Kuidas muuta õppimist selliselt, et keegi ei tunneks end ebaõnnestununa?

21. nov. 2023 Eleny Kasemets Vivita loovuskiirendi projektijuht ja produtsent - Kommenteeri artiklit
Hetk Vivita leiutuslaborist. Fotod: Vivita

Ühe olulisema leiutise – hõõglambi – töölesaamiseks kulus Thomas Alva Edisonil 10 000 ebaõnnestunud katsetust. Edison ise aga leidis, et ta pole ebaõnnestunud, vaid on lihtsalt leidnud 10 000 viisi, mis ei tööta. 

See oli Vivita leiutamislabori lähtekoht, kui Eestis viis aastat tagasi tegevust alustasime. Soovisime, et iga kooliealine laps saaks omas tempos katsetada ja otsida viise asjade loomiseks ja leiutamiseks, kasvatada enesekindlust ja ettevõtlikkust. 

Viie aasta jooksul on meie Eesti stuudio tegevuses osalenud üle 500 lapse ja üle ilma ligi 10 000 last. Neist igaüks on uudistanud, katsetanud ja leiutanud just talle huvipakkuval teemal. Mõnikord on katsetuse tulemusena sündinud toimiv toode, teinekord jäävad katsetused õppetunniks viisidest, mis ei toimi.

Meie leiutamise ja prototüüpimise metoodika põhineb disainmõtlemisel, mis annab hea raamistiku loovaks probleemilahenduseks. Oleme vanuserühma silmas pidades muutnud seda mängulisemaks. Tegemist on viiesammulise protsessiga, kus lapsed saavad avastada, uudistada, leiutada, katsetada ja koguda tagasisidet enda loodud lahendustele, et neid siis veel paremaks teha. Üks olulisi põhimõtteid prototüüpimisel on protsessi kordamine seni, kuni jõutakse soovitud tulemuseni.

Mida on lapsed välja nuputanud?

Lapsed ja noored on töötanud välja nii uusi tooteid, mobiilirakendusi kui lahendusi elu- ja koolikeskkonna paremaks muutmiseks. Näiteks 8-aastase Oskar Jaani leiutatud masin puhub õhupalli täis ja kinnitab selle sõlme asemel klambriga, et õhupalli saaks korduvkasutada. 11-aastaste Adele ja Krõõda loodud pildituvastusel põhinev nutikas prügikast oskab täpselt öelda, millisesse kasti konkreetne prügi sorteerida. 12-aastaste õe-venna loodud äpp aitab koolilastel mõista korruptsiooni olemust.

Leiutamislaboris oleme mitteformaalse hariduse raames viie aasta jooksul tutvustanud lastele ja noortele, kuidas leida ideid, lükata käima ettevõtmisi ja lahendada suuri ühiskondlikke väljakutseid. Nüüd saame jagada seda kogemust ja nippe ka koolidega.

Leiutada võib ka kahekesi.

Tasuta õppematerjal kõigile koolidele

Oleme pannud Vivita leiutamislaboris omandatud kogemuste ja töövõtete abil kokku üle-eestilise haridusprogrammi, mis tutvustab koguperefilmi „Tähtsad ninad“ eeskujul leiutamise, prototüüpimise ja oma ideede esitlemise tööriistu. Õppematerjali „Ägedad prototüübid“ saab kasutada leiutamise, prototüüpimise, oma ideede esitlemise ja kriitilise mõtlemise oskuste arendamiseks. Programmi tarbeks loodud õppematerjali saavad tasuta kasutusele võtta kõik õpetajad, õpilased ja teised huvilised üle Eesti.

Õppeprogrammi inspiratsioon tuli filmist „Tähtsad ninad“, kus peategelased Oliver ja Sass leiutasid ninakujulise prillihoidja, poiste klassiõed aga aknaklaasi, mis muudab värvi vastavalt õues olevale temperatuurile.

Õppematerjal sobib kasutamiseks põhikooli I ja II astmes leiutamise ja disainmõtlemise projektiõppe ning loovtöö raames. Materjalide hulgas on töölehed õpilastele grupis töötamiseks. Iga töölehe juurde käivad selgitavad ning teemat avavate lisaküsimustega juhendid õpetajatele. Materjalid on ehitatud üles meetodil, mis annab õpilastele ruumi julgete ideede väljamõtlemiseks, ideede analüüsimiseks, tagasiside küsimiseks ning vastavalt saadud tagasisidele esimese prototüübi ehitamiseks ja esitlemiseks. Lisaks on materjalide hulgas eraldi töölehed, mis kutsuvad üles arutlema sotsiaalse vastutuse teemadel.

Õppematerjalid on tasuta kasutamiseks kättesaadavad kõikidele koolidele üle Eesti: https://www.vivita.global/toolbox/tahtsad-ninad.

Foto noortest leiutajatest filmis „Tähtsad ninad“.

Juhendatud töötoad

Lisaks on õpilastel ja juhendajatel nii individuaalselt kui ka kogu klassiga võimalik võtta osa Vivita juhendatud töötubadest, mis toimuvad novembris ja detsembris eri linnades.

Töötubasid viivad läbi Vivita laste ja noorte loovuskiirendi mentorid, vabatahtlikena löövad kaasa Junior Achievement Eesti õpilasfirmade vilistlased. Töötubades vaadatakse inspiratsiooniks noortest leiutajatest rääkivat filmi „Tähtsad ninad“, tutvustatakse leiutamise nippe ja luuakse prototüüpe. Õpetajatele mõeldud materjal selgitab juhendamise printsiipe ja juhendab mentoreid tagasiside andmisel.

Et õppematerjalid ja loova probleemilahenduse oskus jõuaks võimalikult paljude õpilasteni, korraldame lisaks koos filmilinastustega toimuvatele töötubadele 2024. aasta jaanuaris õpetajatele suunatud õppepäeva, mis annab oskused ja juhised „Ägedate prototüüpide töötoa“ läbiviimiseks iseseisvalt. Õppepäeval osalemise huvi korral palume võtta ühendust leiutamislabor@vivita.ee

Vivita on rahvusvaheline laste ja noorte loovuskiirendite võrgustik, mille Vivistop töökojad ja leiutamislaborid innustavad lapsi ja noori looma, avastama ja eksperimenteerima. Võrgustikku kuulub 12 loovus- ja leiutamisstuudiot seitsmes riigis neljal kontinendil: Eestis, Leedus, Jaapanis, Singapuris, Filipiinidel, USA-s ja Uus-Meremaal. Eestis tegutseb Vivita laste ja noorte loovuskiirendi alates 2018. aastast. Vivitas ei ole õpetajaid ega ametlikku õppeprogrammi, vaid tegevusi veavad eest lapsed ise, õpe on ennastjuhtiv ja osaluspõhine ning otsustusprotsessid demokraatlikud. Täiskasvanutest mentoritel on sel teekonnal toetav ja inspireeriv roll. 

Õppematerjalide valmimisele pani õla alla Goethe Kultuuriinstituut.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!