Hea õpetaja, kuidas ma saan sind toetada?

29. mai 2020 Maarika Liivamäe Tartu ülikooli haridusinnovatsiooni magistrant - 1 Kommentaar
Maarika Liivamäe.

„Peatage maailm, ma astuksin siit nüüd hea meelega maha!“ on kõnekäänd, mida kuuleb viimasel ajal järjest sagedamini. See ütlus ei ole tekkinud tühjalt kohalt, vaid annab järjest selgema signaali, et peame muutuste tuules olema valmis üha kiiremini adapteeruma.

Oleks siis nii, et keegi hea ja tark otsustaks meie eest ära, milliste muutustega kaasa minna ja milliseid ignoreerida. Milliseid meetmeid rakendada, milliseid mitte.

Infokoormustaluvus on meil kõigil väga erinev. Oskus infotulvas info olulisust eristada ja kasutada, tuleb kogemustest, ajast ja võimekusest. Muutunud õpikäsitused on toonud iga õpilase arengukasvu vajaduse kesksele kohale, palju räägitakse lapse individuaalsest õpiteest, kus oleks võimalik individualiseerida arengut toetavat õpet. Liigume pädevuste arengut toetavate õppekavade poole, kus ainete eraldiasetus muutub järjest vähem tähtsaks. Õppeained pigem toetavad pädevuste saavutamist.

Tööpädevused muutuvad

Räägime tihti lapse isikliku ja professionaalse arengu toetamisest. Tänu kaasavale haridusele on meie õpilased väga eriilmelised ja see, et leida igas lapses üles see käivitav motivatsiooninupp, nõuab õpetajalt teatud pädevuste juurdeõppimist ja arendamist. Lisan siia veel digiajastu tänapäeva, mille tehisintellektid arenevad juba kitsastelt väljunditelt üldisematele.

Meie lähitulevikust vaatavad vastu koostöövormid tehisintellektiga, tänu millele muutub meie töökeskkond, ja see on lähiaja normaalsus. Tulles toime pidevate muutujatega, on nüüdisaegne haridusasutus mitmekesistanud oma koolipere, lähtudes mitmesugustest kompetentsivajadustest. Kooliperre on lisandunud tugipersonal, arenduspersonal ja haridustehnoloogid.

Tänu koolipere rikastamisele on fookusesse tõusnud kultuurideülene pädevus. See näitab oskust töötada koos eri vanuse, tööharjumuste, mõtlemise ja tööstiili esindajatega. Kõige selle taustal muutuvad mitmesugused omandatud pädevused ülioluliseks ja ühiste eesmärkide ja väärtuste taga peab koolipere olema meeskond.

Personaalsed töösuhted

Viimasel ajal on fookusesse tõusnud organisatsioonikultuuri olulisus. Seda kujundatakse ning tähtsustatakse üha enam. Muutuste keerises on kuldaväärt oskus kujundada ja hoida töökultuuri sellisena, et igaüks kooliperest oleks hoitud ja väärtustatud.

Kuulates hiljuti TALIS 2018 raporti töörahulolu esialgseid koondtulemusi, joonistus selgelt välja kaks suuremat murekohta. Kuigi TALIS-e uuring on pigem helikoptervaade, osutab see ikkagi võimalikele kitsaskohtadele. Esimene puudutas õpetajaid, kes on koolis õpetajaametis töötanud alla viie aasta. Iga teine vastanu avaldas soovi töölt lahkuda.

Soovitan siinkohal uurida Evelin Salu magistritööd (2018), kus ta uuris õpetajate töölt lahkumise põhjuseid. Sellest tekkis selge korrelatsioon koolist lahkumise soovi ja õpetaja arengut mittetoetava keskkonna vahel. Õpetajad soovivad, et koolijuht toetaks senisest rohkem nende isiklikku ja ka professionaalset arengut.

Vajadus uute pädevuste arengu ja elukestva õppe järele on pidev. Tiina Saar-Veelmaa magistritöö (2018) uuris tööõnne kujunemist, töötajate rahulolu ja seda, kuidas toetada töörahulolu kasvu organisatsioonis. Siinkohal tõi ta suurde pilti I-Deal’id ehk õpetaja ja koolijuhi personaalsed kokkulepped. I-Deal’id võimaldavad läbi rääkida kohandatud töötingimuste üle, mis on kooskõlas inimeste isiklike vajaduste, väärtuste ja eelistustega.

Personaalsed töösuhted on mõistlikud ka seetõttu, et inimesed hindavad tihti samu ressursse väga erinevalt. Sageli pakuvad organisatsioonid kõiki töökokkuleppeid kõigile võrdsetel alustel, samas omavad need kokkulepped töötajatele erinevat motiveerivat mõju.

Teine TALIS 2018 murekoht osutas hoopiski koolijuhtidele. Kui koolijuhid hindasid oma õpetajaid kõrgelt, siis õpetajate hinnang koolijuhtidele oli üpris madal. See on jällegi väga väärt teadmine. Kas mitte siit ei peegeldu distants õpetaja ja koolijuhi vahel? Kas dialoog toimub ikka mõlemat pidi? Kas praeguses paljude muutujatega kohandumise ajas on vajaminev tugi ikka olemas? Võib-olla aitaks siin hoopiski suurem kaasamine, rohkem läbipaistvust ja kindlasti ka rohkem tuge?

Lõpetan siinkohal küsimusega: „Hea õpetaja! Kuidas ma saaksin sind toetada?“


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Hea õpetaja, kuidas ma saan sind toetada?”

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!