Origamist kui ajaviitematemaatikast MATIK-õppeni

28. jaan. 2022 Tiina Kraav, Tartu Ülikooli matemaatikahariduse lektor; Kristi Ploom, haridusanalüütik, kõrgema kunstikooli Pallas üliõpilane; Anne Rudanovski, kõrgema kunstikooli Pallas professor - Kommenteeri artiklit

Origami voltimine matemaatikatunnis aitab näitlikustada mitmeid tasandigeomeetrias kehtivaid lauseid, on abiks ruumigeomeetria ülesannete lahendamisel ja mujalgi. 

Tiina Kraav: „Origamit voltides areneb õpilase ruumiline pädevus ja loogiline mõtlemine, samuti paberitunnetus.“

Harilikud murrud, sirge võrrandid, võrrandisüsteemid – voltimisega saab siduda enamiku koolimatemaatikas käsitletavaid teemasid, ehkki algul ei pruugi seda seost näha. Õpilaste jaoks muudab origami abstraktsed matemaatilised mõisted käegakatsutavaks ning lihtsamini arusaadavaks. Lisaks pakub voltimine rohkelt võimalusi lõimida matemaatikat kunsti- ja disainiainetega, mis näitlikustab matemaatika vajalikkust eri elualadel. Origamiideed leiavad rakendust arhitektuuris, robootikas, molekulaarteadustes ja mujal. 

Viimastel aastatel räägime üha enam MATIK-õppest (matemaatika, teaduse, tehnoloogia, inseneeria ning kunstide lõiming). Origamiga seotud projektide läbiviimine on käepärane viis MATIK-õpet rakendada. Siin on üks põhjus, miks näiteks Iisraelis on origameetria riiklikus õppekavas – seda tänu origamikunstnik Paul Jacksonile ning tema matemaatikaõpetajast abikaasale Miri Golanile. Iisraelis lahendatakse esimeses ja teises kooliastmes kord nädalas matemaatika küsimusi just voltimise kaasabil. Paul Jacksoni origamivaimustusest on osa saanud nii EKA tudengid kui Tartus TYPA (endise paberimuuseumi) kursusel osalenud huvilised.

Kompleksprobleemide lahendamine

PISA testides jõudis meil 2018. aastal vähemalt 5. tasemeni 15,5%, kuid 6. tasemele vaid 3,7% õpilastest. Neil tasemeil olemine nõuab õpilastelt muu hulgas oskust tegutseda komplekssete liitprobleemidega, kasutada abstraktseid matemaatilisi operatsioone uudsete situatsioonide lahendamisel ning oskust otsuseid sõnastada ja argumenteerida. Origami ja voltimine on aga just kompleksne tegevus, mis eeldab kujutlusvõimet, abstraktset mõtlemist, käelist tegevust ning probleemi lahendamist – kõike korraga.

Origami õpetab täpsust, aitab hüpoteeside püstitamisel ning näitab tõestamisoskuse vajalikkust. Origamil on potentsiaali teha matemaatika ilusaks ka neile, kellel on matemaatika õppimisega pigem negatiivne kogemus ning kelle jaoks see on reeglite päheõppimine.

Suurim origamit, matemaatikat, kunsti ja teadust ühendav konverents OSME alustas 1989. aastal. Praeguseks on mitmel pool maailmas loodud origami ühendused, mis tegelevad origami mõiste ja rakendamisalade laiendamisega. Meilgi tegutseb 2020. aastast Eesti origami keskus, mille südameasi on tutvustada origamit laialdasemalt eri vanuses huvilistele. Sel kevadel ja suvel korraldab keskus Tartu linnaruumis origami ühisloome näituse, kuhu kaasatakse nii koolinoori, üliõpilasi, õpetajaid, kunstnikke kui teisi asjast huvitatuid. Sellega tahame rõhutada veel üht origami köitvat omadust – võimaldab eri eas ja oskustega inimesed ühendada koosloomesse, nii et kõik sealt midagi õpivad ja meeldivat kogevad. Viimane annab loodetavasti olulise panuse MATIK-hariduse edendamisele pühendatud teekonnal.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!