Interneti rämps tuleb kooli kaasa

7. veebr. 2023 Catlyn Kirna CGI küberturbe konsultant, Tallinna Ülikooli õppejõud ja Tabasalu Gümnaasiumi valikaine õpetaja - Kommenteeri artiklit
Catlin Kirna.

Internetist leiab häid selgitusi matemaatika, grammatika, ajaloosündmuste ja kõige muu kohta. Aga allikakriitilisus tuleb alati kasuks ning selle oskuse ja teadmise võiks anda ka noortele. See teema sobib kõikidesse tundidesse ja igale vanusele.

Õpetajatel on kasulik teada, mis veebis toimub, ja leida võimalusi, kuidas seda oma tundides ära kasutada.

Noored tarbivad internetist palju igasugust materjali. Osa sellest sisust on asjalik ja hariv, osa tobe ja mõttetu, aga aina enam leidub ka murettekitavat sisu. Lapsed ja noored ammutavad internetist ohtlikke ja probleemseid ideid ja need jõuavad aina enam ka kooli.

Mida teha, kui pastaka tint on valgel pluusil? Kas tead, kuidas arbuusi kauem värskena hoida? Kuidas teha popkorni vaid teeküünalt kasutades? Internetil on neile ja paljudele teistele küsimustele vastused, mille peale ise ei tule. Viimastel aastatel on saanud väga populaarseks nõndanimetatud eluhäkkide (life hacks) žanr. Videote seas on probleemilahendusi, aga ka ideid, mida võiks niisama teha. Mõned sellised videod on selgelt tobedad, teised tunduvad kasulikud, eriti lastele.

Selliste videote peamine probleem on, et peaaegu kunagi ei sobi need lastele. Tavaliselt on nende pakutud info parimal juhul kahjutu, aga kulukas, või ei saagi laps videos pakutut järele teha.

Arbuusi saab väidetavalt värskena hoida nii, et katad selle tsemendiga ja paned külmkappi, kus see seisab mitu kuud. Tegelikult see ei toimi, märg tsement on mürgine, pealegi pole lapsel kuskilt tsementi võtta. Kui tossudele on tekkinud jooned, ei ole tegelikult hea mõte need võiga kokku määrida ja sügavkülma panna, nii rikud jalanõud ära. Kui panna märg vihik sügavkülma, ei muutu see puhtaks.

Häkkides oma elu

Halvemal juhul viivad need videod varandusliku kahjuni ja võib juhtuda ka kõige hullem – keegi saab viga. 2019. aastal juhtus Hiinas õnnetus, kus kaks teismelist tüdrukut järgisid internetist leitud juhiseid, kuidas piiritusepõleti ja plekkpurgiga popkorni teha, Põleti plahvatas ja üks lastest viidi ohtlike põletushaavadega haiglasse, teine sai surma.

Ka Eestis on juhtunud, et pärast lapse eksperimenti läheb prügikasti nii triikraud kui ka see särk, mida ta proovis plastiku ja kuumusega ilusaks teha. Asjaosalised ise jäid õnneks terveks.

Lapsed näevad seesugust materjali, sest Youtube’i algoritmid armastavad selliseid videoid, need on tihti suunatud just lastele ja noortele ning kui oled juba ühte vaadanud, pakutakse neid sulle veel ja veel. Ka täiskasvanud on proovinud näiteks mikrolaineahjus muna keeta (muna plahvatab), mikrolaineahju trafoga puitu kaunistada (see on ohtlik, surmajuhtumeid on juba ligi 50) ja palju muud.

Väheste valdkondlike teadmistega inimesed ei oska ette näha, et füüsikalistel või keemilistel põhjustel ei saa „häkk“ toimida. Nende videote eesmärk on vaid üks – saada vaatajaid ja teenida reklaamiraha. Raske öelda, kui palju selliseid „sisufarme“ (content farm) on, aga kõige kuulsamad on näiteks Blossom ja 5 Minute Crafts. Nende kasum ulatub miljonitesse eurodesse ja sotsiaalmeedia platvormid ei tee midagi nende peatamiseks.

Potentsiaal füüsika- ja keemiatundidesse

Internetist leitud „häkid“ tavaliselt kooli kaasa ei tule, kuid võivad segada koduseid töid ja rikkuda koju võetud kooli vara, rääkimata laste enda vigastustest. Füüsika- ja keemiaõpetajatel on aga võimalus internetist leitud jama ära kasutada. Näiteks näidata tunnis mõnda tobedat videot ja arutada või isegi testida koos lastega, miks näidatu ei saa toimida.

Häid mõtteid selleks saab asjalikest Youtube’i kanalitest, näiteks Ann Reardoni kanal How to Cook That on teinud mitmeid selliseid eksperimente. Lapsed kurdavad, et kool pole päriseluga seotud – siin on võimalus, mida saab ära kasutada.

Kirjeldatud videote puhul on probleemiks see, et sihtgrupil ei ole veel füüsika- ja keemiatunde, aga sobivad ka loodusõpetuse, inimeseõpetuse, klassijuhataja ja kasvõi matemaatikatunnid. Loodusteadustest on valeinfot nii palju, et väga lihtne on leida materjali, mida tunnis ümber lükata.

Ideoloogilised muundumised

Teismelisena hakkavad noored aina enam mõtlema maailmale, seal toimuvale ja enda kohale selles kõiges. Noortel on küsimusi ja internetil jagub vastused ning see ei ole oma olemuselt probleem. Eriti väikeses kohas elades võib tekkida tunne, et sinusuguseid inimesi ei olegi rohkem ja internet pakub võimaluse leida nii ennast kui ka endasarnaseid.

Veebikogukonnad võivad tekkida kõige põhjalt ja olla väga toetavad, kuid võib juhtuda ka, et minnakse liiga kaugele või tekitab veebist leitav materjal probleeme. Internetis kasvab noorte radikaliseerumine – sihtgrupiks on peamiselt teismelised ja noored täiskasvanud.

Poliitilised ideoloogiad leiavad veebis palju toetajaid ja koguvad huvilisi, eriti radikaalsed. Väga lihtne on leida materjali, mis viib parem- või vasakäärmuslaste ideedeni. Radikaliseeruda saab ka muul moel. Aina enam on lapiku maa pooldajaid, vandenõuteooriate toetajaid ja vildaka maailmavaate esindajaid. Need teemad mõjutavad kõiki, kuid noorte seas levivad tihti radikaalsemad vaated.

Üks ekstreemsemaid on arusaam, et kõik, kes pole mina, on NPC-d. NPC tähistab arvutimängudes mittemängitavat tegelast (non-playable character) ja selle all peetakse silmas kedagi, kes nagu polegi inimesed – neil pole emotsioone, mõistust ega iseseisvat eksistentsi. Nad pole olulised, nendega ei pea arvestama ega neid kuulama. See levib paljuski vanemate ja õpetajate, aga naiste ja tüdrukute kohta.

Naiste ja tüdrukute positsioon internetis pole kunagi olnud väga hea. Üks radikaliseerumise suundi on „naised vait, kööki ja magamistuppa!“. Sellel on mitmeid põhjuseid, millest võiks eraldi rääkida, kuid naistevastane vägivald, selle toetamine ja naissoo üldine põlgamine on mõnes veebikogukonnas levinud. See on ka populaarne teema teatud suunamudijate seas, kes sellega endale publikut ja raha koguvad.

Käin tihti koolides õpetajatele rääkimas ja küsin siis ka, kes on Andrew Tate. Küsin seda ka õpilastelt. Õpetajatest teab vastust tavaliselt umbes 10%, lastest 100%. Praegu (ajutiselt) Rumeenia vanglas istuv suunamudija jagab nõu mitmel teemal, kuid on rääkinud palju ka sellest, kuidas naised on eelkõige objektid ja iga noore mehe eesmärk on magada võimalikult paljude naistega. Tate on vanglas inimkaubanduse ja prostitutsioonile sundimise kahtlustusega. Ta on avalikult öelnud, et kolis Rumeeniasse eelkõige seetõttu, et sealsed vägistamist puudutavad seadused on nõrgad ja politsei korrumpeerunud.

Tööd mitmele õpetajale

Valeinfot ja -arusaamu levib internetis nii palju, et siin jagub tööd igale õpetajale. Loodusteaduste õpetajatel tasub maakera kuju teemal pikemalt rääkida, palju tööd on sotsiaalteaduste õpetajatel ja isegi keeleõpetajad võiksid üle käia, mida mingid sõnad tähendavad.

Aeg-ajalt tuleks õpilastelt küsida, mida nad vaatavad, või otsida ise. Eesti koolidesse pole veel kuigi palju sellist materjali jõudnud, kuid USA õpetajad peavad juba regulaarselt valeinfot ümber lükkama, näiteks Rooma riik siiski eksisteeris.

Ja lõpetuseks isiklik anekdoot:  juba mitu aastat pean esmakursuslastele selgitama, et kapitalism ei ole poliitiline ideoloogia, vaid majanduslik süsteem. Ka see vaade on pärit internetist.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!