Murrame müüte loodusteaduste tundides – uued tööriistad õpetajatele
Toetudes Eesti viimase teadusbaromeetri (2023) tulemustele, usaldab ligi kolmveerand küsitletutest teadust. Ei usalda seda kõigest 4%. Samas on usaldajate protsent, aga ka nende hulk, kes sooviksid, et riik suurendaks teadusuuringute rahastust, võrreldes 2020. aasta uuringuga langenud. Seega ei saa inimeste usaldust teaduse vastu pidada enesestmõistetavaks. Oma roll on selles kindlasti nii (sotsiaal)meedias levival väärinfol kui ka lausa vandenõuteooriatel, mida on omakorda võimendanud pandeemia ning sõda Ukrainas.
Et aidata õpetajatel ning eriti loodusainete õpetajatel muutunud olukorras toime tulla, on kolme ülikooli, Tartu, Umeå (Rootsi) ja Küprose ülikooli teadlased töötanud koos Kuressaare Ametikooli ja Antonio Arroio Kunstikooliga (Portugal) EL-i Erasmus+ projekti EVIDENCE käigus välja hulga õppematerjale.
Need peaksid aitama õpetajatel tundides käsitleda sotsiaalselt tundlikke loodusteaduslikke teemasid, milleks on näiteks viirused ja vaktsineerimine, kliimamuutused, kiirgused, evolutsioon jmt, ning varustama õpetajad ja õpilased praktiliste tööriistadega (info usaldusväärsuse hindamise tööriist, teaduse eitamise taktikate tuvastamise tööriist jm). Iga õppematerjal (moodul) algab lavastatud videoga, milles peegeldatakse humoorikas võtmes ühiskonnas levinud teemakohaseid (väär)arusaamu, mille vaatamise ning ühise arutelu järel on õpilastel võimalik iseseisvalt kummutada vähemalt üks teemaga seotud müüt. Ka aitavad loodud materjalid õpilastel tõhusamalt kommunikeerida oma uurimise tulemusi, kasutades näiteks visuaalse lihtsustamise tehnikat. Iga mooduli lõpetab õppetegevus, mille käigus modelleeritakse loodusteadustega seotud sotsiaalset otsustamisprotsessi – olgu tegevuse vormiks siis rollimäng, väitlus või lauamäng.
Lisaks töötati projekti käigus välja käsiraamat „Tõejärgsuse kummutamine loodusteaduste tundides“, mis peaks pakkuma teoreetilise aluse, aga ka hulgaliselt praktilisi näiteid sellest, kuidas tõejärgsuse probleemidega tundides hakkama saada ning eespool tutvustatud õppematerjale klassis rakendada. Näiteks käsitleb raamat teaduse, pseudoteaduse ja mitteteaduse vahekorda, kuidas vandenõuteooriaid ära tunda ning leida ühine keel inimesega, kes juba usub mõnda vandenõuteooriat. Lisaks pakutakse välja hulk metoodilisi lähenemisi, kuidas võimestada noori selliselt, et nad suudaksid infoallikaid kriitiliselt hinnata ja teha teadlikke otsuseid, vähendades seeläbi nende riski sattuda väärinfo lõksu ning pikemas perspektiivis ühiskonnast võõranduda.
Nii õppematerjalid kui käsiraamatu võib leida veebilehelt https://evidence-erasmus.github.io/evidence/et/about.
Küsimuste ja ettepanekute korral kirjuta katrin.vaino@ut.ee.