Esseekonkursil osalemine toob naeratuse suule

Keeleõppe omandamisel on tähtis kirjalik eneseväljendusoskus, mida on vaja arendada mitmekülgselt, et väljenduda keeleliselt korrektselt, struktureeritult ja selgelt.
Eesti keele kui teise keele õpetajate liit korraldas aprillist maini Ida-Virumaa üldhariduskoolide II ja III kooliastme õpilastele esseekonkursi „Oled see, mida loed“. Konkursi korraldamise traditsiooni algatas MTÜ Eesti Keelepööre. Haridus- ja teadusministeeriumi partnerina võttis konkursi korraldamise teatepulga üle liit.
Konkursi korraldamine Ida-Virumaa õpilastele on väga oluline, kuna võimaldab eesti keelest erineva emakeelega õpilastel arendada nii väljendusoskust kui ka kasutada keeletunnis omandatud grammatikateadmisi. Eesti keelt emakeelena kõnelejad saavad arendada loovust, arutleda etteantud teemal ning kirjutada kaunis emakeeles.
Distantsõpe arendas digivahendite kasutamise vilumust, kuid halvendas käsitsi kirjutamise oskust. Soovisime, et õpilased kirjutavad essee käsitsi. Kätt peab ikka soojas hoidma, sest tehnikale lootma jäädes võib nii mõnigi kiri kirjutamata jääda.
Teema ajend oli raamatukogude aasta. Toila Gümnaasiumi õpetajat Gerli Paumetsa paelus teema niivõrd, et ta teadis kohe, et see sobib 7. klassi õpilasele Marta Paalole. Hiljem saime teada, et Marta kirjutab praegu raamatut.
Konkursile laekus 73 tööd kümnest koolist. Žüriil oli neid põnev lugeda, sest õpilased tunnistasid, et ei loe raamatuid, kuid saavad aru, et nendel on suur roll käitumisnormidest ning igapäevaprobleemidest arusaamisel. Sillamäe Eesti Põhikooli 5. klassi õpilane Daniil Vlassov kirjutas essees kuldsed sõnad: „Kui laps loeb raamatuid, ei ole tal aega pahandusi teha.“ Tegelikult loevad noored hea meelega mitmesugust kirjandust ning seostavad loetut isikliku eluga.
Tublid esseede kirjutajad, juhendajad, žüriiliikmed ja külalised olid kutsutud 8. juunil tänuüritusele Tartu Ülikooli raamatukogusse. Põgusale ringkäigule järgnes kohtumine Eesti kirjaniku Mika Keräneniga, kes pajatas vahvaid lugusid ning luges katkendi raamatust „Vanemuise väits“.
Siinkirjutaja tänas žürii nimel osalejaid tunnustuskirja ja raamatuga, mille kirjanik isiklikult üle andis. Ametlikule osale järgnes silmaringi laiendamine Ahhaa teaduskeskuses.
Kutsutud olid tänuüritusest vaimustuses. Kohtla-Järve Tammiku Põhikooli 9. klassi õpilasele Artjom Dronovile meeldis kohtumine kirjanikuga. Ekskursioon raamatukogus tekitas soovi seal raamatuid lugeda.