Tartu VOCO ja Taani kolledž avasid ühise rahvusvahelise valikkursuse

Pole tavaline, et koolid käivitavad ühise klienditeeninduse kursuse ning hakkavad õpetama ja õppima ühel ajal samas virtuaalses klassiruumis. Veelgi haruldasem on selline rahvusvaheline koostöö kutsehariduses. Tartu ja Taani vahel on see teoks saanud.
Tartu Rakenduslik Kolledž ja Zealandi ärikolledž on esimese pääsukese lendu lasknud ning esimesed ühised tunnid International Customer Service’i (rahvusvahelise klienditeeninduse) kursusest on veebis peetud. Kursuse sünniloo taga on kutseõpetaja Triinu Virnas, kes möödunud õppeaasta esimese semestri veetis õpirändurina Taanis Zealandi ärikolledžis. Esialgu sealseid kolleege varjutades, siis juba kaasõpetaja rollis ning lõpuks koos õpetaja Pia Bonnenseniga valmis neil uus rahvusvahelise koostöö vormi ühine rakenduskava.
Esimene tingimus – inglise keeles ja rahvusvaheline
Üks oli selge juba algusest peale – International Customer Service’i kursust tuleb õpetada inglise keeles ja rahvusvahelisena. Praktiline koostöö on see, mis muudab õppimise sisukaks, samamoodi nagu vett täis bassein on oluline, et ujuma õppida. Teine, kuid mitte vähem oluline komponent oli ümberpööratud klassiruumi meetod. Ikka selleks, et õppimine oleks avastuslikum ja praktilisem. Ja hoolimata sellest, et ühtki sellesarnast eeskuju polnud varnast võtta ei Tartus ega ka Taanis, sai valikaine kursus Moodle’isse üles, et juba sellest sügisest seda rakendada.
Õpetaja Triinu Virnase sõnul on sellist kursust kõigile vaja. „Rahvusvahelise klienditeeninduse eesmärk on anda õpilastele ülevaade, kuidas ajada äri ja pakkuda parimat teenindust teisest rahvusest inimesele. Ja vaatame ükskõik kuhu, väikeäridest rahvusvaheliste korporatsioonideni – aina rohkem tuleb kõigil rahvusvahelisi kliente tunda ning neile teenuseid pakkuda, hoolimata riigipiirist või keelebarjäärist. Ole sa automaaler või pottsepp, kliendiga peab ikka rääkima ning klienditeenindusest, ka rahvusvahelisest, pole pääsu. Kui koolist on kogemused olemas, siis on edaspidi tööelus millele toetuda,“ selgitas õpetaja õhinal. „Või võtame Eesti haridusstrateegia – ka seal on mitmekultuuriline haridus sees. Ning nüüdisaegne õpikäsitus – palun väga, seda me oma ümberpööratud klassiruumi ning rahvusvahelise koosõppimisega teeme,“ jätkab Virnas.
Kursus täitus huvilistest kiiresti
Õpilased on Triinuga ilmselt sama meelt. Kui Tartu VOCO valikainetele registreerimise avas, siis täitus rahvusvahelise klienditeeninduse moodul huvilistest välgukiirusel. Kursusele on kokku tulnud mehhatroonikuid, kokkasid, müügikorraldajaid, ärikorraldajaid ja IT-d õppijaid. „Ma saatsin oma õpilastele kirja ja juba kümne minuti pärast tuli tagasiside, et enam kursusele registreerida ei saa. Kohad said lihtsalt nii kiiresti täis.“ Kokku on rahvusvahelisel klienditeeninduse kursusel 22 õpilast, täpselt pooled neist Tartust ja pooled Taanist Naestvedist.
Triinu tunnistab, et suure huvi üle on mõistagi hea meel ja õppijail peabki olema huvitavaid ja elulisi kursuseid, kuid õpetajana on tulnud ette ka peavalu. „Näiteks kuupäevade kokkuleppimine on topelt aeganõudev: liikuvad pühad, vaheajad, graafikud, millega tuleb arvestada. Ja kui ma kunagi arvasin, et mis see üks tund ajavahet ikka ära pole, siis tegelikult on küll. Samuti erineb koolide õppekorraldus ja kui VOCO-s on õppijatel valikaine, siis ZBC õppijatel pole valida muud kui ekstra inglise keele tund,“ tõi ta näiteid.
Aga see kõik on nüüd seljataga ning esimesed samal ajal samas virtuaalses klassiruumis sama rakenduskava alusel toimunud tunnidki edukalt läbitud. „Alustasime algusest – kuidas suhelda, millises kanalis ärisuhteid algatada ja hoida. Oleme õppijad vastastikku suhtlema saanud ja ka see on väga oluline. Kontaktid on tähtsad! Kasutame ümberpööratud klassiruumi meetodit, mis tähendab seda, et õpetajad algatavad teema, teevad ülevaate teooriast ning jagavad materjalid. Õppijad peavad ise lugema, vastused leidma ja tegema järgmiseks tunniks esitluse. Meie kuulame ja arutleme ning siis tuleb jälle uus teemaarendus. Rollid on meil paigas: mina olen klienditeeninduse ja müügi õpetaja ning Pia on keeleõpetaja. Ning kuna õppekeel on inglise keel, siis mõistagi on nii sõnavara kui grammatika õppimine ja keeleline areng kursuse üks tulemus, sest keel areneb ainult siis, kui seda kasutad. Näiteks kui mina aasta tagasi Taani läksin, siis võisin ka puterdada, et I speak really good London. Aga võõrkeelne keskkond ongi see koht, kus õppida ja areneda, ning seepärast ei ole ma midagi eesti keeles üle seletanud.“
Virtuaalsetele Meeti tundidele lisaks on planeeritud päriselt ühine õppetöö. Triinu Virnase sõnul plaanivad tartlased juba märtsis kohvrid pakkida ja Taani sõita. „Naestvedis toimuvad ühised tunnid, õpilased teevad oma viimased ettekanded ja saavad tagasisidet. Lisaks ootavad neid seal juba tuttavad kaasõpilased ning kindlasti vaatame linna ja huviväärsusi,“ lubas Virnas.
Esimene tagasiside õppijatelt on hea. „Näiteks öeldi, et polegi nii hirmus,“ naeris ta. „Veel meeldib õpilastele, et meil on õpetaja Piaga läbimõeldud teemad ning omavaheline klapp, viskame nalja. See tõmbab ka õppijatel pinged alla.“
Huvi kursuse vastu levib
Mõistagi on õpilaste huvi ja tagasiside väga väärtuslik ja annab ka kindlustunde sellise kursusega jätkata. Juba on koostöö vastu huvi tuntud ka Hispaaniast Barcelonast ning õhus on võimalus veelgi enam eri riikide, erineva kultuuri ja temperamendiga õppijaid ühele kursusele tuua. „Jah, see võiks olla üks argument, miks VOCO-sse õppima tulla,“ ei tee Virnas saladust. „Sellist rahvusvahelist kursust, kus on oma rakenduskava, kindlad teemad ja õppemeetod, mida saad valikainena kutsekoolis inglise keeles õppida, Eestis rohkem ei ole. Teiseks on esimesed tunnid mulle tõestanud, et see töö ja vaev, muretsemine ja pool aastat välismaal elamist on ära tasunud! Kui õpilastele meeldib, kui nad on rahul ja õnnelikud ning naeratavad, siis väsimus lihtsalt kaob. See on õpetajale suurim motivaator,“ kinnitas õpetaja Triinu Virnas.
Kutseõpetajaks õppiva Triinu Virnase (toona Siroli) stažeerimisest Taanis loe 14. aprilli Õpetajate Lehest