Kuidas parimatest parimaid võidule aidata?

2. okt. 2020 Annika Tõnurist aasta klassiõpetaja 2019,  Sillaotsa kooli õpetaja - Kommenteeri artiklit
Annika Tõnurist.

Tänavu kevadel osalesin komisjonis, mille ülesanne oli valida oma piirkonnas esitatud parimate haridustöötajate seast välja finalistid riiklikule komisjonile esitamiseks. Uudses rollis tegin hulga tähelepanekuid, millest võiks abi olla 2021. aasta õpetaja konkursile kandidaatide esitajail.

Hakka informatsiooni kogumise ja ankeedi koostamisega varakult pihta – kiirustamine kumab avaldusest läbi ja vähendab kandidaadi šansse märgatavalt.

Tugevat kandidaati tunnustatakse ainult siis, kui ankeet on sisutihedalt koostatud ja mõtted hästi sõnadesse pandud. Komisjon ei suuda inimest tundmata lugeda ridade vahelt, seega kanna hoolt, et kõik mainimist väärt oleks selgesõnaliselt välja toodud.

Ankeedi lugeja kõnetamiseks pea silmas, et on oluline, mida saavutab õpetaja kogu klassiga, ka nõrgematega, mitte vaid üksikutega. Kui on juurde lisada kandidaadi blogiaadress või mõni teine (veebilehe) viide, tee seda kindlasti – see näitab kandidaadi mitmekülgsust.
Mitmekesisus on ülioluline! Küsi ka õpilaste arvamust, mida ankeedi juurde lisada, aga õpilased võiksid ka iseseisvalt avalduse täita. Põhikooli kolmas ja isegi teine aste oskab öelda asju, mis ankeedi lugejale märkamata ei jää ja plusspunkte annab. Vanema astme õpilaste iseloomustused jäävad eriliselt silma, kui neist õhkub siirust ja tõelist lugupidamist oma õpetaja vastu.

On suurepärane, kui avalduse esitavad lapsevanemad ja/või õpilased, kuid professionaalsuse lisamiseks peaksid kindlasti ka direktor või õppejuht omalt poolt ankeedi täitma, ja seda koos konkreetsete näidetega. Lapsevanem, õpilane, kolleeg ja haridusjuht näevad igaüks õpetajat eri vaatenurgast.

Mitmekesisus peab sündima meeskonnatööst: kõikide asjaosaliste panus peab olema võrdselt põhjalik ja hästi sõnastatud. Oleks hea, kui mõni eestvedaja vaataks kõigi kommentaarid üle ja ühtlustaks nende kvaliteedi.

Esita ühest õppeasutusest samas kategoorias vaid üks kandidaat korraga – vastupidiselt toimides tekivad kordused ja mulje võib jääda ebausaldusväärne.

Ja lõpuks veel vormistusest.

Kasuta ära kõik etteantud lubatud tähemärgid – mida rohkem öelda, seda parem kandidaadile. Ära korda sama mõtet mitme küsimuse all – see on tähemärkide raiskamine.

Väldi pikki lohisevaid lauseid, sealhulgas liigselt omadussõnu ilma asjakohaste näideteta.

Jälgi, et iga lause oleks läbi mõeldud, põhjalik ja korrektses eesti keeles ilma õigekirja- või trükivigadeta.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!