Millist kasu on meie lasteaed saanud supervisioonist?

21. apr. 2023 Annika Kaziu Elva Järve Lasteaia direktor (praegu emapuhkusel) - Kommenteeri artiklit
Ühtekuuluvustunde loomine ja kindlustamine supervisiooni kaudu. Fotod: erakogu

Lasteaiaaeg on lapse arengu üks tähtsamaid verstaposte ning selles valdkonnas töötavad õpetajad ja juhid seisavad tihti silmitsi mitmesuguste väljakutsetega. Seetõttu on äärmiselt oluline, et lasteaia meeskonnal oleks tugi ja abi, mis võimaldaks neil oma tööga paremini toime tulla. Supervisioon on igati toetav töövahend, mis võimaldab lasteaia meeskonnal mitmesugustes olukordades lahendusi leida. Supervisioonidest on olnud mitmekülgset kasu ka Elva Järve Lasteaia meeskonna arengu ja töökorralduse juures. 

Supervisioon on üks viis, kuidas ühise eesmärgistamise, julgustamise, suhtlemise ja planeerimise kaudu saavutada meeskonna ühtsustunne. Ühtsustunde loomine võimaldab töökeskkonda, kus inimesed julgevad õppida, teha paremini koostööd, töö muutub tõhusamaks ja inimesed on motiveeritud. Tänu supervisioonide kasutuselevõtule on Järve lasteaia meeskond tugev ja ühtne. Supervisiooni kaudu on meeskond tõdenud, et oleme kõik küll erinevad, kuid igaüks pakub asutusele omaette väärtust. See loob aluse meeskonna heale sünergiale.

Supervisioon aitab luua asutuse väärtusi ja neid edendada. Väärtused mõjutavad otseselt haridusasutusesisest kultuuri ning kogu meeskonna omavahelist suhtlemist, töösse suhtumist ja sellest tulenevat käitumist. Supervisiooni käigus saab meeskond arutada organisatsiooni väärtusi ning enda rolli väärtuste rakendamisel igapäevatöös. See võimaldab paremini mõista oma töö seost lasteaia väärtuste ja eesmärkidega ning aitab kaasa nende rakendamisele. Järve lasteaia meeskonnaga oleme kasutanud supervisiooni õppeaasta alustamise ja eduka õppeaasta kavandamise töötoas, kus vaatasime muuhulgas üle lasteaia väärtused. Supervisiooni fookus oli koostööl lastevanematega ja vanemate kaasamisel, jagasime sellega seotud kogemusi, teadmisi ja ootusi. Supervisiooni lõpuks valmis plaan uueks õppeaastaks. Tekkis ka mõte, et supervisioonidele võiks edaspidi kutsuda lapsevanemaidki, et suurendada lasteaia ja kodu koostööd.

Supervisioon võimaldab töötajatel väljendada oma mõtteid ja arvamusi neutraalses, igapäevatöö keerisest erinevas keskkonnas ning julgustab neid tegema koostööd, et leida parimaid lahendusi asutuse probleemidele ja võimalustele. Superviisor aitab koguda ideid, neid organiseerida ja pakkuda struktuuri, et tagada tõhus ja sujuv protsess. Seetõttu rakendasime supervisiooni asutuse arengukava loomisel, mille tulemusel toodi välja personali nägemus selle kohta, mis on hästi ja mis võiks olla veel paremini. Selle protsessi käigu tekkis mitmeid uusi ideid ning sai selgeks lasteaia visioon.

Kännu-supervisioon on algamas.

Ennetame läbipõlemist

Tänu väga heale superviisorile Marjeta Vennole oleme lahendanud rühma meeskonna erimeelsusi, lähendanud ning tugevdanud rühma meeskondi ja ennetanud töötajate läbipõlemist keerulises olukorras. Seeläbi on lasteaias tekkinud usalduslik õhkkond, kus kogemusi jagada ja üksteist toetada.

Õpetajad on spetsialistidena saanud teadmisi koolitustelt ja õppinud igapäevatööst. Supervisioon on ka võimalus teadmisi jagada, mõtestada ja tuua teooria rühmaruumi praktikasse. Erinevalt traditsioonilistest koolitustest, mis pakuvad sageli üldistatud teadmisi ja oskusi, keskendub supervisioon konkreetsetele väljakutsetele, mida inimene oma töös võib kohata. Minu kui asutuse juhi hinnangul ning lähtudes meeskonna positiivsest tagasisidest, on supervisioon meeskonna jaoks tõhusam kui paljud koolitused. Teoreetilist materjali, mida iseseisvalt läbi töötada, on tänapäeval hulgaliselt, aga supervisioon aitab eri allikatest saadud teadmisi koondada, lahti mõtestada ja uusi seoseid luua ning seeläbi tõhusalt rakendada. Lisaväärtusena loob supervisioon pinnase oma teadmiste, kogemuste ja praktika jagamiseks ning koostööks, aidates arendada meeskonna ühtset dünaamikat ja muuta meeskonnatööd efektiivsemaks.

Supervisiooni rakendamiseni enda töös jõudsin siis, kui alustava juhina tundsin, et mul on vaja keeruliste situatsioonidega iseseisvalt toime tulla ja kõik väljakutsed üksi lahendada. Tegelikkuses on keeruline mitmetahulisi olukordi läbi mõelda ja sobivat lahendusstrateegiat leida, eriti kui puudub varasem juhtimiskogemus. Seetõttu on alustavate juhtide jaoks supervisiooni kasutamine eriti kasulik, kuna see võimaldab saada neil professionaalset tuge ja juhendamist, et arendada oma juhtimisoskusi ning tulla toime tööga kaasnevate väljakutsetega. Alustava juhina olid minu enda jaoks individuaalsed supervisioonid väga toetavad ning juhina kasvamisel hindamatud – analüüsides ja arendades, väärtusi paika pannes ning aidates neist ka kinni hoida. Superviisor aitab juhil näha olukorda kõrvalt ning tihti leiab nii just kõige paremad lahendused ning ideed. Minu jaoks on oluline, et töötajad tunneksid, kuidas nad on asutuse muutustesse ja otsustesse kaasatud. Selle ühtsuse, kaasatuse ja kuuluvustunde saavutamine nõuab aga pingutust. Ka sellistel analüüsimist vajavatel juhtudel olen saanud abi supervisioonist.

Kindlasti pole supervisioon ainult alustavatele juhtidele, kasu on sellest ka kogenud juhtidele. Suure kogemuspagasiga juht võib automaatselt eeldada, et ta on oma valdkonnas juba piisavalt pädev ning tal pole enam vaja end täiendada või abi otsida. Siiski võivad ka kogenud juhid vajada välise vaatleja pilku ja toetust. Supervisiooni kasutamine võib kogenud juhile pakkuda uut perspektiivi, aidata ületada takistusi ja leida loomingulisi lahendusi keerulistele väljakutsetele, mida nad oma töös kohata võivad. See võib aidata neil säilitada oma värskust ja entusiasmi, suurendada enesekindlust ning tagada pideva professionaalse arengu. 

Supervisiooni käigus on juhil võimalik luua endale ka uusi tööriistu tõhusamaks tööks. Mina ise arendasin enda jaoks meetodi, mis toetab koostöövestluste läbiviimist ja millest on kasu nii töötajale kui ka mulle kui juhile. Lisaks on olnud supervisioonidest abi suurema projekti kallal töötamisel – töö on tehtud väiksemateks osadeks – ning strateegilisel eesmärgistamisel.

Asutuse juhina on oluline hoida oma tass täis, sest sa saad toetada oma personali ainult siis, kui sind ennast toetatakse. Minu enesehoiu, enesearengu ja juhioskuste arendamisel ning väljakujunemisel on suur roll just supervisioonil. Supervisiooni eesmärk pole lihtsalt vestlemine, vaid see aitab jõuda läbimõeldud tegevuse ja lahenduskäikudeni. Põhiline tegur selle juures pole mitte superviisor, vaid superviseeritava enda panus ja teotahe. Supervisioon annab toetuse sellele suunale, mida soovitakse rajada. Kui oled valmis enda jaoks veidi pingutama, iseenda ja asutuse arengu nimel vastutust võtma ning hea tulemuse nimel töötama, on sinu üks parimaid tööriistu supervisioon. 

Lasteasutuse juhil on suur emotsionaalne vastutuskoorem oma asutuse, lastevanemate ja laste ees ning supervisioon võimaldab sellega efektiivselt ja mõtestatult toime tulla, kasutada nii enda sisemisi ressursse kui ka hallata juhtimisega seotud üleskutseid. 


Elva Järve Lasteaia Konnakeste meeskonna ettekujutus supervisioonidest

Oleme oma lasteaias saanud kogeda juba päris mitmeid supervisioone. Õppeaasta alguses on olnud supervisioon tulevikuvisiooni ning ühtsete väärtuste kaardistamise teemal kogu lasteaia personalile. Vastavalt vajadusele on neid toimunud ka õppeaasta vältel, et toetada rühmameeskonna tööd või aidata keerulisemate olukordadega toime tulla. Iga supervisioon on alati olnud erinev ja omanäoline. 

Kui esimesel korral oli supervisiooni kontseptsioon paljudele veel võõras, siis iga korraga on üha rohkem tulnud juurde julgust ennast avada ja oma mõtteid väljendada. Supervisioon on andnud hea võimaluse oma kolleege justkui teise nurga alt näha ja neid tundma õppida. Superviisori oskuslik suunamine turvalises keskkonnas aitab hoida fookust sellel, mis on oluline, ning võimaldab seada järgmisi samme oma eesmärgi poole liikumiseks. Supervisioon on aidanud meil taasavastada, et kanname sarnaseid väärtusi ning tänu sellele oleme meeskonnana tundnud ka suuremat ühtsustunnet.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!