Soome 2

Eesti viis e-hindamise kogemuse Gruusiasse

13. veebr. 2015 Anastassia Voronina SA Innove arendusüksuse juhataja - Kommenteeri artiklit

Eelmise aasta lõpus tõmbasime joone alla Eesti ja Gruusia üheksa kuud kestnud arendus­koostööprojektile „Eesti ja Gruusia parima kogemuse jagamine õpitulemuste välishindamisel”.

Eesti poolt viis koostööprojekti läbi SA Innove ja see oli suunatud Gruusia õpitulemuste välishindamissüsteemi arendamisele, tuginedes valdkonna peamistele arengusuundadele Euroopas. Projekti rahastas välisministeerium arengu- ja humanitaarabi toetuste suunalt.

Innove eksperdid ning haridus- ja teadusministeeriumi hariduspoliitika kujundajad kohtusid Gruusia hariduspoliitika kujundajate ja rakendajatega. Mõlemalt poolt jagati teavet oma riigi õpitulemuste välishindamise olukorrast, plaanitud arengust ja parimatest kogemustest. Lepiti kokku teemad ja uuendused, mis pakuvad asjaosalistele enim huvi ning mille kohta soovivad Gruusia partnerid saada teavet ja abi meie ekspertidelt.

Eesti ja Gruusia üldharidustöötajate kogemuste vahetust saab nimetada juba traditsiooniliseks. Kahe riigi haridusasjatundjate koostöö sai alguse 2013. aasta juunis, kui Gruusia haridusministeeriumi delegatsioon külastas Eesti haridusasutusi, teiste hulgas Innovet. Grusiinide tookordse visiidi eesmärk oli saada teavet Eesti üldhariduskoolide riiklike õppe- ja ainekavade ning välishindamise kohta.

Innove eksperdid tutvustasid Gruusia delegatsioonile muuhulgas e-testide ja e-ülesannete koostamist, pärast mida võttis meiega ühendust Gruusia eksamikeskus sooviga kuulda Eesti e-testimise kogemusest. Gruusia kolleegidega vahetati põgusalt infot mõlema riigi välishindamissüsteemi kohta ning lepiti kokku, et otsitakse võimalusi ja ressursse koostööks nii välis- kui ka e-hindamise vallas ning et Eesti jagab oma e-testide koostamise kogemust Gruusia eksamikeskuse spetsialistidega.

Praegune eksamisüsteem kulukas

Gruusia praeguse eksamisüsteemi kohaselt toimuvad kooli lõpueksamid lahus ülikoolide sisseastumiseksamitest. Kooli lõpueksamid sooritatakse küll arvutis, kuid kasutusel on üsna lihtsad valikvastustega küsimused. Kõrgkoolide sisseastumiseksamitel kasutatakse paberteste, mis sisaldavad keerukamaid ülesandeid ning on üsna sarnased Eesti riigieksamitega. Korruptsiooni vältimiseks trükitakse eksamitööd Suurbritannias ning transporditakse Gruusiasse. Selline korraldus aitab küll tagada konfidentsiaalsuse, kuid on väga kulukas. Gruusia eksamikeskus tahab luua odavama ning usaldusväärsema süsteemi.

Kuna Innovel on mitmeaastane kogemus riigieksamiteks ja kõrgkoolide sisseastumiseksamiteks sobivate e-testide koostamisel ning sobiv tehniline platvorm (eksamite infosüsteem ehk EIS) testide läbiviimiseks, olid Gruusia eksperdid Eesti kogemusest väga huvitatud.

Gruusia huvist sai alguse välisministeeriumi rahastatud projekt, mille käigus toimusid koostööseminarid Tbilisis ja Tallinnas. Eesti e-hindamise kogemust tutvustati nii Gruusia kui ka maailma haridustöötajatele rahvusvahelisel konverentsil Batumis.

Koostööseminaride põhiline rõhuasetus oli elektrooniliste ülesannete pankade kasutamine välishindamisel ning matemaatika ja keemia e-eksamite väljatöötamisel. Toimunud kogemuste vahetusest võib tulevikus välja kasvada tihe koostöö just kõrgemaid mõtlemistasandeid mõõtvate e-ülesannete koostamiseks.

Eestis alustati e-ülesannete koostamise ettevalmistust 2008. aastal. Kolme aastaga valmis eksamite infosüsteem, mis on mõeldud e-ülesannete ja -testide koostamiseks ja läbiviimiseks. Tänu ülesandetüüpide laiale valikule võimaldab süsteem koostada nüüdisaegseid ülesandeid, lihtsustades ja kiirendades hindamisprotsessi ning tõstes õpilaste motivatsiooni.

Eesti spetsialistide e-hindamise kogemus pakub lisaks Gruusiale huvi ka teistele riikidele, näiteks Soomele ja Austraaliale.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!