Õpetaja päevik ⟩ Kersti Rüütel

17. okt. 2023 Merilin Mändveer toimetaja - Kommenteeri artiklit

„Õpetaja päevikut“ täidab sel korral Tallinna Mardi Lasteaia õpetaja Kersti Rüütel. Miks ta otsustas lasteaiaõpetajaks hakata ning millisest haridusmaailmast ta unistab?

Kersti Rüütel on Tallinna Mardi Lasteaia õpetaja. Foto: erakogu

Olen õpetaja, sest mulle meeldib minu töö. Juba väiksest tüdrukust peale on lapsed mulle meeldinud, olen alati mänginud nendega, kui võimalus avaneb. Elu viis mind küll kokaks õppima, kuid üsna kiiresti sain aru, et see töö ei ole minule. Kui teised unistasid peakoka ametist erilises restoranis, siis mina tahtsin saada kokaks lasteaias, et olla lastele lähemal. Pärast lõpetamist sain aru, et kokaamet pole mulle ning tahan hakata lasteaiaõpetajaks, sest nii saan olla lastega iga päev.

Inimesena olen püsimatu ning vajan vaheldust. Lasteaiaõpetaja töö esitab mulle iga päev uusi väljakutseid ega lase rutiinil tekkida. Tööle minnes ei tea kunagi, milliseks päev kujuneb. Tuleb arvestada laste tujude ja iseloomudega. Vahel on see väsitav, kuid enamasti vahva.

Kui ma poleks õpetaja, oleksin ilmselt Hunt Kriimsilm oma üheksa ametiga. Ausalt, ma ei tea, mis tööd ma siis teeksin. Oleksin iga päev uues ametis. Mulle meeldiks olla juuksur, fotograaf, küünetehnik, teenindaja, meigikunstnik, robootikaringi juhendaja, lapsehoidja. Kõige enam olen mõelnud kooliõpetaja ametile.

Õpetajana paneb mu silma särama laste eduelamus. Nii tore on näha lapsi arenemas: kuidas nad kasutavad teadmisi, mis oleme koos avastanud ja omandanud. Väikeste inimestega koos olles särab silm iga päev ja vahel ei kaogi sära silmist.

Silma paneb särama ka see, kui lapsed tulevad kallistama ja ütlevad, et olen neile kallis, või räägivad enda murest. Siis tean, et olen midagi hästi teinud. Nad usaldavad mind. Rõõmu teevad ka toetavad lastevanemad ja kolleegid, kes märkavad minu edusamme, ka pisikesi, ning tunnustavad ja toetavad.

Viis märksõna, mis kirjeldavad minu argipäeva õpetajana: vaheldusrikkus, naer, kallistused, mäng, õnnestumised.

Vabal ajal kohtaksid mind tõenäoliselt Instagramis, sest mulle meeldib jagada teistega lasteaiaõpetaja igapäevatööd ning avaldada arvamust kõikvõimalikel teemadel. Mind võib leida ka mõnelt koolituselt. Need võivad olla nii tööalased kui ka muust valdkonnast, milles parasjagu end täiendada tahan. Mulle meeldib kodus raamatuid lugeda, käia koeraga metsas jalutamas, lähedastega aega veeta, kinos head filmi vaadata või sõpradega lauamänge mängida.

Pärast rasket tööpäeva meeldib mulle rääkida mõne lähedasega oma päevast. Pikutada diivanil ja vaadata lemmikseriaali ning süüa midagi maitsvat. Nii saan ennast maha laadida ega pea millelegi mõtlema. Kindlasti kulub pärast rasket tööpäeva ära hea pikk ööuni, et uus päev tuleks parem.

Hoian end oma valdkonnaga kursis lugedes ja taskuhäälinguid kuulates. Mulle meeldib lugeda Õpetajate Lehte, kust saab päevakohast infot hariduse kohta. Jälgin õpetajaid ja haridusvaldkonnaga seotud kontosid Instagramis. Sealt saab teada, mis toimub ja mida õpetajad sellest arvavad. Aga ka nippe, mida enda töös kasutada. Taskuhäälingutest kuulan selliseid nagu „Roosa raadio“, „Kes aias? Mis aias?” ja “Õpime koos“. Lisaks tuleb käia koolitustel, et õppida miskit uut.

Kui saaksin kustutada ühe probleemi hariduses, oleks see erispetsialistide puudus. Meil on palju lapsi, kes vajavad oma mitmesuguste muredega abi. Olgu see mure seotud siis kõne, käitumise või millegi muuga. Õpetajana ei jõua pakkuda kõigile abi määral, nagu nad vajavad. Annad endast kõik, et lapsel oleks hea, aga kui rühmas on 24 last, siis sa lihtsalt ei jõua kõigi muredega tegeleda ja põled läbi. Oleks hea, kui igas lasteaias oleksid erispetsialistid, kes vajadusel abistaksid last ja annaksid õpetajale nõu.

Meeldejääv hetk minu õpetajatöös oli eelmisel kevadel, kui minu rühm veetis pärast lõpupidu öö lasteaias. Olime lastega õhtu, öö ja järgmise päeva hommiku koos. Tellisime õhtuks head süüa, vaatasime filmi ja hommikul sõime kõik koos pannkooke. Kogu selle aja kuulsin lastelt, et olen maailma parim õpetaja ja neil oli maailma parim päev, öö ja hommik. Kiitust said ka teised minu rühma õpetajad. Selliste ürituste planeerimiseks kulub aega ja energiat, aga kui laste silmad säravad, siis saad aru, miks sa seda kõike teed, ja hinges on rõõm. Need on mälestused, mille nad võtavad endaga ellu kaasa ja millest räägivad ka suurena.

Soovitan teistel õpetajatel end usaldada! Usaldage iseennast ning proovige mitmesuguseid lahendusi. Proovige ka siis, kui teised ütlevad, et see ei toimi. Alati on võimalus, et sinul toimib, ja hiljem tänad ennast, et end usaldasid. Samas tuleb küsida abi – kõike ei pea ise leiutama ja välja mõtlema. On olemas lahendused ja võtted, mis töötavad väga hästi.

Kõige tähtsam on aga võtta aega puhkamiseks ja tegelda sellega, mis meeldib, nii jõuad palju rohkem, ka tööl.

Unistan haridusmaailmast, kus õpetajatel oleks suurem palk ja kolleegid toetaksid ja tunnustaksid üksteist ilma kadeduseta. Lastel oleks rõõm õppimisest ja võimalus valida, mida nad õppida soovivad. Lasteaias säiliks mäng ja rõõm ning õpetajad teeksid tööd südamega. Noori õpetajaid toetataks rohkem, et nad ei põleks läbi, ja samas oleks tugi olemas ka vanematel õpetajatel, et nende motivatsioon ei kaoks.

Kommentaar päevakajalisel teemal

Kuidas saaksid õpetajad maandada tööstressi?

Kõige paremini aitab vähendada tööstressi oskus öelda ei. Kõike ei pea alati tegema ja jõudma. Sa ei ole sellepärast halvem õpetaja, et iga ülesannet vastu ei võta. Tööl on tihti palju asju korraga käsil, mis tekitab stressi. Aitab oma aja planeerimine. Kui teisiti ei saa, siis soovitan panna kellaajaliselt kirja, mis kell midagi teed. Sellest tuleb siis ka kinni pidada.

Õpetajana tahame kõike ise teha, ja seda kõige paremal viisil, aga tegelikult tuleb oma koormust jagada. Jaga ülesandeid: seda, mida lapsed saavad ise teha, tehkugi ise.

Minul aitavad stressi vähendada ka lähedased, kes on alati valmis mind ära kuulama. Soovitan leida endale sõber, lähedane või isegi psühholoog, kes sind lihtsalt kuulab. Alati ei pea saama teiselt vastuseid, tihti aitab vastusteni jõuda lihtsalt rääkimine. Eelmisel aastal oli mul raske, aga olin väga skeptiline abi otsima. Lasteaia kaudu sain rääkida psühholoogiga, kes aitas mul oma tundeid paremini mõista. Hea on leida ka mõni kolleeg, kelle poole saad mõne mure või küsimusega pöörduda. Kui lähedased kuulavad sind lihtsalt ära, siis kolleegilt saad head nõu.

Mis minu puhul kindlasti töötab, on hea ööuni, puhkus ja meelistegevustega tegelemine.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!