Go-Lab on kasutusvalmis

24. jaan. 2020 Margus Pedaste, Meeli Rannastu, Leo Siiman, Mario Mäeots, Äli Leijen Tartu ülikooli Next-Labi projekti meeskond - Kommenteeri artiklit

Tartu ülikooli haridusteadlased osalesid maailmas kõige laialdasemate võimalustega uurimusliku õppe keskkonna Go-Lab väljaarendamisel. Go-Lab on ennast tõestanud ja loodetavasti leiab tee ka iga Eesti loodusainete õpetaja tööriistakasti.

Uuringud on näidanud, et uurimuslik õpe on loodusainete õppimiseks tõhusam kui näiteks lihtsalt lugemine või raamatu ja töövihiku abil õppimine. Seega peaks iga õpetaja loodusainete õpetamisel uurimuslikku õpet kasutama.

Tõsi, seda ei tuleks rakendada kõige õppimiseks, sest uurimuslik õpe vajab aega. Keerukamate seaduspärasuste tundmaõppimisel ning uurimuslike oskuste omandamisel on see aga möödapääsmatu. Alates 2011. aastast on uurimuslik õpe kesksel kohal ka riiklikus õppekavas ja viimastel aastatel läbi viidud loodusainete tasemetöödki keskenduvad eelkõige uurimuslikele oskustele. Isegi PISA testis on paljud ülesanded sellised, mille lahendamiseks tuleb kasutada uurimuslikku lähenemist.

Kõige olulisem on aga see, et uurimuslikke oskusi läheb vaja väga paljude eluliste probleemide lahendamiseks eri eluvaldkondades. Samas on uurimusliku õppe rakendamisel takistuseks nii õppematerjalide vähesus kui ka õpetaja ajanappus. Go-Lab võimaldab neid probleeme ületada.

Mis on uurimuslik õpe?

Uurimuslikus õppes avastab õppija eksperimendi või vaatluse abil maailmas toimuvate protsesside kohta enda jaoks seaduspärasusi ning õpib samas ka uurimuslikke oskusi. Uuringutele tuginevalt mõistetakse seaduspärasusi nii õppides paremini ning teadmised püsivad kauem meeles. Samuti toetab selline lähenemine õpitut paremini üle kandma mitmesuguste probleemide lahendamiseks.

Igapäevaelus muutuvad probleemid üha keerulisemateks ja mitmetahulisteks. Sageli on lahendust võimalik leida mitmel viisil. Enamik koolis lahendatavaid probleeme on samas vaid ühe õige lahendiga, mida on lihtne kontrollida. Antud vastuolu aitab lahendada uurimusliku õppe kasutamine, kus õppija oskab uurimisoskuste arenedes paremini lahendada elus ette tulevaid probleeme.

Uurimuslikke oskusi omandatakse sarnaselt teadlaste tööga: sõnastatakse hüpoteese või püstitatakse uurimisküsimus, planeeritakse katsed ning tuuakse välja lahendusi uuritavatele probleemidele. Õpilane on õppeprotsessis aktiivne, avastab, loob ise endale uusi teadmisi ning tõestab tulemuste õigsust.

Uurimuslik õpe eeldab ka õppijate muutumist. Neil on vaja harjuda, et võtta endale suurem vastutus õppeprotsessi juhtimise eest. Samuti tuleb neil rohkem pingutada kui lihtsalt passiivselt klassiruumis kuulates.

Digikeskkonnad

Üks võimalus õppijaid toetada on kasutada tehnoloogia abil tõhustatud õppimist ja arvutipõhiseid õpikeskkondi. Keskkonda saab lisada taustainformatsiooni, töölehed, virtuaallaborid ja tööriistad katsete tegemiseks ning tagasisidestamise. Nüüdisaegsete digikeskkondade abil on võimalik õpet personaliseerida – hinnata edasijõudmist, teha tulemused ja õpiprotsess õppijale ja õpetajale nähtavaks ning anda nii soovitusi edasiseks õppimiseks.

Virtuaallaborid võimaldavad õpilasel kinnitada või ümber lükata enda hüpotees ning selle käigus omandada uusi teadmisi protsessidest ja nende seaduspärasustest. Laiaulatuslikud uuringud näitavad, et tehnoloogia abil tõhustatud õppimisel saavad õppijad paremaid õppetulemusi ning on motiveeritumad.

Next-Lab ja Go-Lab

Go-Lab ja Next-Lab on Euroopa komisjoni infotehnoloogia valdkonna suurprojektid, mida on juhtinud Hollandi professor Ton de Jong ning milles on olulised partnerid olnud ka Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi teadlased professor Margus Pedaste juhtimisel. Go-Lab projektiga tehti algust juba 2012. aastal. Nelja aastaga arendati välja Go-Labi keskkond, mida seejärel täiustati veelgi Next-Labi projekti käigus kolme aasta vältel.

Next-Labi projekti üks eesmärke oli levitada välja töötatud lahendusi üle maailma. Praeguseks ongi jõutud juba enam kui 300 000 kasutajani ning keskkonna rohkem kui 600 laborit ja 1100 õpistsenaariumi on võimalik kasutada enam kui 50 keeles. Selline levik ja kasutus on kogu maailmas ainulaadsed.

Seitsme aasta töö on kandnud vilja. Nüüd on kõik võimalused meie õpetajate, aga ka uurijate käes. Tuhanded õpetajad on juba aktiivsed Go-Labi kasutajad ning teadlased on keskkonna arendamise ja kasutamise uuringute põhjal avaldanud kümneid teadusartikleid ning esinenud paljudel konverentsidel.

Nüüdisaegne õpetaja mõtleb kindlasti sellele, kuidas teha ise üht uurimusliku õppe ruumi või muuta olemasolevat. On ju vaja teha midagi, mis vastaks hästi koolispetsiifilistele õpieesmärkidele, või kohandada ülesannet klassis olevatele õpilastele. Go-Labi stsenaariumide muutmiseks või päris uute loomiseks tuleb õpetajal registreerida end Go-Labi kasutajaks aadressil http://graasp.eu/.

Go-Labi võimalustega on igaühel tasuta võimalik tutvuda aadressil https://golabz.eu/.


KOGEMUS

Tartu erakool:

Go-Lab võimaldab õpilasi kaasata senisest aktiivsemalt õppimise protsessi, lahendades ülesandeid tahvelarvutis ja saades kohest tagasisidet. Vajadusel saavad õpilased oma vastuseid ka kohandada. Õpilastele meeldib ülesannete variatiivsus ja interaktiivsus. Passiivse õppimise asemel on nad pigem uute teadmiste loojad.

Õpetajate sõnul hindavad nad kohese tagasiside andmise ning hilisemat ülevaate võimalust, kus kõigi tulemused on salvestatud. Lisaks on interaktiivsed õppematerjalid kohandatavad vastavalt õpilaste vajadustele ja arendatavad ja kasutatavad koos teiste õpetajatega.

Tartu Hansa kool:

Avatud ruumi metoodika kasutamisel (õpetajate sisukas koostöö ja õpilaste koostöö arendamine), kus ühes tunnis on korraga ligi sada õpilast ja neli õpetajat, võimaldab Go-Lab nutivahendeid kasutades muuta nii õpetamise kui õppimise efektiivsemaks.

Õpetaja hindab Go-Labi digitunde, sest nende abil on lihtne luua multimeediaga rikastatud tunde, mis sihipäraselt kasutades aitavad õpilastel keerulisematest mõistetest paremini aru saada. Lisaks võimaldab keskkond uuenduslike koostöiste ülesannete kaudu arendada õpilaste 21. sajandi oskusi, nagu nt koostööoskused.


Hea teada

  • Go-Lab toob kokku üle 600 internetipõhise mudeli loodusainete uurimuslikuks õppimiseks.
  • Go-Lab võimaldab kasutada üle 1100 õpistsenaariumi ja õpetajatel neid hõlpsalt ise juurde teha.
  • Go-Labi õpistsenaariume on läbinud üle 90 000 õpilase.
  • Go-Labi on kasutanud üle maailma rohkem kui 300 000 inimest.
  • Go-Labi abil õppimist ja õpetamist toetavad üle 40 rakenduse, sh paljud õpianalüütika rakendused.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!