Esimese klassi lapsed randaalisid Lego robotitega mulda

11. dets. 2020 Kätlin Heinleht Kallavere keskkooli raamatukoguhoidja ja robootikaringi juhendaja ning TLÜ üliõpilane - Kommenteeri artiklit
Kallavere kooli õpilased valivad Lego WeDo 2.0 komplekti kastist sobivaid detaile traktori ja randaali ehitamiseks. Fotod: Aleksandr Sokologorkki ja Eduspace

Kallavere keskkooli esimeses ja teises klassis kasutati mulla teemat õppides ühe õppevahendina Lego roboteid. 

Sisuliselt oli tegemist arendusprojekti „Digiõppevara kogumik MATIK K12“ õppematerjali katsetamisega. Kallavere koolis katsetasime tänavu novembris, kui kooli jõudsid uued LEGO WeDo 2.0 komplektid. Kuna just samal ajal sai osaleda „MATIK K12“ testimises ehk viia robotid kohe ka tundidesse, siis haarasime sellest võimalusest rõõmsalt kinni ja huvitatud õpetajaid leida oli kerge. Õpilased (esimene ja teine klass) tulid nii suure õhinaga kaasa, et üks õpetaja ütles: „Kui neile robotid kätte annad, siis vaata, kuidas ise eest minema saad!“

„MATIK K12“ õppematerjalides on muude kliimaga seotud teemade kõrval vaatluse all ka mulla teema, mida me Kallavere kooli esimeses ja teises klassis katsetasimegi. Alustasime neid tunde mulla kohta varem omandatud teadmiste kordamisega. Robotitega seoses rääkisime lastele põllutöömasinatest ja põllutöödest ning tuletasime meelde, miks meil üldse on vaja põldu harida.

ROBOTI EHITAMINE

Pärast seda asusime juhendi järgi Lego WeDo 2.0 roboteid ehitama. Eesmärk oli teha Lego vahenditest valmis traktor ja mulla randaalimise seade. Lastele tuli appi kooli robootikaringi juhendaja. Ta aitas tahvleid sisse lülitada ja õppematerjale avada, programmeerida, aga ka vajalikud detailid Lego kastist kiiremini üles leida, näitas kätte õiged kohad tööjuhendis. Oli õpilasi, kellel tuli tähelepanu juhtida pisiasjadele – näiteks üheskoos üle lugeda, mitmendasse auku tuleb panna järgmine detail. Kui mõni robot ei hakanud tööle, tuli see koos lapsega uuesti laiali lammutada, kuna selgus, et hammasratas oli valepidi. Samas oli enamik õpilastest Lego robotitega varem kokku puutunud ja nende töö läks ladusalt. Nemad soovisid teada, mida mingi andur teeb. Kahe õppetunni jooksul said kõik õpilased valmis nii traktori kui ka randaali ja jõudsid ka tahvelarvutites programmeerimiseni. 

Pidime üle kordama seadmete kasutamise ohutusnõuded. Näiteks seda, et tahvelarvutiga ringi liikudes tuleb seda hoida kahe käega, et see mingil juhul maha ei kukuks jms. 

Esimese klassi õpetaja pani tähele, et ka muidu rahutud õpilased töötasid robotite ehitamisel väga rahulikult kaasa. Teise klassi õpetaja leidis, et õpilaste tulemused hakkasid paranema siis, kui vähendati segajaid. Näiteks oli vaja muuta tahvelarvutite seadeid, nii et ekraan liiga kiirelt välja ei lülituks jms. 

MEESKONNATÖÖ

Robotite ehitamine muutis klassiruumi õhinas laste katsetuslaboriks. Nad said sooritada praktilisi ülesandeid, harjutada meeskonna- ja paaristööd. Tavaliselt võttis üks laps paarist juhirolli ja hakkas ehitama, jättes paarilisele sobivate tükkide otsimise. Kui mõni õpilane saabus hiljem, leidis ta endale kiiresti mõne paari juures koha – üksinda ei jäänud keegi. Pärast traktorit liikuma paneva programmi koostamist hakkasid õpilased iseseisvalt ning mänguliselt avastama ka teisi programmeerimisplokke, õppides kiirematelt avastajatelt, kuidas lisada heli või värvilist valgust, et traktor oleks veel ägedam. Oma uusi avastusi pildistati ja filmiti telefoniga, et hiljem teistele näidata. Traktorite ja randaalide katsetamiseks küsisin sööklast natuke mannat, ja nii randaalisid robotid mulla asemel tegelikult mannat. Lapsed nägid, kui suured jäljed jätavad traktorirattad ja kui peened read on randaalil. 

KORISTAMINE

Selgus, et Lego robotite puhul on isegi enda järelt koristamine õpetlik tegevus. Tunni lõpus robotite lahtivõtmine ja tükkide õigesse kohta tagasi panemine oli esimese klassi õpetaja hinnangul õpilastele hea motoorikaharjutus, millest võiks teha sorteerimise, loendamise ja komplekteerimise mängu. Kuna laste huvi Legode vastu on suur, arutasime teiste õpetajatega, kuidas saaks kasutada Lego WeDo roboteid eesti keele õpetamiseks lastele, kelle kodune keel ei ole eesti keel. Lego detailidest saab ehitada mida iganes ja tänu sellele saab harjutada ka eesti keele sõnavara mis tahes teemal. 

MIS ON MATIK K12

Tegemist on TLÜ õppejõudude ja projektipartnerite koostatud loodusteemade õpetamise materjalidega, mis lõimivad matemaatikat, teadust, tehnoloogiat, inseneeriat ning kunsti. K12 tähendab, et loodusteemade materjali saab kasutada esimesest 12. klassini. Tänavu sügisel on üliõpilaste abil neid materjale koolides vilkalt katsetatud. MATIK-u materjalid on üleval eKoolikotis https://e-koolikott.ee/kogumik/28245-MATIK-K12.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!