Kadrina Keskkooli õpilased: Vikipeedia artikli kirjutamine arendas mitmesuguseid oskusi

16. veebr. 2022 Pille Priks - Kommenteeri artiklit
Kadrina Keskkool. Foto: Meelis Meilbaum / CC BY-SA 4.0
Kirjutajate vahel loositi välja vikisokid. Foto: Oktoober / CC BY-SA 4.0

2021. aasta sügissemestril kirjutasid Kadrina Keskkooli 11. klassi õpilased „Praktilise ja uurimistöö alused“ õppeaine raames Vikipeediasse artikleid.

Kadrina Keskkooli õpilaste arvates oli ülesanne arendav ja ülesande käigus sai teema kohta palju teada. Kõige raskemaks pidasid õpilased artikli vormistamist Vikipeedias, vajaliku informatsiooni leidmist ja korrektset viidete lisamist. Õpilaste sõnul meeldis ülesande juures enim see, et sai ise midagi teha. Ühe õpilase sõnad kõlasid nii: „Olen alati Vikipeediat lugedes mõelnud, et küll see inimene peab tark olema, kes sinna informatsiooni kirjutab. Nüüd tean, et igaüks võib seda teha.“

Õpetaja Anneli Raud: Õpetan Kadrina Keskkooli 11. klassi õpilastele praktilise ja uurimistöö aluste valikainet ning kasutasin Vikipeedia artikli kirjutamist õppeülesandena esimest korda.

Mõtteni kirjutada õpilastega Vikipeedia artikkel viis kohaliku ettevõtja Juhan Viise kodanikualgatus „Kadrina Vikipeediasse“, mille eesmärk oli, et Kadrina-teemalised artiklid oleksid Vikipeedias esindatud süsteemselt, tänapäevastatult ja põhjalikult. Projekti raames kohtusin 2021. aasta suvel Kadrinas Vikipeedia vabatahtlikega, kellega arutades võtsime plaani anda 11. klassi õpilastele valikaine kursusel teadmisi ja praktilist kogemust entsüklopeedilisest keelest ning Vikipeedia artikli kirjutamisest.

Ülesanne oli 11. klassi õpilastele jõukohane ning täiendas valikkursusel käsitletavaid teemasid (teaduskeel, refereerimine, viitamine, kasutatud allikate ja töö vormistamine). Rõõmu valmistasid valminud artiklid õpilasi huvitanud teemadel. Kuna õpilased said ise valida, mis teemal nad artikli kirjutavad, siis olid nad ka motiveeritumad ülesannet täitma. Samuti on nad kiired õppijad.

Julgustan ka teisi õpetajaid kasutama võimalust koostada õpilastega oma aine alal Vikipeedia artikkel. Enne on aga vaja tutvustada õpilastele artikli koostamise põhimõtteid.

Soovin jõudu kõikidele Vikipeediasse panustajatele, nii artiklite koostajatele kui ka vabatahtlikele, kes jälgivad artiklite korrektsust.

Kadrina Keskkooli õpilastele käis Vikipeediat tutvustamas Wikimedia Eesti hariduskoostöö koordinaator Pille Priks. „Ausalt öeldes ma alguses veidi kartsin, kas nad ikkagi saavad artikli kirjutamisega hakkama. Tehniliselt ei ole see noorte jaoks raske, küll aga valmistab raskusi sisuline külg,“ avaldas ta. Kokku kirjutas Kadrina 11. klass kaksteist artiklit. Õpilased said ise valida omale meelepärase teema, kirjutati sportlastest, muusikast ja filmist. Kokkuvõttes võib artiklitega rahule jääda. Pille Priksi sõnul vajasid kõik artiklid siiski järeltoimetamist ja täiendusi, sest kirjutajate tase on erinev. Enamiku artikleid korrastasid artikli autorid tagasiside põhjal ise, mõned parandused on jäänud vikipedistide hooleks. Pille Priks: „Soovitan tööd Vikipeediaga kõigile gümnaasiumitele. See on väga kasulik ja mitmekülgne õppeülesanne, arendab nii õpilast, õpetajat kui ka Vikipeediat. Õpetajad, kes on huvitatud Vikipeedia sidumisest õppetööga, võivad minu poole pöörduda, saan neid nõu ja jõuga aidata.“


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!