Nutikad nuputavad õues
Maikuus loosisime koostöös OÜ Rekatoga välja Insplay heli salvestava seinamati, mis sobib mis tahes tundi õppetegevuse toetamiseks.



Muutunud õpikäsitus ajendab meie haridussüsteemi iga päev leidma üha uuemaid lahendusi, kuidas rikastada laste õppe- ja kasvatustegevusi. Ühe suunana on hakanud levima õuesõpe, mille tegevustesse lõimitakse nüüdisaegseid digitehnoloogilisi vahendeid.
Mida aeg edasi, seda enam väärtustatakse kogu maailmas õuesõpet, mis toetab huvi lapsekesksete õpimeetodite ja hariduse jätkusuutlikkuse vastu. Kogemus näitab, et eelkoolieas õues veedetud aeg toetab lisaks lapse tähelepanu arengule ka kehalist aktiivsust.
Käesoleval kevadel kaitsesime koos Kätly Jürimäega Tallinna Ülikoolis magistritöö „Õuesõppe õppemängude kogumik toetamaks liikumisvaldkonna ja õppija digipädevuse eesmärkide saavutamist“, mis toob ühe teemana välja, et õpetajad küll hindavad õuesõpet, kuid õuesõppe tegevuste praktiseerimine jääb tihti teadmiste puudumise ja oskuste taha. Sama kinnitab hariduslike MATIK-u vahendite pakkuja Insplay poolt 2023. aasta kevadperioodil läbi viidud Roboentorite koolitus, kus lasteaiaõpetajad nõustusid, et üha enam lõimitakse õppe- ja kasvatustegevusesse MATIK-u (matemaatika, tehnoloogia, teadus, inseneeria ja kunstid) digitehnoloogilisi vahendeid, kuid õuesõppe tegevusi viiakse läbi aina harvem.
Sobiva vahendi leiab igaüks
Tuginedes varasematele uuringutele, saame järeldada, et just alushariduse pedagoogil on oluline roll õuesõppe edukal läbiviimisel. Õues tuleb arvestada, et lapsed saaksid õppetegevustes kasutada mitmesuguseid vahendeid, sest nii saame soosida nende kujutlusvõime ja loovuse arengut. Eelnevalt nimetatud magistritöö tulemusel saab välja tuua, et Eestis enim levinud lasteaia digitehnoloogilised vahendid on TTS-i helisalvestavad pesulõksud, TTS-i maastikurobot, Easi-Scope’i mikroskoop, Sphero Bolti robot ja tavaline fotokaamera.
Nende vahendite eelis on suur vastupidavus, samuti on neid õues hea kasutada. Kui Sphero Bolti robot on külmale ilmale kõige tundlikum ja seda soovitatakse kasutada alates neljandast eluaastast, siis kogemused näitavad, et TTS-i helisalvestavaid pesulõkse saab kasutada ka hilissügisel ning nende abil luua juba sõimeealistele lastele põnevaid mängulisi ülesandeid. Näiteks saab pesulõksudele salvestada juhendi või märksõna, mille abil saavad lapsed otsida puulehti või vormida liivast juhendil kirjeldatud kujundeid.
TTS-i maastikurobot on aga hea abimees nii algajale robootikule kui ka õpetajale. Robot aitab samm sammu haaval programmeerimist mõista ning juba kogenum digiseadme juhtija oskab seda programmeerida ka tahvelarvuti abil. Nii said Insplay RoboMentori koolitusel osalenud õpetajad tutvuda maastikuroboti lõimimisega õuesõppe õppe- ja kasvatustegevusse. Õpetajad said kätt proovida mängudes, mis hõlmasid roboti sõidutamist punktist A punkti B, läbides sealjuures takistusradu ja ületades looduses ette tulevaid objekte, nagu käbid, kivid, oksad jms.
Sphero Bolti robot on vahva mänguline pallikene, mille abil on põnev õuealal sooritada liikumistegevusi, alustades takistusradade koostamisest ja läbimisest ning lõpetades robotijoogaga, kus laps programmeerib roboti pildikaardini, misjärel see jäljendab sellel nähtavat joogaharjutust. Insplay RoboMentori koolitusel osalenud õpetajate hinnangul pakkus just Sphero Bolti robot neile uue vaate, kuidas siduda vahend nende tegevustega lasteaia õuealal, mida toas on ebamugav teha.
Easi-Scope’i mikroskoop on justkui loodud õuesõppe jaoks, sest kuidas veel rikastada õuekeskkonna tegevusi ja teemasid, kui mitte ise uurida ja uudistada suurendatud kujul putukaid, oksi, lehti, lilli ja kõike muud, mis teel ette jääb. Nähtu aitab hästi kaasa laste jutustamisoskuse ja arutlemisvõime arengule.
Kahtlemata on tavaline fotokaamera, mille abi pilti teha, meie lasteaedades kõige levinum ja populaarsem seade. Põnev on jälgida, kuidas lapsed sisustavad õues aega piltide jäädvustamisega, lähtudes nädala- või päevateemast. Lapsed naudivad pildistamist ja oskavad leida lasteaia õuealalt tõelisi pärleid.
Lisaks kirjeldatud vahenditele on Makeblocki firma viimastel aastatel loonud haridusroboteid, mis on mõeldud just õues tegutsemiseks. Makeblocki mBot2 robot on saamas paljude laste lemmikseadmeks. Lisaks programmeerimisele saavad lapsed juba varajases eas harjutada ise juhendi järgi roboti konstrueerimist.
Rohkem julgust MATIK-u oskuste arendamisel!
Kokkuvõttes saab väita, et nii Insplay RoboMentori programmis osalejate arvamus kui ka magistritöö tulemused näitavad, et õpetajad küll tahavad digiseadmeid mitmesuguses keskkonnas ja eri metoodikatega kasutada, aga neil puuduvad selleks oskused. Õpetajate hinnangul oleks abi, kui tulevikus loodaks selleks materjale või korraldataks teemakohaseid koolitusi, et paremini toetada tulevikuoskuseid ja MATIK-u õpet. Koolitusel osalenud õpetajad said kinnitust, et vahendid toimivad ka õues väga hästi, õuekeskkond ei tee neile liiga. Seega, kallid kolleegid, uudistagem julgelt meie võimalusi ja rikastagem laste igapäeva õppe- ja kasvatustegevust nüüdisaegsete põnevate digitehnoloogiliste seadmetega.
KOMMERTSIS “kasutada ära” oma väikerahva tulevikku on kõlblusetu…
Nn õuesõpe toimub vaid seoses LOODUSEGA ja protsessidega looduses. Vedada sinna lapsed digividinatega tähendab ühtlasi lapse ARENGU peetust… (Lähemalt – “Lapse arendamine algab hällist” jne.). Aga “tulemusi” näeme juba igal pool – peatage see!