Relv, mis torkab valusalt ja magusalt

7. mai 2024 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit
I koht Piibe Jagomägi (Tartu Kesklinna Kool).

Kolmekümne teist korda toimunud üleriigilisele karikatuurivõistlusele „Mida naerad, koolijüts?“ laekus 26 koolist 370 pilapilti teemal „Täitsa hambad!“.

Žürii tunnistas parimateks kolme Tartu kooli noorte karikaturistide tööd: esikoha pälvis Piibe Jagomägi (Tartu Kesklinna Kool), teise koha Õnne-Mari Olev (Hugo Treffneri Gümnaasium) ja kolmanda koha Karl Erik Kaljapulk (Tartu Tamme Kool).

Kõige rohkem töid saadeti Tartu Tamme Koolist, Ülenurme Gümnaasiumist ja Tartu Kesklinna Koolist. Aastate jooksul ongi välja kujunenud koolid, kust laekub palju pilte, aga alati on ka uustulnukaid. Tänavu näiteks Taebla Kool, Tallinna Tõnismäe Riigigümnaasium, Tartu Pärli Kool, Keila Kool ja Rakvere Vabaduse Kool.

„Võistlustööde hulgas oli palju huvitavaid, fantaasiarikkaid pilapilte,“ rääkis Tartu Variku Kooli õpetaja Paul Kunman, kes 1992. aastast võistlust vedanud. „Huvitav oli näha, kuidas teemat käsitleti. Pilaobjektiks olid mõistagi katkised, lagunenud hambad, hambaarstid, proteesid. Aga läheneti ka tehnilisest suunast ja kujutati hammasrattaid, saehambaid.“

Igal aastal on õpilasi, kes teevad vaimuka põike kunstiajaloo valdkonda. Üks õpilane oli hambateema lahendamisel tõuke saanud Kazimir Malevitši kuulsast valgest ruudust. Inspireerijaks oli tänavu näiteks ka Kris Lemsalu.

Paul Kunmani sõnul pole noorte huumorimeel kuhugi kadunud, tuleb vaid osata õigele nupule vajutada. Õpilaste fantaasia on rikkalik, joonistusoskusest sõltumatu. Kunman kiidab kõiki juhendajaid, kes innustavad oma õpilasi karikatuuriga tegelema ja pilte saatma.

II koht Õnne-Mari Olev (Hugo Treffneri Gümnaasium).

Võidutööde autoreid juhendasid õpetajad Rille Jüriado (Tartu Kesklinna Kool), Raimond Lepiste (Treffneri gümnaasium) ja Monika Väärt (Tamme kool).

Rille Jüriado rääkis, et on osalenud oma õpilastega karikatuurivõistlusel igal õppeaastal ja tänavu võttis taas asja ette. Enne uue karikatuurivõistluse teema tutvustamist näitab ta õpilastele varasemate aastate katalooge. „Nii häälestuvad õpilased teemale,“ märkis Jüriado. Õpilastel on huumorimeel täiesti olemas, pigem ei oska mõni oma mõttelendu paberile panna.

Kesklinna koolist saadeti võistlusele kokku 12 tööd.

Tamme kooli õpetajal Monika Väärtil õnnestus kogunisti neli klassitäit õpilasi karikatuurilainele meelitada ja võistlusele saadeti sada tööd.

„Et õpilasi karikatuure joonistama saada, ei pea palju pingutama, sest Paul Kunman on välja mõelnud õpilasi kõnetava ja kaasakiskuva ülesande,“ kiitis Väärt. „Tänapäeva noored tajuvad huumorit väga hästi, nad on tähelepanelikud, teadlikud ja otsekohesed. Arutelud igasugustel teemadel on nendega alati huvitavad, imetlen, kui julged ja avatud nad on, kui neile selleks võimalus anda. See ülesanne annab igale õpilasele võimaluse eneseväljenduseks, sest kui idee on tabav, piisab ka minimalismist.“

Treffneri gümnaasiumi kunsti-, joonestamise ja 3D-modelleerimise õpetaja Raimond Lepiste on varasematel aastatel põhikoolis töötades saatnud võistlusele töid ikka hulgi. Karikatuuri ja sõnumi teema oli tal suisa töökavas kirjas ja sellega tegelesid kõik kaheksanda klassi õpilased. Gümnaasiumis töötades ta lihtsalt mainib õpilastele, et selline äge karikatuurikonkurss toimub, ja põgusalt annab ka nõu, kuidas karikatuure luua. 

„Gümnaasiumi ainekava on ju nii tihe, et tundide ajal pikalt sellega tegeleda kahjuks ei saa,“ sõnab Lepiste. Õpilased joonistavad ja saadavad ise töid võistlusele.

„Kunsti üks peamisi eesmärke on sõnumi edastamine ja naljapilt on üks võimas relv, sest läbi nalja öeldud sõnum levib kiirelt ning torkab magusalt ja valusalt,“ lausub Lepiste. „Minu arvates peavad noored tutvuma karikatuuri võimaluste ja eelistega. Juba vanasõna ütleb, et üks pilt räägib rohkem kui sada või tuhat sõna. Olen õpilastele ka ühe esitluse koostanud, kus karikatuuri olemust lähemalt tutvustan.

Noorte huumorimeelega on kõik korras. Nali või asi, mis naerma ajab, on subjektiivne. Õpilaste huumorimeel on küllaltki erinev. See on alati, läbi aegade sedasi olnud.“ 

III koht Karl Erik Kaljapulk (Tartu Tamme Kool).

Koolinoorte karikatuurivõistlus „Mida naerad, koolijüts?“ on Eestis ainsa naljakonkursina pikki aastaid vastu pidanud. Eriti tähelepanuväärne on, et Paul Kunman korraldab seda üksi ja tema õlul on kogu asjaajamine. 

„Kui tublid õpetajad üle Eesti ei tuleks kaasa ja õpilasi ei ärgitaks, siis ma võistlust korraldada ei saaks,“ lausus Kunman. Koputada tuleb erinevatele ustele, et leida auhinnad, ja iga aastaga on asi läinud nadimaks.

„Näen ka tööõpetuse ja tehnoloogiaõpetajana puidufirmadelt tundideks materjalijääke küsides, et enam ei taheta anda,“ sõnas Kunman.

Õnneks on õla alla pannud Tartu linna haridusosakond, Samelin, Salvest, Kommipomm, Ahhaa ja parimad karikaturistid saavad lisaks joonistamisrõõmule ka auhinnad.

Kui algusaastatel oli võistlus rahvusvaheline ja pilte saadeti Lätist, Soomest, Venemaalt, Belgiast, siis nüüd on autoreiks Eesti koolide lapsed.

Teemad on alati aktuaalsed ning puudutavad kooli- ning ühiskonnaelu valupunkte („Ei koti!“, „Vilkuv ekraan“, „Tere, robot!“, „Remont“, „Internet“, „Ralli, aias ja põllul“, „Reisimine“, „Vaata kooli“ jt).

Varasematel aegadel järgnes võistlusele näitus mõnes Tartu saalis, nüüd annab Paul Kunman parimatest töödest välja kataloogi.

Kogumik trükitakse mustvalgena, seepärast peavad sellised olema ka võistlustööd. Ja veel üks soovitus: parema trükikvaliteedi huvides ei tohiks kasutada harilikku pliiatsit, vaid tugevama kirjaga vahendit, nagu tindipliiats vmt. 

Head nalja ning huumorit elus ja koolitunnis tähtsaks pidav õpetaja on välja kuulutanud juba ka järgmise, kolmekümne kolmanda karikatuurivõistluse teema, milleks on „Keha + kaal = kehakaal“. Tööde saatmise tähtaeg on 1. aprill 2025.

Iga võistluse parimad karikatuurid on koondatud kataloogi. Foto: Sirje Pärismaa

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!