Tartu Hansa kooli õpetajad lõpetasid aasta sportlikult kirjandust uurides

13. juuni 2017 - Kommenteeri artiklit

Õppeaasta eelviimasel koolipäeval võtsid 52 Tartu Hansa kooli õpetajat kätte kodulinna kaardid ning asusid omaloodud orienteerumismängus ühiselt avastama Tartu kirjanduslikku pärandit.

Õppeaasta lõpus, kui vaim on väsinud ja keha kipub kergematelegi külmetustele kiirelt reageerima, on tarvis lisaks õpilastele uut energiat süstida ka õpetajatesse. Hansa kooli õpetajad otsustasid 6. juunil end turgutada kirjandusliku liikumismänguga, mis viis neid kooliseinte vahelt Tartu tänavatele tutvuma meie kirjanduslooga.

Mõte õpetajatele teistsugune koolipäev korraldada tekkis pool aastat tagasi, kui neile hakkas näppu Tartu linnavalitsuse kultuuriosakonna ja Eesti kirjanduse seltsi koostöös valminud Tartu kirjanduslik kaart, millele on kantud 24 kirjandusega seotud paika. Vaatamata GPS-maailma mugavusele, otsustasid pedagoogid võtta seekord kätte paberkaardid ning käia läbi kõik kaartidele kantud punktid.

Ükski õpetaja poleks aga oma ametit väärt, kui ta ei mõtleks oma tegevuse juures alati ka õppimisele. Mängu ettevalmistamise käigus koostati iga kirjandusliku punkti kohta tutvustav kirjanduslooline materjal koos loominguliste tööülesannetega. Need laaditi selleks loodud rakenduse abil iPadidesse ning sportlik meeskonnamäng võis alata.

Nagu sportlikele mängudele kohane, said õpetajad mängule registreeruda kolmes kategoorias: sportlased, kes soovisid Tartu vaatamisväärsusi läbida joostes, sportliku kiire kõnniga harrastajad ning nautlejad, kelle eesmärk oli teadmiste kogumise kõrval keskenduda kodulinna kaunidusele.

6. juuni möödus kogu Hansa kooliperele sportlikult. Hommikul toimusid kõigis klassides tervisematkad, -jooksud või -mängud ning kui õpilaste üritused lõppesid, jõudis kätte õpetajate kord. Sportlikus riietuses pedagoogid kogunesid aulasse, kus korraldajad tutvustasid mängu käiku ja eesmärke. Seejärel jagunesid kõik osalejad kuueliikmelistesse meeskondadesse, said enda käsutusse iPadi ning kirjandusliku Tartu kaardid ning iga rühm suundus kolmeks tunniks linna kultuuripärandit avastama. Iga meeskond valis oma tempo ja marsruudi, et täpselt kokku lepitud ajal olla tagasi koolis.

Mõned minutid pärast poolt kahte hakkasid väsinud, ent õnnelikud õpetajad taas kooli juurde jõudma. Koolisöökla kokad kostitasid tervisepäevalisi kosutava lõunasöögiga ning seejärel suunduti avatud õpperuumi, kus kõiki kaasaegseid tehnoloogilisi võimalusi kasutades tutvustati üksteisele päeva jooksul valminud videoid, fotosid, laule ja luuletusi.

Meeleolukas koolipäev jõudis märkamatult lõpule. Õpetajad olid päeva jooksul märganud oma kodulinnas ootamatult põnevaid maju, tänavaid ja ausambaid, tuletanud meelde meie kirjanduslugu, saanud uusi IT-oskusi, vabastanud oma vaimu loovülesandeid lahendades, läbinud kuni 15 kilomeetrit Tartu linna tänavaid ning nautinud ilusat ilma ja toredaid kaaslasi. Oli põnev, tervislik ja hariv koolipäev, mida kindlasti tasuks läbi teha ka õpilastega.

Lea Sokman

Tartu Hansa kooli õpetaja, õpetajate tervisepäeva korraldusrühma liige


Kui tervet ei jõua, tee pool!

„Tule Hansa kooli õpetajate tervisepäevale – otsime üheskoos üles 24 kirjandusloolist paika Tartu linnas!” „Ja kui tervet ei jõua, teeme pool!” hõikas keegi kommentaariks õpetajalaurilikult.

Nõnda kõlas üleskutse kolleegidelt. Mis siis muud, kui kavandasime kooliaasta lõppu liikumist täis päeva tervele kooliperele. Õpilastele oli mõeldud napp hommikupoolne aeg klasside ühistegevuseks ning lõviosa päevast kuulus õpetajatele.

Miks just nii ja just sellisel ajal?

Enne kui lapsi suvevaheajale saata, tuleb kooliinimestel palju arvuti- ja paberitööd teha, et iga viimne kui vajalik dokument ja aruanne saaks samuti kuulutada õppeaasta lõppu. Teadagi tuleb seda tööd tehes palju istuda, lisaks veel pingutada silmi ja kõige krooniks kurvastada, et kauaoodatud kevad oma õiteilus möödub nõnda, et pole mahti õue minna.

Seega võtsime nõuks minna keset kallist kevade- ja tööaega kodulinna kaema. Jalgsi, väikeste töörühmadena, mööda neid radu, kuhu tavaliselt autoga sõites ei satu. Neisse paikadesse, mis ei kulge mööda sisseharjunud kodu-töö-kodu marsruuti. Ja tõesti-tõesti – selgus, et nii mõnigi õpetaja polnud varem juhtunud Karlova vaiksetele tänavatele kõndima. Näiteks Marta tänaval oli päris meeldiv üllatus, et see ongi tänav ja mitte niisama läbikäigurada. Päris paljud meist üllatusid, et Vanemuise pargis on mälestusmärk Tartu kunagisele linnapeale Karl Luigele. Mõni sai kentsaka kogemuse osaliseks, et tõepoolest, Kaarsild ongi remondis ja see pole pelgalt uudis ajalehes, vaid reaalne tegu ja takistus – sest just sealt oleks tahtnud üle minna, et jõuda kiiremini objektideni, mis oleksid toonud väärtuslikke lisapunkte. Veel märkasime, et meie kodulinnas ehitatakse palju ning et Tartu on üks imeilus kevadõitevahus linn.

Küllap märkas nii mõnigi kaaslinlane pedagoogide kambakesi, kes võtsid siin-seal kas laulu üles, lugesid mälestusmärkide juures asjakohaseid luuletusi või lavastasid situatsioone kirjandusteoste põhjal.

Nõnda said kõik õpetajad võimaluse oma aine seisukohalt linna vaadata ja tervist edendada. Igaüks sai päevaskooriks kaasa 12 kilomeetri jagu samme, 24 vaatamisväärsuse võrra targemaks, võimaluse kaasa lüüa loovharjutuste sooritamisel avalikus linnaruumis ning teadmise, et omal nahal kogetud lustiline tervisepäev on väärt tegu, mida ka järgnevatel kevadetel korrata.

Marika Vares

Tartu Hansa kooli õppejuht


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!