Säästva arengu õpetamisest

17. nov. 2015 Krista Kuusk ja Mari Möls Aruküla põhikool - Säästva arengu õpetamisest kommenteerimine on välja lülitatud

Säästev areng on meie õppekavas läbiv teema, kuid kuidas viia seda õpilaseni nii, et sellest oleks kasu – selline oli ka The Learning Teacher Networki (LTN) Šotimaal Edinburghis toimunud rahvusvahelise seminari peamine teema. Eestit esindasid seminaril Aruküla põhikooli õpetajad Krista Kuusk ja Mari Möls.

5.–7. novembrini toimunud seminaril, mille eesmärk oli säästva arengu õpetamise parimate ideede levitamine Euroopa õpetajaskonnas,  jäi kõlama mõte, et meil ei saa olla plaani B, sest pole planeeti B, vaid ainult see, millel elame nüüd ja praegu. Selle parimaks näiteks on One Planet School-koolid. Ainuüksi Šotimaal on selle programmiga liitunud 31 kooli. Välja on töötatud oma väärtuste süsteem, teadmised, oskused ja kompetentsuse standardid, et jõuda parimate tulemusteni. Palju kasutatakse õuesõppe tunde, et mõista keskkonda mõjutavaid tegureid ning õpetada keskkonnateadlikkust ja seda, kuidas olla vastutustundlik kodanik.

Väga tähtis on ka õpetajate õpetamine. Iga viie aasta tagant atesteeritakse Šotimaal 23 000 õpetajat ning seal on välja töötatud õpetajastandardid, kus on kolm läbivat nõuet: väärtused, juhtimisvõimed ja jätkusuutlikkus, sest just õpetaja annab õpilasele suuna ja väärtushinnangud tulevikuks. Me saame oma planeeti hoida nii, et ka õppides peame silmas holistilist maailmavaadet. Iga õpilane peab suutma selgitada, miks ja kuidas on tema tulevane elukutse seotud holistikaga ning miks on vaja oma tegudega vastutada keskkonna ees.

Liikumine Roheline Kool on samuti heaks näiteks, kuidas õpilased juba väga varakult harjuvad säästma elektrit, paberit, vett, seepi, õpivad prügi sorteerima ja toitu väärtustama. Toimuvad teemapäevad, kus vanemate klasside õpilased õpetavad noorematele n-ö õpilaselt õpilasele põhimõttel näiteks taastuvenergia või paberi tootmist. Tulemuseks on vastutuse võtmine oma tuleviku eest, sest õpilased muutuvad hoolivamaks, kui neid kaasata aktiivselt kaasa mõtlema ja tegutsema. Šotimaa näitel toodi välja St Eunan`i kool, kus õpilased saavad tõstatada probleeme ja leida neile omapoolseid lahendusi, jõudes nii välja kas või Šoti parlamendini. Näiteks toodi õpilaste idee võtta Martin Luther Kingi kõne tekst aluseks kooli inimõiguste päeva korraldamisel. Teemapäeva eesmärk oli astuda välja rassismi vastu, mis omakorda andis õpilastele eneseusku, julgust teiste ees esineda, samuti koguti kampaania käigus ideid, kuidas muuta Šotimaal suhtumist erinevate rasside vastu.

Seminaril jäi kõlama mõte küsida õpilaste käest, mida nad koolis tahaksid ja saaksid teha, et säästa kooli kulutusi elektrile, veele ja paberile. Kuidas saab säästmist mõõta – ka sellele vastuse leidmiseks tuleb anda õpilastele võimalus kaasa rääkida. Säästetud vahendeid saab kasutada näiteks kooli ühisürituste või õppekäikude korraldamiseks.

Siinkohal on tore teada anda, et LTN-i 11. rahvusvaheline õpetajate konverents toimub 22.–24. septembril 2016 Tallinnas. Osalejaid on oodata kogu maailmast kokku umbes 200 ringis. Korraldusmeeskonda kuuluvad peale rootslaste ka Aruküla põhikooli õpetajad. Konverentsil keskendutakse õpetaja mõjukusele tulevase põlvkonna harimisel jätkusuutliku maailma säilitamiseks. Ettevalmistustööd konverentsi korraldamiseks juba käivad. Täpsemat infot leiab veebilehelt http://www.learningteacher.eu/tallinn-conference-2016