Piret Järvela.

E-eksamist ja kirjandusest

Piret Järvela.
2 minutit
490 vaatamist

Eelmisel nädalal küsis matemaatikaõpetaja minult lõunalauas, kas ma olen õpilastele „Läänerindel muutuseta“ lugeda andnud. Tõdesin, et nii see tõesti on. Kolleeg rõõmustas mind, öeldes, et tundis sel päeval uhkust oma kooli intelligentsete gümnasistide üle, kuuldes neid hommikul kooliteel elu ja kirjanduse seoste üle arutlemas. Paraku muutus sõjauudiste paistel Remarque’i teos praeguste õppurite jaoks kõnekamaks kui iial varem minu õpetajaks olemise ajal. 

Lähemale hiiliva eesti keele e-eksami tõttu olen endalt küsinud, kas ka tulevased õpilased usuvad, et pean oma tööd võluvaks, sest saan igal aastal aidata noortel eesti ja maailmakirjandust avastada. Tõepoolest, eesti keele ja kirjanduse õpetaja missioon on jagada kirge kauni emakeele vastu ning innustada oma eeskujuga otsima seda raamatut, mis kõnetaks ja paneks uskuma, et lugemine on enese ja maailma avastamine ning mõtestamine. Sotsiaalmeediasse sukeldunud distantsipõlvkonda on üsna keeruline veenda, et raamat annab oskuse mõtelda ja seeläbi elutarkuse. 

Viimased kümme aastat, mil eesti keele riigieksamit sooritatakse praegusel kujul lugemis- ja kirjutamisülesandena, on kirjandusõpetuse tähtsus pisitasa äärealale lükatud. Siiski on veel neid eksamiülesandeid, milles kirjutaja peab loetud ilukirjandusest näiteid tooma. Samas on suurenenud nende eksamitööde arv, kus õpilane kasutab näiteks ainult eksamivihikust loetud katkendit, tsitaati või artiklit. 

Teatavasti toimis lõiming eesti keele ja kirjanduse vahel suurepäraselt aastakümneid. Juba ammu enne seda, kui kirjanik Ain Kaalep mõtles välja sõna lõiming, said küpsuskirjandis kokku mõlema õppeaine teadmised. Millised on aga ettevalmistamisel oleva e-eksami ülesanded? Kuuldavasti lähtub see samast põhimõttest nagu võõrkeeleeksam: kontrollitakse nelja osaoskust. Kas kirjandus veel mahub digieksamisse? Kardetavasti mitte. Kas see on kellegi meelest kaotus? Kardetavasti on kahetsejaid vähe.

Teavet selle kohta, millal e-eksam tuleb ja milline tuleb, veel ei ole. Heauskselt loota, et enne uut eksamit ei rakendata, kui see on emakeeleõpetajatega läbi arutatud, harjutusmaterjalid ette valmistatud, õpetajakoolitused läbi viidud, ma enam ei suuda. Nimelt kuulusin praegust eksamit ette valmistavasse töörühma. Tookord sai korduvalt rõhutatud, et kümnendasse klassi astujatel peab olema teada, millise eksamiga nad kooli lõpetavad, ning emakeeleõpetajatele ei saa uutmoodi eksami vastutusekoormat panna enne vastavat koolitust ja harjutusmaterjalide ilmumist. Nii lubatigi teha, aga ometi juhtus teisiti. 

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kas head tehes võib teha ka halba?

Põhikooli lõpueksamite kaotamise mõte pole uus. Seda on varemgi arutatud ja pandeemia-aastatel ka järele proovitud. Nüüd on haridusministeeriumis valminud eelnõu,…

2 minutit

Tehisaru(kaid) soovitusi koolivaheajaks

Aeg-ajalt pean tehisaruga aru. Eelmisel nädalal küsisin näiteks nõu T-särgi disainimiseks. Tahtsime teha vaimukat juubelikinki kunagisele kolleegile.

Tunniajase tiheda tulistamise…

3 minutit

E-rehkendus ühe täiskasvanu pilgu läbi

Teist aastat toimunud e-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist…

3 minutit
Õpetajate Leht