Pärnu õpilased edendasid eakaaslaste keskkonnateadlikkust

10. dets. 2021 - Kommenteeri artiklit
Kõik vajalik on töölaual ja algab näidiskatse, mida jälgivad kuue riigi õpilased. Foto: Kuninga tänava kool

Pärnu Kuninga tänava koolil oli vastutusrikas ülesanne sisustada kolm virtuaalset õppepäeva rahvusvahelises projektis, kus osalesid kuue riigi õpilased. 

Kuidas ilmneb pindpinevus katses ääreni veega täidetud klaasiga, kuidas püsib vesi tagurpidi pööratud purgis ja paljud teisedki küsimused said vastused põnevate katsete tulemusena, mida tehti möödunud nädalal Pärnu Kuninga tänava koolis. 29. novembrist kuni 1. detsembrini toimus Erasmus+ projekti „Teadlikkuse piisad“ („Drops of Awareness“) virtuaalne õpiränne, mille korraldaja kool oli. 

Kolmepäevasesse virtuaalsesse õppetegevusse, mis toimus Zoomi vahendusel, mahtusid õpilaste ettekanded nende kodukandi mere või ookeani kohta, teadlaste loengud, põnevad katsed veega ja rühmatööd ning grupitööd rahvusvahelistes meeskondades. Loetletule lisaks oli Eesti noorte ülesanne tutvustada oma kodumaad ja -linna ning eesti keelt, samuti juhtida meeleolukaid liikumispause. Projekti eesmärk on teadvustada veehoiu tähtsust ning väärtustada puhast vett ja veekogusid.

„Kui tuli koroona, siis lükkasime oma tegevusi edasi,“ selgitas õppealajuhataja Liina Õmblus, miks möödunud aastal alustatud projektis alles nüüd virtuaalne koostöö lahti läks. 

Vahepalaks vahvad liikumispausid 

Esimene projektipäev möödus Eesti õpilastel oma kodumaad tutvustades ja veega põnevaid teaduskatseid tehes, mis kõigile veebi vahendusel nähtavad olid ja kus teistest maadest osalejad olid kaasatud arvama, mis juhtub katse tulemusel. Õpilased esitlesid oma kultuuri lõõtsa- ja kandlemängu, rahvalaulu ja 4. klassi õpilaste rahvatantsu kaudu Youtube’i salvestistena ning oma kodukooli, -linna ja -maad slaidiesitlustena. Tutvustavad tekstid valmisid 8. ja 9. klassi inglise keele tunnis. 

Teise päeva esimene pool oli sisustatud loengutega. Kuninga tänava kool on üks liikuma kutsuvatest koolidest ja aktiivsed lapsed sisustasid loengute vahepeal liikumispause. Päeva tagasisidest selgus, et neid emotsionaalseid pause hinnati väga meeldejäävateks. „Ma tunnen, et niihästi kliimaga seonduva rohelise kooli kui ka liikuma kutsuva kooli põhimõtted sobivad iga projekti juurde,“ sõnas õppealajuhataja. Selle projekti jaoks salvestatud liikumise, tantsud ja mängud olid pärnakad linkidena kõigile osalistele ette ära saatnud. 

Pärastlõunase rändetunni juhatas sisse Erasmus+ projektijuht Liis Raal-Vilks, kelle juhtnööride järgi õpilased nii Euroopast kui Kariibi mere saarelt virtuaalse kontakti saavutasid. Õppurid, nende seas tosin Kuninga tänava kooli kaheksandikku ja üheksandikku, jälgisid Eesti Loodusmuuseumi virtuaaltuuri. Seejärel tegid iga maa esindajad oma kodumaa vete kohta ingliskeelse ettekande ning lõpuks tuli neil täita teemakohased töölehed. 

Pärnu õpilased Uku Kütt ja Rasmus Prangli tutvustasid oma välismaa eakaaslastele Läänemerd. Poisid esinesid ladusas inglise keeles, juttu täiendasid pildid ja kaardid ning arvud ja faktid. Kuulajad said teada mere asukate ja taimestiku kohta ning rääkimata ei jäänud keskkonnaprobleemidki. Uku ja Rasmus rääkisid pärast esinemist, et see polnud neil esimene veekogu uurimus, nad on varem teinud uurimistöö ka Pärnu jõe kohta. 

Kui igast riigist olid üks või mitu õpilast oma ettekande esitanud, algas kuuldu põhjal õpilaste virtuaalne arutelu rühmades, igaühes iga maa esindaja ja toeks õpetaja. Arutelu kohta pidi lõpuks valmima ka plakat või muul kujul kinnistav kokkuvõte ettekannetest. Kuna kellelegi osalejatest polnud inglise keel emakeel, olid neile abiks ette antud märksõnad.  

Projekt täiendab mitut õppekava

Projekti sisu võimaldab õppealajuhataja Liina Õmbluse sõnul täiendada õppekava lausa kolmes aines: loodus- ja arvutiõpetuses ja inglise keeles. Projekti käigus omandavad õpilased teadmisi joogiveest, keskkonnateemalist ingliskeelset sõnavara, digipädevusi ja oskuse esineda kaamera ees. Kaasatud on õpilased alates 5. klassist. 

„Kui varem kaasasime projektidesse õpilasi huvigruppidena, siis pärast koroonalainet oleme ümber mõelnud ja teeme enamikku projektitegevusi ainetundides, et muuta need hästi laiapõhjaliseks,“ rääkis Õmblus. Kus on võimalik, seal löövad kõik õppurid kaasa. Näiteks projektide logokonkursid on ülekoolilised. 

„Kui algul näis, et COVID seab piiranguid, siis nüüd on selgunud, et see avab uusi võimalusi. Õpilaste kaasatus on nüüd suurem kui varem,“ tõdes Õmblus ja rõhutas olulist muutust, et rahvusvahelised projektid ei ole enam Erasmuse ringi huvitegevus, vaid need on sulandunud kooli igapäevasesse õppetöösse. „Juba siis, kui me projekti kirjutame, vaatame, millise klassi õppekavaga see seondub. Et see ei oleks mitte omaette tegevus, mis on ka küll arendav, vaid terviklik õppimine,“ rääkis Liina Õmblus. Selle põhimõtte järgi on koolil õnnestunud projektidesse hõlmata isegi kunsti ja muusikat.

Programmi ette valmistades püüdsid meie õpetajad kolme päeva sisustada mitte passiivse kuulamisega, vaid sooviga anda kõigile lastele palju võimalusi kaasa teha. Sest ainult istudes ja kuulates on raske midagi kinnistada, rõhutas Õmblus. Sellepärast tutvuti muuseumigagi virtuaaltuuril, mitte lihtsalt piltide näitamisena. Sellele järgnes jällegi uute teadmiste kinnistamiseks küsitluslehe täitmine. 

„Ettevalmistustööd on olnud päris palju,“ tunnistas õppealajuhataja. Katsed tehti korduvalt läbi ja väljasaadetavad lingid testiti üle, et ei tekiks ühiste tegevuste käigus olukorda, kus midagi võiks takerduda tehniliste probleemide taha. Projektist jääb pärnakatele ka nähtav tulemus. Kuninga tänava kooli õpilased teevad sellest projektist lõpuks dokumentaalfilmi, mille valmimisel omandatakse meediaoskusi.

„Teadlikkuse piiskadest“ ammutasid uusi teadmisi lisaks Eestile projektipartnerite Saksamaa, Hollandi, Itaalia, Hispaania ja Prantsusmaa ülemereterritooriumi Martinique’i saare koolide õpilased. Virtuaalse õpirände ettevalmistamises ja läbiviimises osales 12 Kuninga tänava kooli õpilast. Oma panuse andsid õpilaste ettevalmistamise ja õpirände korraldamisega seitse pedagoogi, suurim panustaja oli projekti juht ja koordinaator Liis Raal-Virks. 

Partnerkoolide õpetajad ja õpilased tänasid Eesti projektimeeskonda väga hea korralduse, huvitavate ja kaasavate ülesannete ning programmi sujuva ülesehituse eest!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!