Agu Laisk: meeldisid tööd, kus õpilase isiksus välja tuleb

14. apr. 2023 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit
Agu Laisk esineb teaduste akadeemia korraldatud õpilaste teadusseminaril Viitnas. Foto: Aavo Kaine

Eesti Teaduste Akadeemia on igal aastal andnud õpilaste teadustööde riiklikul konkursil välja eripreemiaid ja akadeemikud osalevad ka tööde hindamisel. Akadeemik Agu Laisk on õpilaste töid lugenud ja hinnanud mitmel aastal.

Milline on tänavune üldmulje?

Agu Laisk: Hoolimata sellest, et ülikooli keskmine tase jätab pigem kesise mulje, on konkursile esitatud tööd väljapaistvad.Siin on hästi näha, kellest on küps inimene saanud.Need on väga tugevad tööd, mida on mõnus lugeda.

Naturalia valdkonna tööde osa oli varasematel aastatel suurem, aga on tasapisi vajunud väiksemaks ja kerkima on hakanud socialia osa.

Mis teid tänavu noorte teemavalikus üllatas?

Tutvusin detailsemalt naturalia ja realia töödega, seetõttu oskan rohkem nende valdkondade kohta öelda.

Enim pakkus üllatust töö, mille autor oli valinud teemaks pensioniarvutamise. Oli seda teemat detailselt käsitlenud ja toonud oma arvutustesse sisse ka riskiteema. Jättis väga hea mulje, sellel on konkreetne rakendus.

Meelde jäid ka need tööd, kui õpilasel on olnud tõeline huvi mõne valdkonna vastu ja ta on teinud omaalgatuslikult sel teemal väga palju tööd. Näiteks uuris üks õpilane ammunoolte otste ehitust ja lennuomadusi. Ta oli ehitanud ise ammu ja nooled, proovinud ja mõõtnud ära noolte lennukiiruse.

Üks õpilane uuris aga kitarrikeele võnkumise füüsikat: kuidas tekivad ülemtoonid ja missuguse sõrmeasendi korral jäävad need kõlama. Kitarrihuviline õpilane oli ise kombineerinud katseseadme ja teinud katsete matemaatilise analüüsi.

Oli ka töid, mis olid ajendatud õpilaste enda terviseprobleemidest ja mille autorid püüdsid teaduslikust seisukohast selgeks saada probleemi olemust ja paranemise võimalusi.

Üks töö oli põlvemeniski vigastuse teemal, isegi operatsiooni oli kirjeldatud. Teine töö oli diabeedi teemal, kaasõpilastele ja õpetajaile oli isegi juhend tehtud, et anda teada, missugust tähelepanu peaks selle diagnoosiga õpilane saama. Ääretult kasulik ja vajalik!

Mulle meeldisidki eriti need uurimistööd, mille teema ja ka lähenemise oli õpilane ise valinud.

Paljud õpilastööd on aga ülikoolidega seotud − õpilane osaleb suuremas teadusprojektis, kus temale jäetakse väiksem lõik ja ta kirjutab sellest oma jutu. Nende tööde pluss on, et tegu on teadusliku teema osaga ja kvalifitseeritud teadustöötajad on juhendajad. Seetõttu on neis töödes vähem vormistuse puudusi ja need võivad edaspidi kujuneda väikesteks teadusartikliteks.

Oma olemuselt on need tugevad tööd, aga mina teadlasena ei lugenud neid suure andumusega, need pole mulle huvitavad. Tekst näitab arusaamist. Aga see on õpetatud, mitte õpilase oma tahtmine. Rohkem meeldisid tööd, kus õpilase isiksus välja tuleb.

Jagasingi oma hinnangu selle järgi, kas töö on lähtunud õpilase enese huvidest või on teema ja tegevus nii-öelda ette õpetatud ja öeldud.

Milliseid soovitusi annaksite koolidele järgmiste aastate uurimistöödeks?

Ühel aastal oli õpilane teinud uurimistöö raames kanapee Prantsuse originaaldiivani järgi, võtnud algallikast joonised. Ta sai väärt koha.

Kui õpilasel on mõni erihuvi ja ta teeb tööd oma vahenditega, saaks ehk kool teda aidata − toetada materjalide ja tööriistade muretsemisel, ruumide andmisega?

Praegusel ajal läheb kõik digitaalseks. Käelised oskused hakkavad tagaplaanile jääma. Aga need oskused on elus väga vajalikud. Ka teadustöös tuleb teha katseid ja selleks on teatud käteosavust vaja.


Loe ka: Õpilasteaduse paremik kohtus ERM-is


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!