Pandeemia ei sega rahvusvaheliste õpilasfirmade loomist

5. märts 2021 Mario Liimann Valgamaa KÕK - Kommenteeri artiklit
Eesti õpilasfirmat Kolm Küpsist tunnustati laadal müügipreemiaga. Foto: Valgamaa KÕK

Kolm kutseõppeasutust Eestist, Lätist ja Soomest osalevad ühises riigipiire ületavas projektis, mille eesmärk on luua rahvusvahelised õpilasfirmad.

Valgamaa kutseõppekeskus (KÕK) osaleb eelmise aasta keskpaigast rahvusvahelises projektis „Teaming Up“. Valgamaa KÕK-i partnerid selles ettevõtmises on Lätist Valmiera Development Agency, mis ühendab ettevõtjaid, investoreid ja omavalitsust ning toetab haridusprogramme, ja Soomest Mercuria Business College (kaubanduskolledž).

„Teaming Up“ pakub noortele võimalust proovida ettevõtlust ja selles tegutsemist rahvusvahelisel tasandil. Projekti eesmärk on tõsta noorte ettevõtlusteadmisi ja toetada rahvusvaheliste õpilasfirmade rajamist ning anda õppijaile teadmisi ja oskusi, et kasvaks nende võimekus asutada oma ettevõtteid, mis suudaksid konkureerida nii kohalikul kui rahvusvahelisel turul.

Ideedest pandi kokku 14 firmat

Projektis on väga mitmeid üritusi, kus kõik osalevad koolinoored saavad silmast silma kohtuda ja tutvuda. Esimesel kohtumisel pididki ligi sada osalevat noort tuttavaks saama ning ühiste ideede põhjal oma ettevõtted looma. Seejuures oli oluline tingimus, et loodavad õpilasfirmad peavad olema rahvusvahelised ja ettevõtetes loojad kõigist kolmest riigist.

Eelmise aasta novembris toimunud esmaüritusel kohtusid õpilased üksteisega esimest korda digitaalsete kanalite kaudu. Kõik osalejad pidid 60 sekundi jooksul oma ideed tutvustama, seejärel sõeluti neist välja kõige sarnasemad mõtted. Ühtelangevate ideedega noored jagati rühmadesse ja nii pandi kokku 14 õpilasfirmat.

Igalt maalt on projekti kaasatud mõned õpetajad, igaühele on määratud õpilasfirma või paar. Õpetajate ülesanne on noori toetada ning ettevõtete loomist koordineerida. Õpetajad korraldavad õpilastega korrapäraseid kohtumisi, kus arutatakse õpilasfirmadega seotud igapäevaseid teemasid ning täidetakse ülesandeid firmade loomiseks. Kõik koosolekud toimuvad digitaalselt Zoomis või Google Meetis. Osalevate õpetajate seas on ka neid, kes puutuvad ettevõtte loomisega kokku esimest korda ja nemadki õpivad, kuidas tänapäeval ettevõttega alustada. Lisaks toetavad loodud õpilasfirmasid mentorid, keda on igast riigist kolm.

Kõik on toimunud digitaalselt

Kahjuks on kõik üritused pidanud kolima digitaalsetesse kanalitesse. Tundub, et nii läheb ka tulevikku planeeritud kohtumistega. Sellises olukorras on üks raskemaid ülesandeid õpilasi motiveerida, sest algselt tehtud plaanid ja mõtted on tulnud kõik ümber mõelda. Õnneks oleme motivatsiooni tõstmiseks plaani juurde võtnud lisaüritusi, nagu näiteks digitaalne filmiõhtu, kus kõik projektis osalevad noored said kodustes tingimustes nautida Eesti filmi „Ükssarvik“.

Toimunud on ka projektiväliseid üritusi, nagu näiteks Eesti õpilasfirmade laat 2021, mis sel aastal viidi samuti läbi digitaalselt. Meie koolist osales laadal projekti kolm õpilasfirmat. Eesti noorte firma Kolm Küpsist pälvis müügipreemia.

Mitmepäevased seminarid

Projektist moodustab suure osa noortele ettevõtlusteadmiste andmine ja ettevõtte käimalükkamise toetamine. Selle jaoks on plaanitud neli mitmepäevast seminari, kus esinevad rahvusvahelised ettevõtjad ja mentorid. Kõik seminarid olid mõeldud üritustena, kus projektis osalevad noored tulevad kokku. Seminaride viimine digiplatvormidele oli ja on koolidele praegu kõige suurem probleem, mida lahendada. Esimese seminari, mis toimus veebruari keskel, panid kokku Soome partnerid. Kehtivate piirangute tõttu olid nii Läti kui Soome õpilased distantsõppel ja osalesid seminaril individuaalselt oma kodudest. Eesti õpilased võtsid sellest osa olles koolis, hoides turvalist vahemaad ja kandes maske.

Seminaridel õpetatakse noortele ja ka õpetajatele, kuidas firmade loomine käib, räägitakse turundusest, tootearendusest, koostööst jne. Neil teemadel saavad sõna nii kohalikud kui ka rahvusvahelised spetsialistid. Osa esinemistest on jälgitavad otseülekandena sotsiaalmeedia kanalites ka neile, kes pole projekti kaasatud.

Loomulikult on arutletud selle üle, kas mitte kõik tegevused edasi lükata ja n-ö paremaid aegu oodata, aga oleme näinud, et toimunud ettevõtmised on siiski noori innustanud ja olnud kasulikud ka päriselt kokku saamata. Julgustangi kõiki, kes kõhklevad ja kahtlevad, kas digitaalsed üritused on ikka õiged, neid siiski läbi viima ja noori tegutsema ergutama.

Järgmine „Teaming Upi“ seminar toimub juba märtsis Lätis, loomulikult digitaalselt. Kellel tekkis huvi, saab silma peal hoida meie kooli sotsiaalmeedia kanalitel ja projekti enda avalikul Facebooki-lehel https://www.facebook.com/teamingupProject.

Ettevõtmist veab Valmiera Developement Agency, rahastavad Euroopa Liidu regionaalarengu fond ja Interreg Central Baltic programm.


3 riiki, 100 õpilast, 14 õpilasfirmat.



Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!