Eesti õpetaja vene koolis (5): Nad julgevad eesti keeles rääkida

28. apr. 2023 Raivo Juurak toimetaja - Kommenteeri artiklit

Liina Punamäe ajalootund

Vestlus Liina Punamäe ja Aljona Kordontšukiga

Sinimäe Põhikool on eesti õppekeelega kool, kuid ligi 90 protsendi õpilaste kodune keel on vene keel. Teiseks teeb selle kooli eriliseks asjaolu, et siin on õpetajaid Saaremaalt, Tartust, Viljandist, Pärnust ja mujalt. 

Kuidas kool sellistes keerulistes tingimustes hakkama saab, sellest räägivad ajaloo-, ühiskonna- ja inimeseõpetuse õpetaja Liina Punamäe ning direktor ja eesti keele kui teise keele õpetaja Aljona Kordontšuk. 

Kuidas te siia kooli sattusite?

Liina Punamäe: „Noored kooli“ programmis taheti saata rohkem õpetajaid Ida-Virumaale ja mu endine kolleeg Aleksei Jašin tegi sellele koolile reklaami. Kui käisin direktori juures intervjuul, siis nägin, et see on hästi soe, sõbralik ja õpilaskeskne kool. Õpetajad olid kohe algusest peale sõbalikud. Mulle anti ka korter, mis asub koolimaja lähedal. 

Alustavad õpetajad kannatavad alati ülekoormuse all …

LP: Mul on 18 tundi nädalas. Kuid tundide ettevalmistamine võtab siiski aega, sest paralleelklasse mul pole ja igas klassis on õpilasi, kellega tuleb eraldi tööd teha. Lisaks käin kord üle kahe nädala Tallinnas „Noored kooli“ koolitustel, kus antakse päris mahukaid kodutöid.

Missugune on teie pedagoogiline kreedo?

LP: Usun, et kõik oskused on arendatavad ja iga õpilane on võimeline kõigeks, lihtsalt peab leidma viisi, kuidas motiveerida. Õpet tuleb ka diferentseerida, et see oleks kõigile jõukohane. Üritan arendada õpilaste sotsiaal-emotsionaalseid oskusi, digioskusi jms. Lähtun hästi palju õpilaste huvidest ja tugevustest. Kui õpilasele meeldib videoid teha, siis võimaldan tal selles suunas areneda, teeme temaga koos õppevideoid ja muud põnevat. 

Kasutan iga päev aktiivõppe meetodeid, näiteks paaris- ja rühmatööd. Rühmades aitavad tugevamad nõrgemaid. Kui keegi saab oma töö varem valmis, siis läheb ta kellelegi appi. Mitu pead on ikka mitu pead!

Tihti annan õpilastele tekstidega paberiribasid, millest nad peavad loogilisi lauseid kokku panema. Vahel lasen teha mingil teemal plakati, mida nad peavad eesti keeles esitlema. 

Mulle meeldib, et võin saata oma õpilased raamatukokku ja nad päriselt teevad seal tööd, on nii motiveeritud. Kui ütlen, et sellel kellaajal peate tagasi olema, siis nad ka on.

Kuidas te lastevanematega suhtlete?

LP: Üldiselt lastevanemad eesti keelt ei räägi ja mina ei oska vene keelt, kuid meil on tandemklassijuhatamine ja minu kolleeg räägib nii eesti kui vene keelt. Tema hoiabki lastevanematega kontakti. Arenguvestlusel tõlgib kolleeg lapsevanemale minu juttu. Suhted lastevanematega on meil head. Nad tahavad oma lapsi aidata ja teevad häid ettepanekuid. Näiteks soovisid eesti ja inglise keele huviringi, kui nägid, et lastele on vaja nendes ainetes lisatuge. 

Kas teil mentor ka on?

LP: Minu „Noored kooli“ mentor on Anu Parts, kes on keelekümbluse ekspert. Väga-väga toetav inimene! Ka kolleegid on mul hästi toetavad, alati valmis aitama ja küsivad ka minult nõu, kusjuures eesti keeles.

Aljona Kordontšuk: Mõni aeg tagasi nägin, kuidas noor õpetaja Liina vestles meie pensionieas väärika õpetajaga, kes ei räägi eesti keelt. Nad vestlesid inglise keeles! See oli nagu kaader filmist. Kui inimesed tahavad üksteisest aru saada, leiavad nad selleks võimaluse.

Kas tegutsete ka väljaspool kooli?

LP: Üritame koos Ida-Virumaa „Noored kooli“ õpetajatega mõned korrad kuus Narva-Jõesuus või mõnes muus põnevas kohas kokku saada, matkamas, teatris või muuseumis käia. Kui kellelgi on väga raske, siis saame „Noored kooli“ võrgustikus kokku ja toetame. Sinimäe kooli kolleegidega saame ka kokku, joome teed, räägime. 

AK: Liina on liitunud kultuurisaadiku programmiga, millega leiab uusi tuttavaid ja kolleege teistest Ida-Virumaa koolidest, kellega saab projektipõhiselt koostööd teha. Ta lööb kaasa igas töörühmas, mis koolis on. Kui küsin, kes tahaks mingi uue küsimusega tegelda, siis Liina on alati valmis. Tal on visioon ja ta kasutab võimalust kaasa rääkida

LP: Mulle meeldib väärtuste töörühm, kus arutasime läbi, mis on meie kooli väärtused, visioon, missioon ja kuidas on nendeni jõutud. Väärtused panevad aluse sellele, mida õpilased ja õpetajad koolis teevad, kuidas nad õpetavad ja õpivad. 

Kas teie kool on eesti keelele juba üle läinud?

AK: Jah, üleminek on juba toimunud. Kahjuks on meil veel õpetajaid, kes ei vasta kvalifikatsiooninõuetele, kuid on leppinud, et ükspäev peavad nad lihtsalt kas pensionile jääma või muule tööle minema. Õpetajate enamik on meil aga eestikeelne. Peale matemaatika ja vene keele ja kirjanduse on meil kõik õppeained eesti keeles. 

Kui hästi teie õpilased eesti keelt oskavad?

LP: Nad julgevad eesti keeles rääkida, saavad eesti keelest aru, vastavad eesti keeles. On õpilasi, kes saaks ka tavalises eesti õppekeelega koolis hakkama, sest nad ei karda eesti keeles suhelda. Kuid grammatika ja sõnavara vajab veel arendamist. 

AK: Meie kooli õpilased on ületanud eesti keeles rääkimise hirmu ja selle üle olen ma väga õnnelik. Kuid meie õpetajad ka igati toetavad neid, räägivad nendega eesti keeles tunnis, vahetundides, sööklas ja mujal. Kui me nii jätkame, siis paraneb neil ka grammatika ja sõnavara. 

LP: Septembris mõni õpilane ei tahtnud eesti keeles rääkida, kuid poole aasta pärast tulid nad mulle ütlema, et nüüd nad räägivad eesti keelt, ja ma nägin sära nende silmis. Muidugi pole nende eesti keel laitmatu, kuid ma tuletan endale siis meelde, et keel ei ole eesmärk, vaid suhtlemisvahend.

Vastastikune küsimuste esitamine Liina Punamäe 8. klassi ajalootunnis. Foto: Ivan Postolenko

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!