Pandeemia ei takista koolitöötajaid õpirändamast ka eksootilistesse paikadesse

18. jaan. 2022 Kristel Kaljuvee HARNO tulemuste levi spetsialist - Kommenteeri artiklit
Õuesõpe, meeskondlikud mängud Barcelona pargis.

Õpirändeprojektide toetusi saab 2022. aasta esimeses pooles taotleda 23. veebruarini. Juhised ja lisainfo leiab Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuuri kodulehelt.

Kuigi võib tunduda, et koroonaviirus on reisimise pausile pannud, on õpiränne täiesti võimalik ka uutes oludes. Tuleb kohaneda, leiab Sõmeru põhikooli juht Virge Ong, kes valmistub sõitma talviselt külmast Eestist paradiisisaarele Curaçaole Erasmuse programmi koolitusele.

See ei ole Virge Ongi ega Sõmeru põhikooli töötajate esimene õpiränne. End täiendamas on käidud nii pandeemia eel kui selle ajal. Näiteks on õpetajad sõitnud Iirimaale ja Inglismaale ning ühe õpetaja sõit Walesi Cardiffisse sattus ajale, kui oli parasjagu üleujutus. „Õpetaja Railile ei valmistanud muret mitte koroona kiire lähenemine, vaid sadevetest põhjustatud uputus. Kohale jõudis ta kenasti ja koolitus oli väga sisukas, aga hiljem rääkis ta, et tema jalad pole iial nii märjad ja saapad nii läbivettinud olnud. Asi kulmineerus sellega, et ta pidi endale kohapeal kummikud soetama,“ meenutas koolijuht.

Santa Cruz Tenerifel

Üks Sõmeru koolitöötajate plaanitud Erasmuse õpiränne on siiski koroona tõttu ära jäänud või õigemini ümber planeeritud. „Oma esimesele õpirändele pidin minema juhtimiskoolitusele Kreekasse ja üksi,“ rääkis Virge Ong. „Plaanisin sõita 2020. aasta mais, aga siis olime juba nii sügavalt koroonas, et koolitajaga kokkuleppel lükkasin sõidu edasi. Oli näha, et koroona hakkab meie sõiduplaane takistama, seetõttu pikendasime kogu õpirändeprojekti ühe aasta võrra. Aga lõpuks jäi sõit Kreekasse ikkagi ära.“

Ent selleks ajaks jõudis kätte juba teine õpiränne, mis pidi osalejaid Tenerifele viima. „Hispaanias olid selleks ajaks reeglid juba leebemad,“ selgitas Ong. 2020. aasta novembris ootaski ees reis Tenerife pealinna Santa Cruzi ning sel korral tundis ta end juba veidi julgemalt, ses tal oli partnerina kaasas kolleeg ja kooli eriklassi õpetaja Tiina Halling. „Suurepärane, et õpirändel on võimalik käia kahekesi. Hea on kesise keeloskuse puhul teineteisele toetuda ja nii on ka õpimaterjalist lihtsam aru saada,“ rõõmustas koolijuht.

Kuigi koolitus pidi toimuma inglise keeles, tunnistas Ong, et seda keelt ei ole ta kunagi koolis õppinud ning teab vaid iseseisvalt siit-sealt üles korjatud põhitõdesid. „Aga mõtlesin, et ei ole vaja üle muretseda, tuleb olla julge ja küll käte-jalgadega saan end vajalikul määral selgeks tehtud,“ meenutas ta. Tiina oli peamiselt saksa keele oskaja. Aga kohapeal selgus, et meie koolitaja rääkis ka saksa keelt, mistõttu saime kolmekesi õppematerjali ühes või teises keeles arusaadavaks räägitud. „Vahel tuli Google Translate ka appi,“ ütles ta muiates.

Tegelikult on Virge Ong võtnud aastate jooksul mõned inglise keele kursused, aga praktikat on väheks jäänud. „Selle poolest on õpiränne samuti väga tänuväärne. Mulle väga meeldib, et Erasmuse programm toetab keelte õppimist,“ rääkis ta. „Tänapäeval kõik võimalik. Inimesed on igal pool väga vastutulelikud ja abivalmis. Keeleoskuse taha ei tohiks sõit seisma jääda!“

Koolijuht soovitab väga Europassi Teacher Academy koolitusi, sest need on põhjalikud ja hästi ette valmistatud, ent samal ajal paindlikud ja õpiränduritel jagub aega ka uue ümbrusega tutvumiseks ja silmaringi laiendamiseks.

Barcelona ja Curaçao

Viimane koolipäev ja tunnistused Tenerifel, pildil Veerle Ponnet – koolitaja (keskel) ja õpilased Virge Ong (paremal) ning Tiina Halling (vasakul).

Kuigi koolitus Kreekas jäi ära, avanes võimalus sama projekti toetuse eest hoopis mullu juunis Barcelonasse sõita. „Kui leiad mujalt samalaadse koolituse, võimaldab Erasmuse programm sihtkohta muuta,“ selgitas Virge Ong, kes valis sel korral samuti juhtimisalase kursuse.

Tenerifelt kogemuse võrra rikkamaks saanud Tiina Halling aga leidis, et temagi tahaks kaasa minna. Kuna projektitoetus oli algselt ette nähtud vaid ühele inimesele, maksiski Halling osalemise eest ise, koolituse maksumuse osas toetas Sõmeru kool. „Sisuliselt tuli ta koolitusele oma kulu ja kirjadega, sest oli väga huvitatud enesetäiendamisest ja silmaringi avardamisest,“ ütles Ong. „Jällegi olime suutnud valida väga põneva koolituse, saime arendada loovust, rääkida meeskonnatöö põhimõtetest haridusasutustes ja suhelda teiste õppuritega Lätist ning Itaaliast.“

Kui need kaks projekti oli kirjutanud Sõmeru põhikooli inglise keele õpetaja, siis mullu jaanuaris, kui avanes uus taotlusvoor, võttis asja käsile koolijuht ise. „Õpetaja lihtsalt ei jõudnud. Aga meil oli nii suur rännuisu, et otsustasin ise proovida. Olen kirjutanud varem teiste meetmete projekte ja mõtlesin, et ega siin ka midagi keerulist olla saa,“ meenutas ta. Teda saatiski edu. Koolituse sihtkoht oli taas Kreeka, sest alles oli suur soov sellel maal ikkagi ära käia.

Vahepeal taas hoogu kogunud koroonaviirus katkestas aga uuesti õpirändurite plaanid. Niisiis tuli leida uus pakkumine. Selle Virge Ong leidski, ja veel millise! Kreekasse sõitmise toetuse eest lendavad Ong ja Halling nüüd hoopiski Venezuela lähedal Kariibi meres asuvale Curaçao saarele, mis kuulub Hollandile. „Piletid on ostetud ja koolitus broneeritud. Nüüd hoiame pöidlad peos, et saame minna,“ rääkis ta. Kuna õppereisi kulud on eraldatud toetusest suuremad, on nendega hakkama saamisel oluline mainida enda panust ja kooli toetust. Koolitus keskendub töötajate motivatsiooni tõstmisele ja stressiga hakkamasaamisele, mis on Ongi sõnul pärast kahte koroonakevadet koolidele äärmiselt vajalik. „Me näeme, kuidas õpetaja pingutab parima andmiseks ja tihti ei oska väsimuse leevendamiseks lahendust leida. Tahame koolituselt saada mõtteid ja praktikaid, kuidas pandeemia tingimustes õpetada õpetajat stressi leevendama ja seeläbi taas innustust leidma.“

Järgmine taotlusvoor veebruaris

Virge Ong on juba käinud Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuuri kodulehel uurimas, millal saab järgmist projekti kirjutada. „Ma olen olnud kaua aega koolijuht ning leidnud õpirännetes uue viisi, kuidas end värskena ja käigus hoida. Lisaks võimalusele reisida annab õpiränne väga palju uusi oskusi ja teadmisi iseenda ja oma meeskonna arendamiseks,“ rääkis ta. „Samuti aitavad koolitused meelde tuletada häid, kuid võib-olla unustatud praktikaid. Raskete vestluste pidamise metoodika näiteks.“

Tema sõnul tuleks õpiränne kõikidele haridustöötajatele suureks kasuks ja reisimist ei maksa peljata ka praegusel veidi keerulisel ajal. „Tuleb reegleid tunda! Kui oled vaktsineeritud ja tead riiki sisenemise tingimusi ning kohapealseid nõudmisi, ei ole rändamises midagi kontimurdvat.“ Ka vähene keeleoskus ei ole komistuskiviks. Ong saab aru paljude õpirändurite hirmust, et nad ei saa ingliskeelsest koolitusest hästi aru. „Aga koolitajad saavad koolitusele registreerimisel sellest teada, arvestavad sellega, räägivad lihtsat inglise keelt ning toetavad igati,“ kinnitas ta. Ongi üks suur eesmärk on innustada nii oma kollektiivi kui ka teisi õpetajaid õpirändele minema, keeleoskuse hirmule vaatamata. Tema sõnul annab julgust juurde see, et koolitusele võib sõita kahekesi ‒ siis saab üksteisele keeleliselt ja ka kõiges muus toeks olla.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!