Tallinna Kunstihoone pakub põhikoolidele tasuta haridusprogrammi

6. okt. 2021 - Kommenteeri artiklit

Tallinna Kunstihoone ja Sally Stuudio koostöös sündis põhikooliõpilastele ja õpetajatele tasuta haridusprogramm „Vaatamise kool“, mis on täiel määral kooskõlas riikliku õppekavaga ja õpetajatele süsteemne abiline tundide läbiviimisel

Unikaalne haridusprogramm ärgitab õpilasi tippkunsti abil kaasa mõtlema, ühiskonda mõtestama ja seoseid looma, kasulikud teadmised kogunevad läbi metoodiliste, loominguliste ja mänguliste vahendite.

Rätsepatöö põhimõttel haridusprogramm „Vaatamise kool“ on kõikidele osalejatele tasuta. Samuti saab õpilane igast tunnist kaasa praktilise ja haarava töövihiku, millest kokku moodustub talle eksklusiivne kunsti käsiraamat.

„Tegemist on ainulaadse ja tõhusa haridusprogrammiga, mis on mõeldud üldhariduskoolide õpilastele,“ kommenteeris Tallinna Kunstihoone juhataja Paul Aguraiuja. „Esimesel hooajal on fookuses 1.‒3. klassi õpilased. Usume kunstihoones, et laste kunstiharidus ei tohiks piirduda vaid joonistamisoskuse arendamisega, vaid lastele tuleb pakkuda ka arusaamist ja mõistmist, miks tänapäeval kunsti tehakse ja kuidas seda vaadata. Tasub eraldi rõhutamist, et haridusprogramm arvestab täiel määral riikliku õppekavaga ning on hindamatu ja süsteemne abiline tundide läbiviimisel.“

Sally Stuudio juhataja ja „Vaatamise kooli“ haridusprogrammi juht Annely Köster lisas, et „Vaatamise kooli“ ambitsioonikas eesmärk on selle õppeaasta jooksul jõuda koolidesse üle Eesti ja mitte ainult kutsuda lapsi Kunstihoonesse näitusele, vaid pakkuda neile võimalustomandada kunsti ainekava õpitulemused nii, et kõikidest koolimajadest saavad laste endi loodud ägedad kaasaegse kunsti ruumid. „Samuti kaasneb haridusprogrammiga liitunud lapse tervele perele võimalus Kunstihoonet tasuta külastada,“ täiendas Aguraiuja.

Programmi iga osa on ettevalmistatud õpiühik, mis koosneb virtuaalsest eeltunnist, Kunstihoone külastusest ja tegevusest seal ning loovast järelülesandest koolis. Tegevused kestavad kokku ca 5 akadeemilist tundi. Järelülesande juures on ka hindamiskriteeriumid, mis aitavad õpetajal ülesannet hinnata.

Eeltunnis toob kunstihoone haridustöötaja läbi ekraani klassiruumi kunstihoone arhiivist valitud parimad palad nii Eesti kui ka maailma kunstist koos neid saatvate mänguliste ülesannetega.

Tallinna Kunstihoones toimuvas tunnis arendatakse aktuaalse näituse baasil edasi eeltunnis uuritud teemat. Õpilastel on võimalik terviklikkust kogeda näitusel kohapeal või kunstihoone virtuaalnäituste platvormil. Lisaks sellele süvenetakse põhjalikumalt 3‒4 teosesse ning tehakse koos ka kunstieksperiment. Programmid on ette valmistatud nii, et igale vanuseastmele oleks uute teadmiste hulk sobiv ja õpitu jääks hästi meelde.

Kunstihoones saab iga õpilane kaasa tasuta programmi töövihiku, kus on kordamiseks info ja küsimused teoste kohta, mida uurisime nii eeltunnis kui ka külastatud näitusel ja lisaks koolis toimuva loovülesande juhis. Selliseid vihikuid koguneb programmi käigus soliidse õpiku jagu.

Järelülesanne ehk kolmas kord toimub oma koolis ja seda saab iga klassiõpetaja ise läbi viia. Näitustel kogetu baasil valmivad õpilastel kas personaalselt või rühmatööna erinevad teosed. Seejärel saab kooli ajutiseks kunstisaaliks muuta ning jagada kogemust kogu kooliperega. Kunstihoone poolt tuleb lisaks töövihikule kaasa ka etikettide komplekt ja plakatipõhi, mis lisaks ühtse näituseruumi loomisele toetavad funktsionaalse kirjutamis- ja lugemisoskuse arengut. Kunstihoone võimendab näitusi, jagades neid oma sotsiaalmeedia kanalites.

„Õpetajale tähendab see võimalust saada osa kunstihoone poolt talle täielikult ette valmistatud täisprogrammist,“ märkis Köster. „Esimesel aastal ootame osalema eelkõige klassiõpetajaid ja pakume neile lahket abikätt esimese kooliastme kunsti ainekava õpitulemuste mängulisel saavutamisel. Kui läbi teha kogu kolmeosaline programm, siis on 1.‒3. klassi kõige olulisemad kunsti ainekava õpitulemused saavutatud. Selle peale saame anda Tallinna Kunstihoone garantii, sest kunstihoone tugevus on mitmekesine näituste ja teoste valik läbi aegade ning rikkalik arhiiv.“

„Kuna eriline tähelepanu on esmalt põhikooli esimesel kooliastmel, siis teemad lähtuvad vormianalüüsist – just seepärast, et 1.‒3. klassis on lastel tajude arengu kuldaeg. Oleme loonud programmi mitte ainult lähtudes Kunstihoones nähtavast kunstist ja kunsti ainekavast, vaid aluseks võtnud selle, kuidas areneb laste kognitiivne suutlikkus, nende endi kujutamisoskused ja kunsti vastuvõtmise oskus. Esimese kooliastme vormiprogramm koosneb kolmest alaosast, millest esimene on sihitud eelkõige esimesele klassile ja selle alateema on punkt, joon ja pind. Teises klassis hakkame vaatama, kuidas need samad punkt, joon ja pind muutuvad ruumiliseks ja kuidas osadest sünnib tervik. Kolmanda klassi õpisisudega on seostatud värvi ja valguse teemad,“ kirjeldas Köster.

„Vaatamise kooli“ haridusprogrammiga on võimalik lähemalt tutvuda ja registreeruda siin.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!