Raivo Juurak.

Lobisev ühiskond

Raivo Juurak.
2 minutit
71 vaatamist

Kui inimesed teeksid tööd, mitte ei raiskaks oma aega igasugustel konverentsidel, foorumitel, diskussioonidel ja festivalidel, siis oleks Eesti haridus juba ammu korras. 

Küllap on enamik meist sellist ütlemist kuulnud ja kindlasti kuuleme ka edaspidi. Ka Paide arvamusfestivali kohta küsiti Facebooki haridusfoorumi grupis juba järgmisel päeval, mis sellest festivalist kasu on, mis Eesti hariduses selle mõjul septembrist alates muutub. 

Kahtlen väga, kas Eesti hariduses oleks kõik korras, kui inimesed kabinetivaikuses oma „tööd teeksid“, omavahel ja haridusrahvaga kokku ei saaks ning hariduse probleeme teistega ei arutaks. See on tõsi, et päeval pärast foorumit ei muutu haridussüsteemis mitte midagi. Aga midagi muutub siiski! Me nimelt saame teada, mida inimesed haridusest mõtlevad ja mis ideid kellelgi on. Aga see on väga oluline info! Me saame ju teada, kas inimesed üldse tahavad muutusi. Ja kui tahavad, kas nad soovivad siis haridust uuendada või endiste aegade juurde tagasi pöörata. 

Aruteludel on ka see hea omadus, et nad harjutavad meid uute ideedega. Näiteks koostööpõhine õppimine. Meie traditsioon on olnud, et pinginaabrilt ei tohi küsida ja tema vihikusse ei tohi vaadata – ja siis soovitatakse just pinginaabriga koos õppida. See muutus tundus algul mõnelegi liiga äkiline. Liiga äkilised tundusid alles hiljuti ka arenguvestlused, kujundav hindamine, personaalne õpirada ja eriti kaasav haridus.

Kodanikuühendus Eesti Haridusfoorum on korraldanud avalikke haridusarutelusid mitmekümne aasta jooksul ja alati on küsitud, mida need Eesti hariduses muudavad. Algusaastatel ei osatud sellele küsimusele vastata. Kuid mõni aeg hiljem uuris Eesti Haridusfoorumi üks eestvedajaid Ene-Silvia Sarv asja lähemalt ja jõudis huvitavale järeldusele – enamik haridusfoorumitel arutatud suuri ideid on seitsme kuni kümne aasta pärast jõudnud riigi hariduspoliitikasse. Näiteks on „ulmelised“ personaalsed õpirajad praegu kirjutatud Eesti hariduse arengukavasse ja Paide arvamusfestivalil räägiti personaalsete õpiradade praktilisest kogemusest Miina Härma gümnaasiumis.

Sotsiaalteadlased on märkinud, et demokraatlik ühiskond on lobisev ühiskond, sest lobisedes saab uusi ideid läbi arutada, nendega harjuda või neid kõrvale heita. Sotsiaalteadlased on ka hoiatanud, et kui ühiskonnas enam ei lobiseta ja räägitakse ainult lühikest, selget ja asjalikku juttu ning pärast seda tehakse kohe konkreetseid poliitilisi otsuseid, siis tasub otsida diktaatorit.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tehisaru(kaid) soovitusi koolivaheajaks

Aeg-ajalt pean tehisaruga aru. Eelmisel nädalal küsisin näiteks nõu T-särgi disainimiseks. Tahtsime teha vaimukat juubelikinki kunagisele kolleegile.

Tunniajase tiheda tulistamise…

3 minutit

E-rehkendus ühe täiskasvanu pilgu läbi

Teist aastat toimunud e-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist…

3 minutit

Mitteformaalõppe arvestamine – võimalus, mis eeldab head koostööd

Septembrist jõustunud seadusemuudatus, mis kohustab üldhariduskoole arvestama huvikoolides ja muudes mitteformaalsetes õppevormides saavutatud…

2 minutit
Õpetajate Leht