suur emotsionaalne ja intellektuaalne mõju sõnavara rikastamise, keelelise võimekuse arendamise, jutustavate tekstide struktuuri tundmise jne osas. Keel on kultuuri ja rahvusliku identiteedi kandja ning selle valdamine kõnes ja kirjas inimese mõtlemisvõime kujunemise, vaimse arengu ning sotsialiseerumise alus ja üks eeldusi. On kindlaks tehtud, et sotsiokultuuriliselt ebasoodsatest oludest pärit lastele loevad vanemad vähem, neil on kodus vähem raamatuid ja nad peavad väiksema tõenäosusega lugemist meeldivaks tegevuseks. See omakorda raskendab edaspidist toimetulekut koolis. Investeeringud varase lapseea lugemisprogrammidesse on paraku üsna piiratud ning mõnes Euroopa Liidu riigis ei jõua see teema üldse poliitikakujundajate lauale.

Koostööprojekt 3MR ehk „Loeme koos imelisi pildiraamatuid!“

Eesti lugemisühingu liikmed osalevad koos Belgia, Itaalia ja Rumeenia varajase kirjaoskuse ekspertidega Euroopa koostööprojektis 3MR (Making the Most of the Magic of Reading) ehk „Loeme koos imelisi pildiraamatuid!“. Projekti abil püütakse tõsta lapsevanemate ja teiste lastega tegelevate täiskasvanute teadlikkust pildiraamatute ettelugemise olulisusest koos lastega. Soovime, et lugemine ei oleks sundus, vaid nauding. Lugemine rõõmu pärast – oh üllatust! – on täiesti võimalik ja seda tuleb õpetada. Ärgem unustagem, et ka paljudele praegustest täiskasvanutest ei ole lapsena raamatuid ette loetud. Esimene meeldejääv side kirjandusega toimubki pildiraamatute abil ning on midagi, mille saame kaasa just kodust. Loodetavasti aitab käimasolev projekt kaasa sellele, et on üha rohkem kodusid, kus on palju häid pildiraamatuid, mida ei loeta ette vaid unejutuks, vaid igal ajal, kui tuju ja tunne tekib; samuti kodusid, kus vanemad raamatuid armastavad ja lastele ette lugedes raamatuarmastust juba maast madalast edasi annavad.

3MR-i projekti peamine eesmärk ongi parandada alushariduse vallas tegutsevate täiskasvanute (lasteaiaõpetajad, lapsehoidjad, raamatukogutöötajad, eripedagoogid, vabatahtlikud jne) suutlikkust senisest veelgi paremini toetada kuni 7-aastaste laste arenevat kirjaoskust. Samuti olla toeks vanematele, et nad oskaksid ka kodus rohkem tähelepanu pöörata lugemist toetavale keskkonnale. Mida rohkem on lapsi, kellele loetakse ette kvaliteetseid pildiraamatuid, seda kiiremini väheneb erinevus erineva sotsiaalmajandusliku ja kultuurilise taustaga laste varase kirjaoskuse vahel. Koolitusprogrammi mõte ongi muuta 3MR-i koolituse õppekava abil lastega tegelevad pedagoogilised töötajad pädevamaks pildiraamatuid valima ning ettelugemise tähtsust teadvustama ja propageerima.

Seminaril tutvustati projekti esimesi tulemusi

Veebruari lõpus Eesti lastekirjanduse keskuses toimunud miniseminaril tutvustati esimest korda avalikult nii käimasolevat projekti kui ka selle esimesi tulemusi. Jaanika Monroc Tallinna Männi lasteaiast ja Anneli Laamann Tabasalu Teelahkme lasteaiast kõnelesid 3MR-i õppekavast ja metoodikast. Mare Müürsepp Tallinna ülikoolist tegi meid tuttavaks vaiksete pildiraamatutega. Jaanika Monroc andis ülevaate prantsuse, rumeenia, inglise ja eesti kvaliteetsetest pildiraamatutest, Anneli Laamann tegi juttu võimalustest, kuidas Eestis pildiraamatute ettelugemise teemaga edasi võiks minna. Kogu üritusest valmivad ka videod. Suvel-sügisel on plaanis veel üks üritus, kus tutvustame ettelugemise juhendmaterjale ja tulevikuplaane.

Hiljemalt septembri alguseks on kavas panna 3MR-i projekti koolituse õppekava, õppekava rakendamise metoodika, juhendmaterjal õpetajatele ja teistele lastega töötavatele spetsialistidele ning juhendmaterjal lapsevanematele (mõlema juhendmaterjali juurde kuulub ka video) avatud õppematerjalidena huvilistele tutvumiseks ja kasutamiseks projekti kodulehele https://readingmagic.eu/.


Rohkem infot teema kohta:


Mõningaid fakte metoodikast

  • Pildiraamatu ettelugemine on ülimalt väärtuslik hariv tegevus.
  • Pildiraamatut ei tule lapsele ette lugeda, vaid lapsega koos lugeda.
  • Ettelugemisel on oluline väljendusrikkus: kasutada erinevat intonatsiooni, rõhutada olulisi/riimuvaid sõnu, teha pause jne.
  • Iga lapsega jagatud lugemiskogemus on ainulaadne ja
    peab pakkuma rõõmu nii lapsele kui täiskasvanule.
  • Ette lugeda võib igal pool ja igal ajal – nii ühele lapsele eraldi
    kui ka ühele lapsele väikeses grupis.
  • Lapse vanust ega kuulamisoskust ei tohi alahinnata. Ette saab lugeda juba beebidele.
  • Ka nn vaiksed raamatud (silent books) on väga nauditavad.
  • 3MR ettelugemismetoodika põhineb S. Terwagne (Belgia), M. Bonnafé (Prantsuse) ja J. Trelease (USA) ideedel.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!